Tudtad-e Vol.14.: Moby és a Guns 'N Roses féle pengeváltás, a két angol popdíva Client-ként is nagyot alkotott, a Ride On Time vokál mizériája, a Rollergirl Madonnától nyúlt

A mostani epizódunkban lesz Moby vs. Guns 'N Roses csörte, szót ejtünk a Depeche Mode elhunyt legendája által patronált két angol popdíva különleges formációjáról, a jogdíjgondokkal (is) megküzdeni kényszerülő Black Box-ról, valamint a Madonnától csórt klasszikus Rollergirl frázisról.

1. Moby és a Guns & Roses csörte
Moby az 1990-95 közötti időszakban elektronikus produkcióival hívta fel magára a figyelmét. Olyan produkciókkal rukkolt elő ekkoriban, mint a 'Go', a 'Hymn', a 'Feeling So Real', a 'Next Is The E'. Három nagylemezt követően ('Moby', 'Ambient', 'Everything Is Wrong') 1996-ra beleunt a régi formulákba és visszanyúlva gyökereihez egy súlyos punk-rock anyaggal rukkolt elő, amit sokan az egyik legrosszabb Moby lemezként aposztrofálnak. Nem ezen a véleményen volt viszont a Guns 'N Roses frontembere Axl Rose, aki az 'Animal Rights' albumot hallva megkereste Moby-t, hogy ő legyen a Guns 'N Roses következő lemezének producere. Moby állítólag egy hónapig próbálta felvenni a tempót a banda mellett, de végül ténylegesen kimaradt a csak 2008-ban megjelenő 'Chinese Democracy' album munkálataiból, ráadásul Rose is berágott rá az egyik stúdióbéli incidensük után. 1999-ben pedig Moby a 'Play' sikerével hergelte tovább az egykoron szebb napokat látott frontembert.

2. A két angol popdíva, mint Andy Fletcher kliensei
A '90-es évek második felében és a 2000-es évek elején nagy népszerűségnek örvendett az ún. electroclash stílus, ami a '80-as évek elektro, new wave és synth-pop hatásait vegyítette a '90-es évek techno, retro elektro pop és elektronikus tánczenei elemeivel. Az irányzat atyjának a müncheni International Deejay Gigolos kiadót és alapítóját Dj Hell-t tartják. A labelhez köthetők az irányzat legfontosabb alapdarabjai is: Miss Kittin & The Hacker 'Frank Sinatra', Christopher Just 'I'm A Disco Dancer', Chris Korda 'Save The Planet, Kill Yourself', Fisherspooner 'Emerge', Tiga & Zyntherius 'Sunglasses At Night'.
Olyan formációk öregbítették továbbá az electroclash hírnevét, mint a Ladytron, a Goldfrapp és a Chicks On Speed. Hozzájuk csatlakozott — igaz már a hullám leszálló ágában — az angol Client duó. A két szemrevaló hölgyemény előélete is tartalmazott sikereket, hiszen Client A azaz Katie Holmes a Technique projektet vitte (Xanthe Tyler-rel közösen), mely főként a 'Sun Is Shining' Matt Darey és a Brothers In Rhythm remixei miatt ragadhatott meg a kluberek emlékeiben. Client B aka Sarah Blackwood egy másik prominens angol formáció, a Dubstar tagja volt. Ki ne ismerné a 'Stars'-t, ami az 1995-ös esztendő egyik legnagyobb dobása volt? Szóval Katie és Sarah Client-ként kezdett közös munkába, első megjelenésüket pedig 2002-ben a Toast Hawaii kiadó adta ki, amit a Depeche Mode-ból ismert Andy Fletcher alapított.

3. A Black Box projekt majdnem a samplingezés miatt vérzett el
Legutóbb az acapella-kat körbejáró cikkünk kapcsán bukkantunk rá egy érdekes történetre, ami Loleatta Holloway 'Love Sensation' vokáljához kapcsolódik. Mint említést tettünk róla az egyik legnagyobb karriert a vokálra építve az olasz Black Box (Daniele Davoli, Mirko Limoni, Valerio Semplici) 1989-es 'Ride On Time'-ja érte el. Igen ám, csak a track annyira sikeres lett, hogy a formációt meghívták a 'Top Of The Pops'-ba, hogy adják elő azt élőben. Ehhez kellett találjanak valakit, aki Holloway vokáljára tátogva prezentálja az énekes részt. Katrin Quinol lett az ideális befutó, persze az angol szaksajtó cikizte őket a tátogás miatt, ez viszont csak a kisebbik probléma volt...
A lemezt kiadó DeConstruction (BMG háttérrel) megvette az acapella jogait a Salsoul Records-tól 5000 dollárért és a jogdíjak 1 százalékáért, legalábbis mindenki azt hitte. A hirtelen jött toplistás helyezés Holloway-nek is szemet szúrt és bejelentkezett egy kis zsebpénzért (50 ezer dollárért), mondván egy penny-t se látott a vokál után. Kiderült, hogy az eredeti megállapodást a Salsoul nem is írta alá. Az alternatív megoldás végül az lett, hogy egy ismeretlen énekesnővel — Daniele Davoli szerint az M People vokalistája Heather Small volt az, bár a BMG nem erősítette meg a feltételezését — újraénekeltették a vokált.

4. A Madonna vs. Rollergirl Dear Jessie sztori
Ha már sampling emlékezzünk meg egy talán kevésbé ismert nyúlásról. Madonna a '90-es, 2000-es évek producereinek aranybányája volt ötletmerítés szempontjából (Progress 'Everybody', Temperer feat. Maya 'If You Buy This Record', Madhouse 'Like A Prayer'). Az 1999-es év egyik nagy slágere volt a Rollergirl (Nicole Safft, Alex Christensen aka U96) 'Dear Jessie'-je, ami a dallamosabb dance kedvelőinek biztosan elsőre beugrik. Mielőtt azt hinnénk, hogy ez a dal egy ihletett studiószeánsz végeredménye volt, akkor némileg csalódnunk kell, hiszen Madonna 1989-es 'Like A Prayer' albumáról kimásolt ötödik kislemez 'Dear Jessie' kórusrészét halljuk viszont.

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo