A DJ Mix CD-k anatómiája (III. rész): a hazai felhozatal

DJ mix CD-ket bemutató három részes írásunkban ezúttal a hazai vonatkozásokra térünk ki, külön megemlítve a FREEE Magazin CD mellékletét, mely megnyitotta a DJ mixek kapuját a feltörekvő, akkoriban még kisebb követő bázissal rendelkező, de tehetséges fiatal lemezlovasok előtt is.
A magyar mindig is egy szűk piac volt zeneileg, ahol tényleg csak a kiváltságosak jutottak lehetőséghez a kezdeti időkben. A hazai kiadók külföldi mintára, az elektronikus zene robbanásszerű népszerűségét látva kerestek meg olyan itthon ismert DJ-ket, akik révén elkezdhették építeni a saját brandjüket.
Időrendileg a legelső hazai mix CD az 1997-ben a Danubius Rádió szponzorálásával készült Dj Junior féle 'Danubius Hot Mix' volt, ami az említett csatornán futó azonos című, Mc Fly-jal közös rádiós műsoruk hangzásának keresztmetszetét volt hivatott bemutatni. Itt még kijöttek a gyerekbetegségek: Junior magához képest is kommerszebb zenéket kellett beválogasson a lemezre, a borító is elég vérszegényre sikerült (az Atom Anti rajzfilm jutott róla eszembe a figura láttán), valamint a jobb hangminőség miatt alkalmazott számítógépes mixing is hagyott némi kívánni valót maga után (néhol egészen bántóan elúszik a dolog). Ennek ellenére aranylemez státuszba repítették a vásárlók, ami mutatta, nagyon is van igény az ehhez hasonló kiadványokra.
Ezt követte a később a magyar színtéren Sterbinszkyvel társbérletben a legtöbb hivatalosan — szám szerint 14 — megjelent mixszel büszkélkedhető Tommyboy a 'House-Matic Classics'-szel (tökös húzásként teljes hosszúságban rajta a 14 perces Carl Craig aka Paperclip People féle 'Throw'-val), valamint az ugyanúgy klasszikusokkal operáló Dj Budai féle 'Techno-House Classics 93-96', mely az egyik legelismertebb mix kis hazánkban (nem hiába szerveztek hozzá két hivatalos újrahallgatós bulit is a megjelenés 20-ij és 25-ik évfordulóján). Szintén a '97-es esztendő termése Dan Von Schulz 'In Da Mix - Live In Shakal'-ja, ami az első élőben rögzített és hivatalosan kiadott hazai mix CD címét birtokolja. Junior 'Hot Mix 2'-je pár hónappal az első epizód után már ki is jött (és nem mellesleg sokkal jobban sikerült elődjénél). Ezzel ő lett az első hazai DJ, akinek egy naptári éven belül több mixlemeze is megjelenhetett.
Ezek még szimpla játékidejű, maximum 74 perces mixlemezek voltak, az első duplát Tommyboy 'House-Matic Club Hits Vol.2'-vel kaptuk meg 1998-ban, ahol egy aktuális hangzású és egy klasszik mixszel gazdagodhattunk. Ekkor szállt be a mixbizniszbe Slam Jr., Kühl és Sterbinszky is.
Slam Jr. még filter, pumpin és club house-zokkal öregbítette a House Matic* márkanevet, Kühl megvillantotta új kedvenc hangzását a trance-t a 'Liquid'-en, míg Sterbinszky kicsit retrózott rezidenciájának az 'E-Play' klubnak a kedvenceiből rakott össze egy szintén komoly anyagot. Egy évre rá Sterbinszky az 'Egy Nyár a Flörtben'-nel robbantott és egy hihetetlen sikersztorit épített fel, kemény munkával és hatásos marketinggel megtámogatva.
Érdekes jelenség, hogy 1999-el bezárólag a hazai mix CD-ket a retrospektív összeállítások helyezték felszálló ágba. Nyilván a nemzetközi mix CD piachoz képest 4 éves lemaradásban voltunk kezdetben, ezt pótolnunk kellett valahogy, valamint az elektronikus hangzások szélesebb rétegekkel való megismertetését is így lehetett a legkönnyebben megtenni mielőtt a komolyabb, aktuális "kiképzés" megkezdődhetett.
Az 1999-es év felhozatala már egyértelműen a zenei újdonságokra fókuszált, mert mindenki meg akarta mutatni, hogy aktuálisan milyen zenei vonalon mozog. Emellett kikristályosodott, hogy a rádiós háttértámogatás (Danubius, Roxy), a klubpromóció (Flört, Palace, Dance Tuning Disco) és a saját brandépítés (House Matic*, Liquid, Strictly) a legerősebb szervezőelv a lemezek kapcsán.
A hazai elektronika nagy örege Jutasi különleges trance-s, spirituális hangulatú, pörgős mixet pakolt össze (hasonlót mint a 'Palace Club Mix' második CD-jén) a 'Napfogyatkozás'-on, ahol 100%-ban csak magyar producerek zenéit vegyítette, s ezzel a ténnyel műfajában elsőként büszkélkedhetett. 
Sterbinszky érdekes újításként kettévette a klubesteken pörgetett, rá jellemző zenei vonalakat, s így jelent meg egy 'House Sound of Dance Tuning Disco' és egy 'Trance Sound Of Dance Tuning Disco' nevű kiadványa, mely egyszerre, de két külön CD-ként került piacra. A hallgató így eldönthette melyik vonal áll közelebb hozzá (megsúgom a többség mindkettőt beszerezte egyben). Ez a recept annyira bevált, hogy a későbbiekben többször is élt vele ('Megint Egy Nyár a Flörtben', 'HypeROXYd', 'Axetázis a Palaceban').
A slágervonal is aktivizálta magát: Náksi Attila és Brunner Zsolt aka Náksi vs. Brunner 'Club Sandwich' szériája is 1999-ben indult el és szolgálta ki sokáig a pörgős, dallamos track-ek kedvelőinek igényeit. Úgy néz ki, hogy a napfogyatkozás évében különösen sok duó által készített mix került a piacra: Junior & Jutasi 'Palace Club Mix'-sze, Tommyboy & Schulz 'House-Matic Millenium'-ja, Bárány & Jován 'Dark Blue'-ja.
Új belépőként a Club Speed ikonja Dj Levi is villantott az eklektikus hangzású 'Mix To The Millenium'-mal. Slam Jr. nagyot váltott stílusilag és irtó magasra helyezte a szakmai lécet, a 'Strictly Trance Symphony'-val, ami a korszak legjobb mixlemeze lett, plusz hangulati elemként megkapjuk a közönség éljenzését a háttérben rögzítve. Kühl a trance és progressive house legjavát egybegyűjtve a 'Liquid' második részén tovább építette brandjét. Ugyanezen esztendő remeke Budai Imi második lemeze a 'The DJ Mix Vol.2' (mi csak úgy hívtuk a borítója miatt, hogy a "sokkisbudais" mix), ami talán nem annyira nagyívű, mint a 'Techno-House Classics', de itt is vannak kalaplengetős slágerek, s Imi beemelt pár frissebb, kevésbé ismert techno vinyl-t is a szelekcióba.
Egy kis statisztika: 2000-ben, a millenium évében készült a legtöbb egyveleg, 27 mix CD került a boltok polcaira. Volt felhozatal tehát bőven! Nagyjából 2004-ig bezárólag 20 körül maradt ez a szám évente, majd 2005-től szépen lejtmenetbe kapcsolt a kiadás, nagyban köszönhetően az internetes letöltés elterjedésének.
Visszakanyarodva 2000-hez első hazai női DJ-ként Dj Sylvie, a FREEE Magazin lemezlovas csapatának oszlopos tagja adta ki 'ProgresSylvie' című mixét, mellyel stílusosan jelezte, hogy a hölgyeknek is legalább olyan jó ritmusérzékük van (ha nem még jobb) a lemezek pakolásához, mint férfi pályatársaiknak. Ekkor debütált Dj Newl, a 'Weekend' egy abszolút energikus funky house mestermű, egyetlen hibája csak a lejátszási idő rövidsége (50 perces) volt. Dinamikus, gyors track váltások, közte magyar vonatkozású produkciókkal (Newl feat. TFD, Budai & Ferry). Klasszik vonalon a 'Beach Club' a másik eszméletlen szelekciója, ami szinte észrevétlenül került a boltok polcaira, de aki megszerezte magának egy minden igényt kielégítő szettet tudhatott a magáénak. A legendás Boat Party buliszéria is megkapta a maga mixét, Tommyboy révén, 2000-ben hallatott először magáról hivatalos mixszel a Hyperspace (ma már Dead Code Productions) csapata, Jutasi éles váltással 'Sunset Chill' címmel downtempo mixszel rukkolt elő, Palotai 'Abrak A Dubra' egyvelege a tört és eklektika kedvelők bibliája lett.
Üde színfolt volt Nan-D 'The Sound Expedition'-je, ami a mai napig az egyetlen hivatalosan megjelent deep/minimal mix, olyan előadőkat felvonultatva, mint Wishmountian, G-Man, Jeremy vagy David Alvarado. 2000-ben debütált Clark a 'Pumpin'-nal, Andrew J & Gemhand közösen rakta össze a 'Tour-Mix'-et, kiadványával szintén elsőzött Soneec, Lauer, Flash, Johnny D'ark és a Stefano & Roger páros. Budai, JuniorSlam Jr, Tommyboy és Kühl is új mixszel jelentkezett, mind a maga nemében gyorsan klasszikus státuszt ért el.
2001 is rendkívül sokszínű felhozatallal kecsegtette az elektronikus zene szerelmeseit. Új mixszel érkezett Dj Levi, Spigiboy, Tommyboy, Clark, Newl, Slam Jr, Schulz, Sterbinszky, Junior, Johnny d'Ark, Bárány & Jován, Stefano & Roger és a Náksi vs. Brunner formáció.
A kommersz oldal szemmel láthatóan erősödött, Náksiék a 'Club Sandwich' mellett pályára állították a 'Sunshine' szériát is. A 2001-es év bemutatkozói: Randall (Tommyboy oldalán és szingliben is) és Szeifert voltak.
2002-ben dübörögtünk tovább, töretlen lelkesedéssel. A FREEE Magazinos mix CD-k ebben az évben jelentek meg szignifikánsan a felhozatalban (Julez, Kühl). A régi motorosok — Budai (első és egyetlen dupla mixével a '2002'-vel megmutatta deep house-os oldalát is), Tommyboy, Clark, Slam Jr, Schulz, Sterbinszky, Junior, Jutasi — zavartalanul biztosították számunkra a napi hallgatni valót. 
Dj Roni 'Sulimix'-sze nem titkoltan a nagyon fiatal korosztályt igyekezett megszólítani (fizimiskája alapján feltételezem, hogy ő volt a legfiatalabb magyar mix CD készítő a teljes felhozatalból), jött a szokásos Náksi vs. Brunner duplázás, Dj Lotters is bemutatkozott, Stefano & Roger vitte tovább a sláger house vonalat, kaptunk új Szeifert és Hot X vs. Igor Do' Urden mixeket is. Az év egyik legüdébb meglepetése Dj Grega volt a 'Technomission'-nel, ami egy konvenciókat félresöprő, energikus techno mix lett, megnyitva a kaput a "darálósabb" produkcióknak is.
2003 legkiemelkedőbb lemezét Newl jegyezte, aki első három lemezjátszós mutatványával a 'Technoise'-zal technikailag szintet lépett a többi mixhez képest. Pedig a többiek is próbálkoztak becsülettel: jött mix Schulz-tól, Sterbinszky-től, Junior-tól, Jutasi-tól, de koncepciójában és kivitelezésében egyik sem tudta megszorongatni.
A kommersz vonal kezdte átvenni az uralmat: Náksi vs. Brunner duplázás itt is megvolt, Dj Berry kétszer is lecsapott, beköszönt Spy The Ghost és Lotters is újrázott.
Új arcként köszönthettük Hamvai P.G.-t és Chriss-t a listában. Az év mélypontjaként a celebek is elkezdtek beszivárogni a DJ szakmába: a Való Világból ismert Kismocsok nevét adta egy más által mixelt anyaghoz, ami akár még jó is lehetett volna. A FREEE Magazin további színt adva a piacnak AMB és Deckflash révén tört és d'n'b ütemeket is prezentált kiadványain.
2004-től a CLS Records kezdte átvenni a kiadások feletti hegemóniát a korábbi nagyoktól (Underground Records, Record Express, UGAR, BMG, Warner, EMI), illetve kisebb profilú, frissen alapított kiadók (a Chriss-hez köthető Foundation Records pl., Budai és Vic Ego Traxx Records-sze, illetve a netes rádióként is dübörgő JustMusicFM) is szerephez jutottak.
A chart és dance mixek (Szatmári, Dj Berry, Náksi vs. Brunner, Lotters, Spigiboy), house (Lauer, Junior), deep és progressive (Budai, Tommyboy, Chriss, Dandy, Kühl, Yvel & Tristan), techno (Collins & Behnam, Hot X), trance (Szeifert) mellett kezdett begyűrűzni az elektro house mánia is, amit sokan a nagyobb nevek közül már nem éreztek magukénak. Ennek látható jele volt a kiadványszámok drasztikus visszaesése is.
A 2007-2011 között időszak felhozatalára tekintve elmondhatjuk, hogy a kiadók is lereagálták, hogy a zenei felvevőpiac teljesen megváltozott, hiszen a CD vásárlás helyett az mp3-ak letöltése lett a zenehallgatók fő zenehallgatási forrása. A korábban hónapokra elegendő új impulzust magába záró CD formátum teljesen irreleváns lett a napi több ezres digitális megjelenések tengerében.
Összességében elmondhatjuk, hogy 15 év alatt viszonylag bő felhozatalból, közel 200 CD közül válogathatott a hazai közönség. Persze a fősodor reprezentálta magát a legnagyobb arányban, ennek megfelelően a nevesebb DJ-k jutottak több lehetőséghez, de megsüvegelendő, hogy feltörekvő lemezlovasok is kaptak lehetőséget a bizonyításra, akik közül sokan még ma is aktívak.

A hazai kiadványokhoz csatolt ingyenes CD-k
A hazai elektronikus zenei platform úttörőjeként a FREEE Magazin 2000. áprilisában adott először CD-t az újság mellé olvasóinak. Az első lemez a 'True Sounds of FREEE' válogatás első része volt, ahol ismert (Dj Grega, Eclectica, Anorganik, Andrew J) és feltörekvő producerek (Snood, Hangar, Quantum State, Random Soundz) munkáiból gyűjtöttek egy csokorra valót a drum'n bass-től kezdve, house-on, techno-n trance-n át a chill out-ig.
A CD-k zöme mixlemez volt, ahol olyan nemzetközileg elismert nevekkel is találkozhatunk, mint Timo Maas, Paul Van Dyk, Felipe, Marco Bailey. Persze a hazai DJ közösség is lehetőséget kapott a lap égisze alatti mix megjelenésre (Kühl, Dandy aka Peter Makto, Clark, Hot X, Collins & Behnam), emellett válogatások, samplerek és EP-k is szélesítették a repertoárt.

Végül, de nem utolsó sorban készítettem egy exceles gyűjtést, ami rendszerezi a magyar mix CD-ket. Ahol találtam hallgatós linkeket azokat is bemásoltam hozzájuk.
A lista a hivatalosan megjelent CD-ket tartalmazza, a FREEE Magazinos mixlemezek kapcsán csak azok kerültek bele, amit hazai lemezlovas készített.

CD katalógus hallgatható linkekkel

A témában íródott korábbi két cikkünk innen elérhető:
A DJ mix CD-k anatómiája I.
A DJ mix CD-k anatómiája II. - a nemzetközi zenei szaklapok kiadványai
0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo