A DJ mix CD-k anatómiája (I. rész)

Billy Nasty '93-as JDJ mixe volt az első fecske
A DJ mix CD-k, mint formátum sok elektronikus zenei rajongó számára a legfontosabb tájékozódási pontot jelentették egy-egy lemezlovas ízlése kapcsán. Emellett friss, kiadatlan, egyedi darabokra (és címükre Shazam híján) is ezeken a CD-ken volt a legkönnyebb ráakadni anélkül, hogy lemezboltokban elveszve turkálnánk órákon át (a digitális és streaming alapú zeneszolgáltatás ennek is elvette az élét).
Persze a kezdeti őszintébb, művészibb megközelítés a kilencvenes évek végére egyértelműen a könnyű pénzszerzés és önpromóció felé ment el. Nem csoda, hogy a formátumban mindenki meglátta a potenciált:
- Remek kapcsolt érték volt egy-egy zenei szaklap mellé
- A szakmai nívó miatt egyfajta munkásság elismerő funkciója is volt
- A licensz díjakkal elég szép summát szakíthattak a kiadók is (hogy a producereknek mennyire érte meg anyagilag, az jó kérdés).
Talán nem véletlen, hogy a formátum őshazájának Nagy-Britannia tekinthető (London központtal), ahol a '80-as évek végétől kezdve a trendirányító történések elsőnek mentek végbe (Berlin a techno, Frankfurt pedig a trance egyedfejlődése kapcsán jelent kivételt a mainstream-ig beszivárgó stílusok közül), majd gyűrűztek be lassacskán a zenei vérkeringésbe.
Alábbi három részes összegző írásunkban megemlítünk néhány fontos mixszériát, melyek nagyban formálták a kluberek zenei ízlését (I. rész), emellett külön kitérünk a nemzetközi zenei szaklapok mix kiadványaira (II. rész), valamint számba vesszük a magyar vonatkozásokat (III. rész) is.

Journeys By DJ (1993-2007)
Kezdjük az origónál, melyik volt az első hivatalosan, CD formátumban kiadott DJ mix?
Ez nem volt más, mint a Tim Fielding által életre keltett 'Journeys By DJ' sorozatának 1993-as nyitó darabja, amit Billy Nasty rakott egybe. A CD bookletjében egyértelműen felvállalták a széria célját, 80 percen át minőségi house darabokkal szórakoztatni a hallgatókat a friss, ritka, klasszikus jelzők mentén.
A sorozat természetesen angol fejnehéz volt, hiszen Nasty után olyan nevek örökítették meg lemezes táskájuk tartalmát, mint Judge Jules, Danny Rampling, Paul Oakenfold, John Digweed, Justin Robertson (aka Lionrock), Rocky & Diesel, Farley & Heller, Dj Rap vagy Dj Trace. Apránként a nemzetközi DJ-k is beszívárogatak, pl. John Selway, Gilles Petterson, Nicolas Mathar is megcsillanthatta zsenijét. A prezentált zenei stílusok is egyre szélesebb szórást mutattak, a house dominanciája mellett kaptunk drum & bass-t, jungle-t, breaks-t, techno-t is.
A széria csúcsát szakmailag azonban egyértelműen a Coldcut duó 1995-ös '70 Minutes Of Madness' mixe jelentette, melyben 35 tracket úsztatott egybe mesterien a Jonathan Moore-Matt Black páros. 

Sorozatindító mix: Journeys By DJ - Billy Nasty, 1993.
Legemlékezetesebb rész: JDJ 008 - Coldcut '70 Minutes of Madness'
Kiadványok száma: 21.

Ministry Of Sounds - The Sessions (1993 - 2001)

A Ministry fogalommá vált
"A hangzások minisztériuma" - bizony tökösnek kell lenni ahhoz, hogy az ember ilyen nevet válasszon a vállalkozásának. Nos a klubtulaj Jamie Palumbo, mert nagyot álmondni és 1991-ben Dél-Londonban Ministry Of Sound néven indított szuperklubot, ami 15 év leforgása alatt egy nemzetközi franchise-zá nőtte ki magát. A '90-es éveket ledominálták a futószalagon kiadott zenei kiadványaik, melyek egyértelműen üzleti szempontok alapján készültek.
A 'The Sessions' természetesen még óvatos próbálkozás volt, hiszen ezzel indult a nagy MOS mixbiznisz, így a minőségre is kiemelten kellett figyelni. Tony Humphries a veterán mixgyáros dögös, éneklős house-okat pakolt egybe. Az első három rész után már csak szimplán 'Sessions'-re rövidült névvel tovább robogott a széria, olyan nevek adták itt egymásnak a kilincset, mint Todd Terry, Roger Sanchez, Frankie Knuckles, CJ Mackintosh, Masters At Work és David Morales.
Idő közben a MOS kiadvány struktúrája jelentősen kibővült, hiszen jött a 'The Annual', a 'Dance Nation', a 'Clubbers Guide To', a 'The Ibiza Annual', a 'Trance Nation', a 'Headliners' és a 'Late Night Session' is. Szépen ledominálták a kommerszebb, slágeresebb hangzásukkal a zenei piacot.

Sorozatindító mix: Tony Humphries - Ministry Of Sounds (The Sessions Vol. 1.) 1993
Legemlékezetesebb rész: Erich Morillo, Harry "Choo-Choo" Romero & José Nunez - Sessions Ten (2000)
Kiadványok száma: 12.


X-Mix: (1993-1998)

A trance korai esszenciája
Szintén 1993-ban startolt az 'X-Mix' széria, melynek első darabját a Mark Reeder féle MFS kiadó zenei keresztmetszete adta. A proto-trance darabok mixelésére nem más vállalkozott, mint az akkor még MFS színekben a szárnyait bontogató Paul Van Dyk. A mixek mellé az akkori technikai lehetőségekhez mérten vizuálisan előremutató számítógépes grafikával VJ mix is készült, ez volt az X-Mix széria egyik nagy fegyverténye.
A kettes sorszámú lemeznél a !K7 kiadó vette át a lemezek patronálását, olyan inkább techno-ban utazó neveket hívtak, mint Dave Angel, Laurent Garnier, DJ Hell, Ken Ishii, Richie Hawtin & John Acquaviva, Dave Clarke vagy éppen a Hardfloor. A tíz kiadványt megélő sorozat a milleniumot követően a VHS és CD kiadást DVD-n egyesítette.

Sorozatindító mix: The MFS-Trip, Paul Van Dyk, X-Mix 1, 1993.
Legemlékezetesebb rész: Destination Planet Dream, Laurent Garnier - X-Mix 2, 1994.
Kiadványok száma: 10.

United DJ's of America (1994 - 2003)

Az USA sem maradt le sokkal
A derék angolok voltak annyira szerények, hogy egy komplett DJ mix sorozatot szenteltek Amerika legjobb lemezlovasainak is. A Tony Prince által alapított brit DMC (Disco Mix Club rövidítése) America sublabelen, a Moonshine Music disztribúciója mellett lehetőséget adtak helyi DJ-knek, hogy megmutassák mire is képesek.
A sorozatot 1994-ben a floridai Kimball Collins progressive / trance szettjével kezdték, a későbbiekben olyan legendák vitték tovább a megkezdett hagyományokat, mint Little 'Louie' Vega (Masters At Work), Josh Wink, David Morales, Frankie Knuckles, Roger Sanchez, Cevin Fisher, Afrika Bambaataa vagy éppen David Alvarado. Utóbbi nevéhez fűződik a széria egyik legizgalmasabb és zeneileg legkellemesebb darabja. Húsz részt követően 2003-ban zárult a széria Marques Wyatt deep mixével.
Zeneileg sokszínű, főleg az intelligensebb house-os témák kedvelőinek javasolt!

Sorozatindító mix: Kimball Collins - United DJ's of America Vol. 1. (1994)
Legemlékezetesebb kiadvány: David Alvarado - United DJ's of America Vol. 15. (2000)
Kiadványok: 20.

Renaissance: The Mix Collection (1994 - 1996, 2008 - 2016

Sasha-ék iskolát teremtettek
Az angol Renaissance kiadót Geoff Oakes alapította, aki hasonló néven klubot is üzemeltetett. Ebben a klubban pörgetett DJ-két az 1994-ben indított 'The Mix Collection' anyagát összeállító Sasha és John Digweed is (igaz akkor még szólóban).
A 3 CD-s kiadvány különlegessége, hogy ez Sasha és Digger első közös munkája, back to back produkcióként. A zeneileg rendkívül sokszínű, de mégis egységes anyag sikerének a kulcsa a hosszú, harmónikus mixekben rejlik, amire elsőként irányították rá a figyelmet. Zseniális húzás volt részükről, hogy a nyitó Leftfield 'Song Of Life'-ja egymás után három verzióban is felcsendül. Azt hiszem ezt ma már nem mindenki vállalná be (sok track-nek nem is létezik egyszerre három kiemelkedő remixe).
A mixsorozatot Digweed szingliben, a Fathers Of Sound, majd Dave Seaman & Ian Ossia közöse folytatta, majd 1996 és 2008 között nem publikáltak a brand alatt további részeket. 2008-ban tovább folytatták a sikersztorit olyan nevek segítségével Danny Howells, M.A.N.D.Y., Gui Boratto, Tale Of Us és Tiefschwarz.
A Renaissance a Global Underground-hoz hasonlóan sikeresen épített a progressive house felfutására (igazából ez hozta meg nekik az elismertséget), s olyan kedvelt mixszériákat indítottak egymás után, mint a 'Renaissance presents', 'Renaissance Worldwide', 'Renaissance: The Master Series', 'The Sound Of Renaissance' vagy a 'Transitions'.

Sorozatindító mix: Sasha & John Digweed - The Mix  Collection (1994)
Legemlékezetesebb kiadvány: Sasha & John Digweed - The Mix  Collection (1994)
Kiadványok: 10.


Forbidden Paradise (1994 - 2000)

Tiesto első lépése a világhír felé
A hollandok mindig is az elektronikus zenei világ élvonalához tartoztak, sőt egy ponton át is vették a stafétát a britektől (ha a kereskedelmi sikerességet nézzük). A 'Forbidden Paradise' sorozatot egy bizonyos Arny Bink nevű srác álmodta meg, aki később Tijs Vervest-tel kiegészülve dobbantottak a Basic Beat-től és 1997-ben megalapították a legendás Black Hole Recordings-ot.
A világhírhez vezető út egyik első építőköve Tiesto számára pont a 'Forbidden Paradise sorozat volt, melynek öt epizódját, vol. 3-tól 7-ig ő készítette.
Kevesebbet tudunk azonban az első két részről, melyben nagyobb szerep jut a gyorsabb, hardcore-ba oltott acid trance témáknak. A sorozatnyitó Barney Boomer munkája, aki nem is volt DJ, hanem technikusként ténykedett. A mixe nem is klasszikus mix, a számok teljes hosszukban jönnek egymás után. A kettes epizód már jobban átgondoltra sikerült, a készítő Dj Blackout pedig nem más, mint Arny Bink volt, Tiesto gondozásában pedig szintet ugrott az egész mixszéria.
Egyébként a szintén Basic Beat-nél indított 'Lost Treasures' sorozat (1996 - 2002) első három része is Tijs munkája, nagyjából hasonló utaztatós, szállós darabokkal.

Sorozatindító mix: Barney Boomer - Forbidden Paradise - The Garden of Evil (1994)
Legemlékezetesebb mix: Dj Doc Fabian - Forbidden Paradise 9 - Waves (1999)
Kiadványok: 10.

DJ-Kicks: (1995 - napjainkig)

Bolland nem spórolt az aciddel
A koncepció maga már 1993-ban megszületett !K7 csapatának fejében a 'DJ-Kicks' kapcsán, ahol eleinte techno és house DJ-k bemutatása volt a cél, az otthoni hallgathatóság kritériumát szem előtt tartva.
A sort az a CJ Bolland nyitotta, aki a '90-es évek derekára producerként elég komoly reputációt épített magának. A mixe egy keményebb acid house és fémes techno szeánsz, némileg eltérve a producerként hozott vonalától. A korai szakaszban ('95-96) olyan kultikus figurák jutottak itt szóhoz, mint Stacey Pullen, Carl Craig, Claude Young, majd később a lereagálva a globális zenei változásokat a producerek/remixerek (Kruder & Dorfmeister), majd a bandák (Stereo MC's), zenei formációk is megérkeztek a sorozatba, olyan széles stílusbéli platformon mozogva, melyben belefért a downtempo, a jazz és a drum & bass agresszívebb válfaja is.
A sorozat 2007-ben a 29-es Booka Shade-s kiadvány után vonult egy laza pihenőre, majd 2009-ben tértek vissza Chromeo mixével.
Mindig igyekeztek az aktuális trendekhez igazodni, illetve az adott időszak egy-egy kulcsfiguráját felkérni, mely szakmailag és a kereskedelmi sikeresség szempontjából is a mai napig megőrizte a negyed évszázados glóriájukat.

Sorozatindító mix: DJ-Kicks: CJ Bolland (1995)
Legemlékezetesebb mix: DJ-Kicks: Kruder & Dorfmeister (1996)
Kiadványok száma: 78.

Global Underground Series: (1996 - napjainkig)

De Vit volt az origo
Andrew Archer és Scott Dawson 1995-ben alapította meg a Boxed kiadót, itt indult el világ körüli hódító útjára a Global Underground széria. Egy kiválasztott DJ a világ egy adott klubjában/városban rögzített szettjével (vagyis annak 160 perces részletével) próbáltak maradandót alkotni.
Az első duplát 1996-ban Tony De Vit készítette, Tel Aviv-i szettje a rá jellemző hard house stílusban nyűgözte le a hallgatóságot. Az évek során aztán folyamatosan finomodott a stílus és idővel egy emberként álltak be a trance, progressive house hullám által generált reflektorfénybe, ami a népszerűségüket az egekbe repítette. Olyan nagy nevek jöttek egymás után, mint Paul Oakenfold, Nick Warren, Sasha, John Digweed, Dave Seaman, Danny Tenaglia, Deep Dish. A 2000-es években ők is megharcoltak a digitális letöltések okozta recesszióval, másrészt egyre fogyatkozott a bevonható helyek és nevek tábora is. 2001-ben a Boxed csődött mondott, Darren Emerson 'Singapore 020'-as mixét követően a Global Underground Music Ltd. vette át a 'City Series' gondozását. Az első itt megjelent mix a Deep Dish duó 'Moscow 021'-e volt, ami egyben az egyik legnépszerűbb darab volt a kollekcióból. Dave Seaman 2010-es GU039-e után négy évre az asztalfiókba tették szériát, majd 2014-ben Solomun-nal tért vissza a GU és a mai napig érkeznek friss arcok, friss részekkel.
Némileg megosztva az eredeti rajongótábort a 2022. december elején boltokba kerülő 44-es sorszámú Global mixet Amelie Lens készítette. Sokan megkérdőjelezik a gyorsabb, keményebb techno relevanciáját itt, de a korszellemnek megfelelően szerintem abszolút érthető és józan érvekkel alátámasztható Amelie meginvitálása.
A Global Underground konszern a 'City Series' mellett sikerrel futatta az alábbi alprojektjeit is: 'Electric Calm', 'Nu Breed', 'Lights Out', '24:7', 'Involver', 'Global Underground Afterhours', 'GU Mixed'.

Sorozatindító mix: Tony De Vit - Global Underground The Album: Live In Tel Aviv (1996)
Legemlékezetesebb mix: Deep Dish - Global Underground 021: Moscow (2001)
Kiadványok száma: 44.


Fabric: (2001 - 2018), FabricLive: (2001 - 2018), Fabric Presents: (2019 - napjainkig)

Craig Richard kezdte a fabrikálást
A londoni Fabric klub a 2000-es évek egyik vezető partiközpontja volt, ahol az akkori időszak vezető DJ mind megfordultak. A klub saját labelt is indított, hogy ezeknek a buliknak az esszenciáját át tudják adni azoknak is, akik nem voltak ott, vagy szívesen újraélnék a feledhetetlent. Három széria fűződik a Fabric-hoz: a 'Fabric' a konvencionálisabb elektronika fellegvára, a 'FabricLive' az eklektika zászlóshajója, a 'Fabric Presents' pedig 2019-től, az első két sorozat egyesített lenyomata, hangzásban kimondottan különböző, kreatív anyagokkal. A kiadványokon elég nagy falat átrágni magunkat, ugyanis összesen 213 gyűlt össze az elmúlt 20 évben a Fabric színei alatt.
Aki még is erre adná a fejét az az alábbi nevekkel találkozhat: 
Hipp-E & Halo, Terry Francis, Tony Humphries, Slam, Doc Martin, Swayzak, Michael Mayer, Akufen, Andrew Weatherall, John Digweed, Adam Beyer, Tiefschwarz, Ellen Allien, Ewan Pearson, Ricardo Villalobos, Steve Bug és sokan mások.

Fabric: (2001 - 2018)
Sorozatindító mix: Craig Richards - Fabric 01 (2001)
Legemlékezetesebb rész: Akufen - Fabric 17 (2004)
Kiadványok száma: 100.

FabricLive: (2001 - 2018)
Sorozatindító mix: James Lavelle - FabricLive. 01 (2001)
Legemlékezetesebb rész: LTJ Bukem - FabricLive. 46 (2009)
Kiadványok száma: 100.

Fabric Presents: (2019 - napjainkig)
Sorozatindító mix: Fabric Presents Bonobo (2019)
Legemlékezetesebb rész: Fabric Presents Maribou State (2020)
Kiadványok száma: 13.

Folytatása következik.

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo