Corvin Dalek: "12 lemezjátszón keverni egyszerre olyan volt, mint egy live act, csak dubplate lemezekről játszottam"

Müller Gábor alias Corvin Dalek az első olyan magyar származású DJ, producer, aki a 2000-es években külföldön komoly — és tartós — szakmai sikereket ért el különleges elektronikus zenei produkcióival. Saját egyedi hangzást épített 'Wet&Hard'-ként címkézve, mely kiemelte őt megannyi szakmabéli próbálkozó közül.
Gáborral beszélgettünk arról miként került ki Németországba, hogyan csatlakozott be az elektronikus zenei vérkeringésbe, miként találkozott Mark Reeder-rel, honnan jött a 'Wet&Hard' ötlete illetve kitértünk arra is, hogy mivel foglalatoskodik manapság.

EGE blog: Ha két mondatban össze kellene foglalnod, hogy ki is Corvin Dalek, hogyan hangozna ez a bemutatkozás?

Corvin Dalek: Egyszer volt, hol nem volt. Volt egyszer egy Dalek.

EGE blog: Gyakorlatilag 1988 óta Németországban élsz. Hogy jött a lehetőség, hogy a kommunizmus szűk ideológiai és létkerete közül kiszabadulva megismerhettél egy olyan közeget, ahol a korlátlan szabadság révén sokkal előrébb tartottak az élet minden területén?
Corvin Dalek: 1988-ban 19 éves voltam és szinte semmilyen élettapasztalattal nem rendelkeztem. A korlátlan szabadságban, mint ideálban hittem, mert az akkori szocialista rendszerben ez teljesen hiányzott és a Szabad Europát hallgatva elhittem az ottani propagandát. Döntésem alapja azonban a német származásom volt, mivel Németországban éltek rokonok és vonzott az akkori életfelfogásuk. Németországban egy új világgal találkoztam, amit kezdetben rózsaszín szemüvegen keresztül szemléltem és hittem hogy ténylegesen szabadság van. Aztán az élet megtanította, hogy a valódi szabadságot nem a rendszerben kell keresnem hanem saját beállítottságomban, főleg a felelősség vállalás terén, ami a függetlenségem valódi alapja.
Sok mindennel találkoztam a vasfüggöny mögött, amiről addig nem hallottam, de kezdettől fogva a klubok fogtak meg a legjobban, ahol DJ-k pakolták a lemezeket. Számomra az volt az új világ, ami erősen befolyásolta a további életem.

Dalek '98 óta él Berlinben
EGE blog: Hogyan csöppentél bele a DJ-zésbe, producerkedése? Ha jól tudom a cseh Michael Burian volt sok mindenben a segítségedre.
Corvin Dalek: Igen jól tudod. Bajorországban laktam és miután 1990-ben megnyíltak a határok átjártunk a közeli Csehországba szórakozni, ahol egy nightclub-ban ismerkedtem meg Michael-lel, aki ott volt rezidens DJ. Minden hétvégén vittem neki a legújabb CD-kből meg lemezekből és valahogy addig fajult a dolog, hogy én is a pult mögött találtam magam. Összebarátkoztunk, mert a zenei ízlésünk is közel állt egymáshoz és valahogy ketten mindig sikerült elvarázsolnunk a dancefloor-t, akárhol játszottunk közösen. Kb. két év után már saját ügynökségünkön (Sunflower Promotion) keresztül láttuk vendégül a nagyobb neveket a budejovice-i New York klubban, ahol mi voltunk a teljes programért a felelősek. Így ismerkedtem meg Mark Reeder-rel (berlini MFS kiadó tulajdonosa) is 1995-ben, akivel abban az időben Paul van Dyk-nak intéztük a fellépéseit Csehországban. Én is akkoriban kezdtem foglalkozni zenekészítéssel és az első próbálkozásaimat Mark-nak nyomtam a kezébe, amikor Paul-lal ellátogatott hozzánk. Tetszett neki és felajánlotta, hogy dolgozzunk együtt. Ez vezetett el végül 1998 nyarán Berlinbe, ahol mai napig élek.

EGE blog: Annyira ráéreztél a mixelésre, hogy egy idő után két lemezjátszó már kevésnek is bizonyult. Láttam videót a Youtube-on, ahol 10 Technics lemezjátszót bűvölsz egyszerre és ez a rekordok könyvének aranyoldalaira kívánkozó teljesítmény. Mintha az derengene, hogy 12! lemezjátszó volt a rekordod. Hogyan tudtad ezt a sok lemezt időben úgy kezelni, hogy ne szabaduljanak el az ütemek, mi volt a titkod?
Corvin Dalek: Valójában nem volt kevés, de annyira belejöttem a dologba, hogy fejhallgató nélkül is tudtam mixelni és mivel tetszettek a DMC világbajnokai is, akik testük minden részével képesek voltak még a fejre állított lemezjátszókon is mixelni, engem is mélyen inspiráltak és valahogy megérett bennem egy ötlet, miszerint felbontok egy zenedarabot részeire és úgy keverhetném őket élőben különböző dubplate lemezekről. Tulajdonképpen egyfajta live-act volt lemezekkel. Berlinben a Hardwax-nál lehetett dubplate lemezt vágatni, így elkezdtem dolgozni a projekten. Az ötletet elmeséltem Mark-nak, aki továbbította azt a berlini Atonal (Avantgard Musik Festival) rendezőjének, Michael Schäumer-nek, aki egyből bele is ment és szponzorálta a dubplate lemezeket a show-hoz és felállította nekem a 12 lemezjátszós pultot is. Mikor megláttam kicsit megrémültem, de mivel nem volt próbalehetőségem, egyenesen a mélyvízbe kellett vetnem magam. A mixelés titka annyi volt talán, hogy képes voltam gyorsan felvenni a tempót, de az egyes track-ek amúgy is egyforma sebességre voltak vágva, ami megkönnyítette a munkám. Inkább csak a keverésre kellett figyelnem mint a sebességre, bár az is fontos volt, mert egyes lemezjátszók eltérően voltak beállítva. Nem tudom, hogy felvették-e a Guinness Rekordok Könyvébe, de azt hallottam hogy igen. Később játszottam 10 lemezjátszóról is (nem minden rendező tudott 12 lemezjátszót előkeríteni), amiről aztán a videó is készült. Az ötlet volt az, amit később az Ableton valósított meg és amit ma a Steamek képviselnek. Lehet mondani, hogy én kezdeményeztem ezt a módszert, mint valami absztrakt művet, amiből az idők folyamán valós dolgot formáltak hozzáértő mérnökök.

Aki egy lépéssel mindig előrébb járt... 
EGE blog: Az MFS Records alapítójával Mark Reeder-rel 10 éven keresztül dolgoztál együtt (1997-2007), úgy az MFS kiadványain, mint a közös labeletek, az 1999-ben alapított Flesh Records release-in is. Rengeteg sok jó közös sztoritok lehet, kérlek ossz meg ezek közül néhány számodra kedves emléket!
Corvin Dalek: Rengeteg sztorink volt együtt, hiszen ő volt a turnémenedzserem is. Abban az időben még nem voltak a mobiltelefonok ellátva kamerákkal, ezért vettem egy rendes digitális kamerát és szinte mindenhol filmeztünk. Épp a napokban keresett fel Mark, hogy egy MFS film van készülőben és mutatkozik érdeklődés egy további filmre erről az időszakról, úgyhogy ha minden jól fog haladni akkor hamarosan lesz rólam is egy film, amiben minden érdekes sztori helyet fog kapni.
Talán az egyik számomra életbevágó esemény az volt, amikor Mark megmentette az életem. Egy kolumbiai afteren voltunk egy farmon a dzsungelben, melynek vége dél körül volt. Ez a 'Pornoground' amerikai turnéjának volt az utolsó helyszíne. A hatalmas paradicsomi kertben a pálmafák árnyékában egy forró kőre feküdtem le szundizni. Azt nem vettem észre hogy az autóbejáró volt kikövezve és egy hatalmas autó mögé sikerült leheverednem. A sofőr nem sokkal azután hazafelé indult és már az autóban ült, a motort is beindította, amikor Mark épp a szemeit dörzsölve lépett ki az ajtón és odalépett az autóhoz, hogy elköszönjön az illetőtől. Ahogy odalépett a kocsi ajtajához megpillantott engem a jármű nyomvonalában keresztbe fekve a kövön. Ha nem vett volna észre akkor a SUV valószínűleg keresztül hajtott volna óriási kerekeivel a hasamon és nem hiszem hogy túléltem volna a több tonnás nyomást. 

EGE blog: Egy korábbi magyar nyelvű interjúdban azt nyilatkoztad, hogy számodra a zene is szex. Mark Reeder-rel csiszoltátok tökélyre a Wet&Hard hangzást, ami a hard beats és wet grooves mesteri egyvelege. A lemezeid boritói (Wet &Hard, Hotkunst, Assorted Lovetoys) és a Flesh Records égisze alatt megjelentett számok címei is egyértelműen a szexualitásra utalnak. Emiatt volt olyan, hogy tiltólistára tették bármelyik munkádat, mondván, hogy az már túlságosan obszcén?
Corvin Dalek: Igen Svájcban betiltották a 'Lovetoys' nevezetű mix CD-met a borítója miatt. Volt még más ország is ahol más zenémet tiltották be, de nem jut eszembe már hogy hol. 'A Real Man‘ volt az, amiben egy férfi orgazmus volt hallható.
Abban az időben a berlini Excess Club-ban voltam rezidens, ami egy hedonisztikus techno klub volt, ahol igyekeztem kiválogatni a legerotikusabb darabokat ezekből az irányzatokból, keverve a saját szerzeményeimmel. A Wet&Hard ötlet illetve ihlet abban az időben egy utunk folyamán látott napvilágot a csehországi Pardubice-ben egy kávézóban. Mark-nak elege volt a trance-ből és nekem se volt már kedvem se a techno-hoz se a trance-hez, de a house-hoz sem. Jobban mondva az akkori próbálkozásaim ezek egymásba keverése volt, hogy valami frissebbet készíthessek. Ahogy ott üldögéltünk és azon társalogtunk, hogy mi legyen a neve ennek az irányzatnak egy fiatal lakkba öltözött pincérnő szolgált ki és az a beszólás jutott eszünkbe, hogy: „Are you wet?‚ because I’m hard!“.
Na, egyből be is ugrott a név, hogy Wet&Hard! Ezután Mark mindenhol ezt promózta és nem telt bele sok idő, hogy mindenhol Mr. Wet&Hard-ként ismerjenek. 

Az első Dalek album nagyot szólt
EGE blog: Sokat hallgattam a mixeidet és kiadványaidat az interjút megelőzően. Egyértelműen a mixek közül a 'Hotkunst' volt az, ami magával ragadott, a saját munkáidnál a 'Young People', az 'The Atheist' és a 'Poundz&Pénz' a top3 számomra. De felmerül a kérdés, hogy neked van-e személyes kedvenced a diszkográfiádból? A mixek közül az 'Assorted Lovetoys'-ra tippelek...
Corvin Dalek: Köszi, hogy időt szántál rá és tetszenek a munkáim. A 'Hotkunst' az az Excess klubból származó track-ekből állítottam össze, mint az első Wet&Hard kompilácót. A 'Lovetoys'-t élőben mixeltem Kínában a Face Club-ban, de azt nem a Flesh-en adtuk ki hanem az MFS-en, mert nem 100%-ban Wet&Hard volt rajta. Talán az volt a legsikeresebb mix CD-m, annak ellenére hogy be volt tiltva egyes helyeken a forgalmazása. A mix CD-k közül az Assorted sorozatból a 'Stadtansichten' volt, ami az első komolyabb munkám volt, s aminek a borítóját is már mi készítettük. Saját szerzeményeim közül az albumom az 'I Am A Dalek' a kedvencem, amit 2003-ban készítettem és összefoglalta az akkori munkám, amit a Wet&Hard alatt készítettem, mint producer és DJ.
2021-ben sikerült készítenem egy érdekes vizuális verziót is a zenéhez, ami előreláthatóan a filmem egy melléklete is lesz. 

Első magyar MOS rezidensünk
EGE blog: A Ministry of Sound rezidenseként is dolgoztál, illetve körbejártad DJ-ként a világot, elég extrém helyeken is felléptél. Melyik volt az a klub, vagy lokáció, ami számodra a kedvenc volt?
Corvin Dalek: Talán a londoni Turnmills Club volt a legintenzívebb, ahol a The Gallery-nek voltam a rezidense 5 éven keresztül. Szerettem a szigeten még a Glasgow-i Arches-t is és Miami-ban a Privilege Club-ot, ahová szintén havonta jártam ki. Extrém volt még a kolumbiai dzsungelben egy helyszín, ahová sportrepülővel utaztunk és valami paradicsomi oázis volt ott vízeséssel és csodálatos illattal meg időjárással. Na és közönséggel! 

EGE blog: Nem te vagy az egyetlen, aki magyarként külföldön hatalmas sikereket ért el, viszont itthon nem nagyon ragadt meg a köztudatban. Lehetett ennek egy olyan vetülete, hogy szakmailag féltékenyek voltak a sikereidre (szervezők) és inkább ezért nem hívtak? A magyar zenei szaksajtóban is csak alig lehetett értesülni a tevékenységedről – talán az 'Assorted - E For Europe' mixed volt az első, ahol a neved láttam megemlítve.
Corvin Dalek: Nem hiszem hogy irigység vagy féltékenység lett volna az oka, hogy hazámban nem futottam be annyira, mint máshol. Valójában jártam haza, Szegedre a Sing-Sing-ben játszottam többször is és Győrbe is jártam rendszeresen. Talán a stílusom nem volt kedvező, vagy a személyiségem nem volt szimpatikus a rendezőknek, de nem tudom pontosan mi lehetett az oka, hogy szülővárosomba nem hívtak meg rendszeresen játszani.
Ezt inkább az illetékes személyektől kellene megkérdezni. Számomra, akikkel dolgoztam semmi személyes problémám nem volt. Történtek hibák is és félreértések is, amikbe belecsöppentem, de a valós okot nem tudok mondani. Számomra így volt szép minden, ahogy volt és talán ami késik az nem múlik.

Az E a tablettákra utalt
EGE blog: Ha már 'Assorted – E For Europe', az első mini disc formátumon is kiadott mixlemez volt, amiből 1000 darab készült. Az E itt az Euro-t, mint pénznemet jelenti, vagy teljesen mást? Tényleg mi ez a pénznemek és bankók iránti lelkesedés? A 'Poundz&Pénz' MFS-es vinyl kiadványán is ott figyel a 1000-es bankó Mátyás királlyal, illetve a régi 100-as és 5000-es is.
Corvin Dalek: Az E a tablettakra utalt, amik a csillagokat helyettesítették az EU címerén. A vicc annyi volt csupán, hogy az Euro-t majd E-nek fogják hívni a jövőben. A 'Pounds&Pénz'-t akkor adtuk ki, amikor az 'E for Europe'-t és mivel a szerzeménynek nem volt meg a pontos címe, így elneveztük a mix CD főszereplőjeként 'Pounds&Pénz'-nek. Az angoloknál a Pounds&Pence-nek írják a pénzüket, aminek a kiejtése pénz. Így egy kis szójáték lett az egész, amihez a bankókat vettük később borítónak, hogy kapcsolatot teremthessünk a témák között.

EGE blog: Jelenlegi kiadód a Fummelerum Company Soundcloud oldalán találtam egy érdekes írást, melyben egy sztorit meséltél arról, hogy miért nem az MFS-nél jelent meg végül elsőként a New Order-es Bernard Sumner eredeti 'Crystal'-ja, amit Sumner Reeder-nek ígért, de maga Pete Tong tette rá a kezét. Végül mennyire esett rosszul nektek, hogy a London Records aratta le a babérokat a dal New Order verziójával, míg ti Mark-kal addigra már egy saját EP-t összeraknotok a legendás vokálra építve?
Corvin Dalek: Bernard Sumner a New Order frontembere és énekese Mark gyerekkori barátja és mivel abban az időben nehézségekkel küzdött Mark kiadója Bernard megajándékozta a 'Crystal' vokállal, hogy készítsünk belőle valamit, ami feldobja az anyagiakat egy picit. Szóval baráti szupport volt. Nekem volt épp amin dolgoztam. Bernard hangja egy az egyben passzolt a szerzeményre, ami Bernard-ot annyira megihlette, hogy az egész együttes nekilátott egy albumhoz és a 'Crystal'-t is belevették. Sőt, nemcsak, hogy belevették, de annyira lelkesedtek, hogy az egyik legjobb szerzeményük lett, ami természetesen nem hiányozhatott az albumukról sem. Időközben mi is elkészültünk az EP-vel, további klub mixekkel. Pete Tong csak annyit kért, hogy ne egyidőben adjuk ki a sajátunkat, ha már így alakult a szituáció. A teljes történet a weboldalamon található (KATT IDE).

EGE blog: A Fummelerum-mal mint digitális labellel mennyire nehéz a figyelem középpontjában maradni a mai friss zene áradatban? Mennyit segít, hogy mint Corvin Dalek a 2000-es években gyakorlatilag minden fontosabb babért learattál?
Corvin Dalek: Valójában 2015 óta egészségi okok miatt nem adtam ki semmit, de most épp feszegetem azt, hogy jövőre további kiadásokkal folytathassam, ami a kiadómhoz kötődik majd. Természetesen a nevem az segített a figyelem felkeltésében ez nem titok, de lényegében nem egyedül voltam a kiadó művészei között. A filozófiám az hogy a zene az ami számít és az, ami viszi a fáklyát. Saját kiadásom a Dalek név alatt nem is volt csak remixek, vagy mint például a Young People Remix albumot ezen adtam ki.
Egy stúdió projekten dolgoztam 2009 óta Smoky Mirror név alatt, amit jövőre szeretnék ismételten bemutatni a közönségnek új szerzeményekkel, deep, organic progressziv hangzással.

EGE blog: A közelmúltban a Techno Vinyl Records kiadványain bukkantam rá remixeidre, szám szerint négyre. Ezek szerint azért itthon sem hagytad hidegen a techno rajongók szívét. Andrásék vinyl-es projektje szerinted lehet reális piaci spot a CD játszók és DJ konzolok által dominált techno piacon?
Corvin Dalek: Megmondom őszintén nem tudom. Szerintem a vinyl az még mindig a legjobb médium a hangminőséget tekintve, ami létezik, de a CD lejátszók is megállják a helyüket és szeretek velük is dolgozni. A lényeg az eredmény, ami a hangszórókon át kijön.
Nekem tetszett amit András csinál. Szívvel-lélekkel állt a kiadója mögött és minőséget is rakott bele. Régebben keresett meg, a podcast-jában szerepeltem többször is. Aztán mikor belevágott a kiadójába meghívott és én elfogadtam. Akkoriban a 3Ton projektemen dolgoztam, ami pure techno volt. Sajnos a minőség nem a legjobb lett, amit készítettem, de a témák megállták a helyüket. Ott vettem észre hogy a visszatéréshez majdhogynem újra kell tanulnom a mai technikát is. Így arra volt jó, hogy ezt felismerjem és megint belevágjak a hangmérnöki tanulmányokba. Tudásunk folyamatos továbbfejlesztése az egyik legfontosabb eleme ennek a „szakmának“.
Az utóbbi hónapokban több prokjekten dolgoztam, amiből egy progressive EP is kikerekedett, melynek egy része a mexikói Toltecnica Records-nál fog megjelenni a napokban egy VA album részeként.

EGE blog: Végül, ha most össze kellene állítanod egy Spotify listát, ami a 10 all-time kedvencedet tartalmazza, melyik 10 track-et választanád be?
Corvin Dalek: Gondolom itt a régebbi anyagokra vagy kíváncsi, ezért azokból válogattam ki a következőket (sajnos 1 pár kedvencem már nincs fent):
    

Corvin Dalek:

https://corvin-dalek.com 

https://www.instagram.com/corvindalek

https://www.facebook.com/corvindalekofficial

https://soundcloud.com/corvin-dalek-23

DJ Sets: https://www.mixcloud.com/corvin-dalek/stream


Smoky Mirror:

https://smokymirror.info; https://www.facebook.com/smokymirrorofficial

https://www.instagram.com/smokymirror_official

https://soundcloud.com/smokymirror

DJ Sets: https://hearthis.at/smoky-mirror


Fummelerum Company:

https://fummelerum.com

https://www.facebook.com/fummelerumlabel


Corvin all over the world (Berlintől Medellin-ig) / a képek Corvin Dalek személyes gyűjteményéből valók.

Wet&Hard Glasgow 2001


Turnmills - The Gallery London 2001


Turnmills - The Gallery London 2001


Turnmills - The Gallery London 2001


Turnmills - The Gallery London 2001


Flesh Etikett Record


XS Club 2000


Mexico 2005


Mexico 2005


Medellin Jungle Event 2004


Medellin Jungle Event 2004


Medellin Jungle Event 2004


Medellin Jungle Event 2004


Medellin Jungle Event 2004


Love Parade, Berlin 2001


Love Parade, Berlin 2001


Godskitchen UK 2001


Casino, Berlin 1999


Casino, Berlin 1999


Arches, Glasgow 2003

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo