Dobrocsi Krisztián: "Számomra a zenélés lényege valamilyen érzelmi állapotot megzenésíteni"

Dobrocsi Krisztián
egy igazi zenei örökmozgó számtalan, külön-külön hangzásoknak dedikált projekttel. Forteba-ként írt első nagylemezére a legendás német Plastic City egyből lecsapott, ami azért nem volt kis fegyvertény idehaza. Bár deep house vonalon nem ez volt az egyetlen nagy dobása, elmondása szerint az igazi énjét az érzelmekre ható, nem 4/4-ekkel operáló darabokban tudja kiélni. Krisztián az alábbi interjúban mesél zenei evolúciójáról, friss, várható produkcióiról, szót ejt továbbá arról is, hogy miért nem indít saját kiadót és miért nem lesz mentor, annak ellenére sem, hogy bárkivel szívesen leül szakmázni, ha arról van szó.

Electronic Golden Era blog: Engedd meg, hogy egy személyes élménnyel kezdjem a beszélgetésünket. Teljesen tisztán emlékszem, hogy az első általad jegyzett produkciókat - Le Garage-ként - a Juice Samples 2001-es válogatásán hallottam először. Amellett, hogy egy remek válogatásról van szó, ezek a munkák magasan kiemelkedtek megszólalásukban és ötletességükben a többi közül. A 'Délibáb' és az 'Európa Camping' a Juice univerzumában más kiadványokon is megjelentek, emellett Jutasi 'Sunset Café'-ján is felbukkant az utóbbi track. Tekinthető a Le Garage a kiugró projektednek? Jól tudom, hogy a másik alapítóval, Pasztorális Gáborral közösen a váci Garage Studióban dolgoztatok hangmérnökként és innen ered a név?
Forteba: Így van, igen! Gáborral a középiskolában ismerkedtünk meg, aztán hamar kiderült, hogy egy hullámhosszon vagyunk technikailag. Ő főleg hangtechnikázott és bulikat vezényelt le, én pedig már akkoriban próbálgattam magam zenékben, szintizés, egy-két diákbuli fellépésen, cibáltuk a hangfalakat buliról bulira. Aztán adódott egy lehetőség Ferencz Tibor kollégénkkal /itt már egy cégnél dolgoztunk mindhárman/ felépítettünk egy stúdiót Vác ipari területén, egy bérelt, lepukkant épületben, amit szépen berendeztünk és ott kezdődött el igazán az, hogy komolyan vegyük azt, amit csinálunk. A stúdióban dolgoztunk mindenféle hangtechnikai témában, prózafelvételtől kezdve, színdarab hanganyagokon át hiphop lemezeken, jazz albumon és persze közben készültek a saját dalok is. Akkor még nagy keverőn kisávozva minden, samplerekből, szintikből, külső effektekkel hosszas munkával készültek a zenék. Talán ez hallatszódik rajtuk. Ja és nem vagyunk hangmérnökök, csak lelkes stúdiózók! :)

Electronic Golden Era blog: Még az országos hírveréssel futatott Pepsi Sztárcsináló tehetségkutató versenyén is elindultatok, ahol elektronika kategóriában szép eredményt értetek el. Az élőben előadott ’First Day Of Summer’ egy igazi szállós d'n'b muzsika volt, hangzásában abszolút kurrens volt. Erre mennyire volt megérve akkoriban a hazai piac?
Forteba: Igen, eljutottunk a döntőig is a versenyben. Úgy emlékszem itthon akkoriban csak pár együttes készített D'n'B zenéket, de nem futott be egyik sem különösebben. Más volt akkor a divat, de ahogy látom ma sem bővelkedünk ilyen előadókban. Valahogy itthon ez nem tudta befészkelni magát a hétköznapokba azóta sem. Egészen underground maradt a műfaj.
De persze nem bírunk a seggünkön maradni a témában és készülőben van egy D'n'B, amolyan klasszik Good Looking Records-os lemez anyag, amit Dudás Marcellel álmodtunk meg, de azt hiszem Gelka is be fog csatlakozni a projektbe, mert neki is hiányzik ez a vonal. Persze majd meglátjuk, hogy lesz időnk foglalkozni a lemezzel.

Electronic Golden Era blog: A 2002-2004 környékén már Decay-ként az akkor futó utaztatós, dallamos progressive house hangzást vitted. A Slam Jr féle Strictly! csapat oszlopos tagjának számítottál többek között Lank, Stone, B Craack és Sanfranciscobeat mellett. Egy hihetetlenül felkészült, tehetséges csapatba csöppenttél, melyből sokan a mai napig profi szinten zenélnek.
Hogyan ismerkedtetek meg, milyen volt a közös munka és milyen visszhangja volt a munkáitoknak a külföldi piacon?

Forteba: A Garage Studio 3 éven át üzemelt Vácon, majd a cuccok egy részével együtt felkerült Budapestre a Strictly stúdióba. Hát én ott folytattam stúdiós pályafutásomat, további hanganyagok készültek, de elsősorban a Strictly csapatának a támogatására lett használva a stúdió. Itt ismerkedtem meg eme díszes társasággal! :) Nagyon pörgős időszak volt, mindenki hozta az új zenéket, készültek a válogatások, mixek, fellépések, rádióműsorok, sok új ismeretség alakult ki. Az egész projekt azt hiszem a hazai dolgokra koncentrált, mert Zsazsa elsődleges célja az volt, hogy a hazai előadókat ismertesse meg a közönséggel. 

Electronic Golden Era blog: Mindig is nagy rajongója voltál a német Plastic City Records-nak, végül Forteba-ként öt szerzői albumod is itt jelent meg, illeszkedve a tech house / deep house esztétikához. Mennyit jelentett az, hogy egy nagy nemzetközi kiadó szárnyai alá kerültél? Ez a lemezszerződés kizárólagos volt, vagy máshol is jelenhettek meg produkcióid Forteba néven? Illetve, ha jól tudom utat nyitottál további hazai deep/dub producereknek (bdtom, Specdub) is a Plastic City-s kislemez megjelenések irányába.
Forteba: Meglepően alakult a dolog, ugyanis az első albumom demóját elküldtük pár kiadónak Thanaszisz barátommal, majd a Plastic-től jött a válasz, hogy 3 lemezre le is szerződnének velem. Volt meglepetés, hiszen valóban a számomra legnagyobbak közé kerülhettem. Akkoriban csak remixeim jelentek meg más kiadóknál, de amint elkészült egy új albumra való zeném, már küldtük is a Plasticnek. Valahogy nálam ez azóta is természetes, hogy mindíg náluk leszek a nagylemezeimmel. Egyébként TLB Junior fedezte fel a többi magyar kollégát, de ők inkább a dub-osabb vonalon találtak egymásra, azóta nekik is volt pár megjelenésük a PlasticCity FX alkiadónál.

Electronic Golden Era blog: Idővel, ahogy olvastam eltelítődtél a 4/4-es produkciókkal és a lassabb, textúragazdagabb lo-fi, chill és lounge hangzások felé húztál. Még a '90-es években volt egy nagy felfutása a chill out-nak világ szinten, ami némi spéttel itthon is begyűrűzött, de 2000-es évek végére egyre kevesebb lett az egyedi ötlet. Mennyiben tartogat újdonságot ez a típusú hangzás ma 2022-ben, ami miatt izgalmas lehet? Húsz év távlatában már beszélhetünk egy friss, revival hullámról ezzel kapcsolatban, ami kibővíti az ismert elemek tárházát?
Forteba: Alapvetően mindig is a nyugodtabb dolgok érdekeltek jobban, vagy legalább is olyan zenék, amelyek erősen érzelem központúak. Számomra ez a zenélés lényege. Valamilyen érzelmi állapotot megzenésíteni. A 4/4 típusú zenékben ezért is orientálódtam mindig a deep house felé, de a D'n'B-ben is a liquid vonal tetszik a legjobban. Mára viszont a 4/4 zenék másról sem szólnak, csak a buta egybites monotonitásról, aztán lábdob kiáll, süvítés, kezek a magasban, lábdob visszajön, taps! - felállásról. Persze értem én, hogy ez kell a népnek! Jól el lettek butítva egy időben, de hát ezt kívánta a közönség, mondták a megélhetési dj-k annó! Ezért is fejeztem be a dj-zést ilyen bulikban, meg persze nem is hívtak többé, mert deep-et csak az elején lehetett játszani a ruhatárosoknak kb.
Mára persze új stílusok alakultak ki a villanyzenében, de ezek meg mind ugyanazt a német vonalat követik, mintha mindenki ugyanazt a zenét készítené. Nagyon sok zenész kollégámnak elege is lett ebből a világból és mindenki a chill-nél kötött ki, vagy legalább is annak valamelyik leágazásánál. Most éppen lo-fi hiphop számokat készítünk, de nyilván lesz itt még mindenféle nyugisabb téma a jövőben és persze ez nem jelenti azt, hogy ne készülnének majd klubosabb darabok. Talán ahogy az ember idősebb lesz, természetes, hogy nyugodtabb vizekre evez, már ha nem a közönség folyamatos kiszolgálásának él és ha beledöglik is, akkor is ott ugrál a dj pultban.

Electronic Golden Era blog: Lank-kal folytattad a közös munkát Stone-nal kiegészülve, s mint Colourblock 2012-ben egy nagylemezt is kiadtatok a Proton égisze alatt. Ezt a mélyebb karakterű, de még progis vonalat végül miért nem vittétek tovább? Lank-kal később saját kiadóján a Bounce Back Music-on közösködtél John D. Walkman álnéven - igaz egy teljesen más hangzással - egy 4 számos EP-vel a Tape Select-tel. Ez egy nagyon kreatív ötvözése volt a dallamos elektronikának az aktuális, elektrósabb hangzásoknak - végül ez az egyéb teendőid miatt került parkolópályára?
Forteba: A Colourblock lemez egy teljes véletlenségből alakult ki, leutaztam Ajkára Szabihoz egy kis Cubase DAW áttekintésre, majd másnap poénból megjelent Lank és kb. 4 nap múlva elkészült a nagylemez fele. Nagyon inspirált minket, hogy igazi vas szintiken szórakozhatunk és csak úgy ömlöttek az ötletek egymás után. Természetesen végigökörködtük az egészet, szóval ez így kibukott belőlünk. Azóta persze több százszor megbeszéltük, hogy folytatni kéne, de egyszer sem sikerült reprodukálnunk azt a lelkesedést, mint ami akkor volt bennünk. Közben mindenkinek alakult az élete, meló, más zenei gondolatok, kicsit legyen gitárosabb a hangzás, de inkább mégse, legyen énekes, de nem találtunk odaillő vokálost, stb, stb. Mára csak ökörködni járunk össze, de szintikből soha nem látott mennyiség áll rendelkezésre, szóval kéne valamit kezdeni magunkkal már végre :)
Ami a John D. Walkman megjelenést illeti, ott poénból elengedtem magam a torzított, elmebeteg hangzások felé és Peti nyilván rákapott, ő az ilyeneket nagyon szereti és megdumáltuk, hogy akkor a kiadóján debütálunk a hanganyaggal. Egyébként ennek a korszaknak a folytatása jelent meg már bakeliten a német KOMPAKT KX kiadónál a saját nevem alatt, Playback Philosophy címmel 2016-ban.


Electronic Golden Era blog: Mint a '80-as évek hangzásának nagy kedvelője Nagy Gergellyel közösen keltettétek életre az 8BIT nevű szintipop formációt, ami a melankólikus vonalon haladva elég szép sikereket ért el rövid idő alatt, még a Dürer Kertben koncerten is bemutattátok 'A Múlt Halott' című lemezetek anyagát. Maradt még muníció egy újabb anyagra, vagy ezt célirányosan egy egylemezes örömzenélésnek szántátok?
Forteba: Pont a napokban vettünk fel éneksávokat az új lemezhez. Kialakult egy kisebb szubkultúrája ennek a stílusnak itthon. Időnként néhány kisebb fesztivált rendeznek a lelkes tagok, DM klubokat, ilyesmit. Ott szoktunk fellépni. Ezek a srácok mind a Depeche Mode zenéin nőttek fel és természetes, hogy ez is a zenei repertoárunk részei. Most fog megjelenni egyébként a csak hazai együttesek zenéiből összeválogatott cd az Advoxya kiadónál, Hungarian Synthpop Allstars Vol.2 címmel, ahol ott leszünk újra egy dallal.

Electronic Golden Era blog: Jogosan merül fel a kérdés, hogy egy ennyire szerteágazó diszkográfiával és a mellé társuló alkotói aktivítással - a saját számok mellett közel 600 szerzeményben működtél közre - nem lenne-e létjogosultsága egy saját kiadónak? Vagy vannak annyira bejáratott kiadói kapcsolataid, hogy stílustól függően a szerzeményeid megtalálják az utat a hallgatósághoz?
Forteba: Igen, ezt már sokszor felvetették, hogy saját kiadó kéne, viszont nincs energiám már egy kiadót is üzemeltetni. Szerintem arra egy külön csapat kell, akik intéznek mindent, mert sok vele a meló, ha az ember jól akarja csinálni. Jelenleg elvagyok azzal, hogy heti szinten megkeresnek kiadók, hogy sok szeretettel várják az új zenéimet. Igazából nem is tudok lépést tartani a megkeresésekkel, főleg 4/4 vonalon, mert nem érzem a késztetést, hogy nekiálljak egy újabb szokásos zenét elkészíteni. Nem nagyon inspirál a dolog. Ami a számokat illeti a 600 szerzemény kicsit túlzás, inkább azt mondanám, hogy többszáz megjelenésem van a világban, ami persze magában foglalja azt, hogy ugyanaz a zeném több különböző kiadónál is megjelent az idők folyamán. 

Electronic Golden Era blog: Elég sokszor lehetett a hazai médiában a COVID vírus kapcsán hallani, hogy a zenészek a nyilvános fellépések visszaesésével és a szórakoztatóipart érintő recesszió miatt kénytelenek voltak mindent (is) elvállani. Te, mint akinek a zene nemcsak a hobbija, hanem a munkája, hogyan oldottad meg ezt a magánemberként és alkotóként is embert próbáló időszakot? Honnan merítettél mégis ihletet, miként hidaltad át a személyes (akár a közönséggel, akár a pályatársakkal való) találkozások hiányát?
Forteba: Én személy szerint semmit nem éreztem a recesszió kapcsán, ugyanis sem előtte, sem utána nem kaptam felkérést, hogy elmenjek zenélni valahova. Abban az időszakban pont reklámzenei felkéréseken dolgoztunk, szóval semmi sem változott, ugyanúgy ültem itthon a gép előtt és dolgoztam :) Persze jól esett a bezárások után a haverokkal zenélni egyet itt Vácon egy tök jó helyen a Kertünk Kilátóban, de az csak egy ilyen délutántól este 10-ig tartó örömzenélés és ez elég is nekem, nem vágyom már klubokba meg partikba járni zenélni. 

Electronic Golden Era blog: Megannyi saját produkció közül melyik az amelyik a leginkább közeled áll hozzád és miért?
Forteba: Egyformán közel áll mindegyik produkció hozzám, hiszen mindegyikben örömmel veszek részt és mindegyikben a barátaimmal dolgozom. Talán inkább azt lehet mondani, hogy a produkciók között vannak kiemelkedő alkotások, ahol úgy érzem vagy érezzük, hogy ott valamit nagyon eltaláltunk és különösen jól sikerült egy bizonyos zene vagy zenék az albumról.. Ha viszont ki kell emelnem valamit, akkor a legutóbbi albumomat említeném, ami a Bandcamp oldalamon jelent meg, akkor az a PAVILON lenne. Ott aztán van érzelem bőven! De mondhatnám a THE TUBBS nagylemezt is Marcellel, ott az volt a cél, hogy senkinek nem fogunk megfelelni, sem stílusban, sem semmi másban, csak ami jól esik és poén, az lesz a lemezen. 

Electronic Golden Era blog: Cáfolj meg, de nálad az album formátum abszolút az alapértelmezett közlési forma. Mennyire van igény a mai világban albumokra szerinted, amikor az általános hallgatóság többsége 2 és fél perces trackeken, és hektikusan stílusokon átugrálva szocializálódik és a történetmesélős, koncept dolgokat tényleg csak a tudatos hallgatók keresik?
Forteba: Törekszem én is arra, hogy 2, maximum 4 számos dolgokat adjunk ki a projektjeinkben éppen ezért amit írtál. A Faunabeats-el pl. számonként vannak a megjelenések 2 hetente, de a végén összegezzük egy albumba, plusz egy-két új zenével kiegészítve a már megjelenteket. Egyébként mi is már a 2-3 perces zenékben hiszünk és annyi elég is a mai világban. Persze ettől miért ne lenne létjogosultsága egy fél órás albumnak, amin van 15-20 zene..? :) 

Electronic Golden Era blog: Mostanában együttműködsz Gelka-val, aki az elmúlt időszak egyik legsikeresebb lounge / slow electronica projektjévé avanzsált Cafe Del Mar-os és Wax On-os kiadványokkal. Marcel-lal együtt The Tubbs néven zenélsz, lo-fi chill hop-ként aposztrofáljátok munkáitokat, ami mögött a nagy nevű Mole Listening Pearls húzódik kiadóként. Csupa-csupa világszínvonalú produkció. Ilyen széles rálátással nem gondoltál még saját zenei kurzus indítására, ahol a tudásodat megosztanád a feltörekvő generáció arra érdemes tagjaival?
Forteba: Ezt a kérdést is megkaptam már sokszor, meg azt, hogy privátban nem tanítanék-e pár dolgot. Szeretek beszélgetni szakmai dolgokról, tapasztalatokról baráti körben, meg is tesszük minden alkalommal ha összeülünk, a beszélgetés egy ponton mindig a szakmázásra lyukad ki természetesen. Tanítani, meg online kurzust tartani viszont nem szeretnék. Szakmai dolgokat tömegével lehet találni a neten, boldog boldogtalan már oktatónak érzi magát. Pl. szoktam mások zenéit masterelni, de mindig elmondom, hogy csak arra a tapasztalatomra támaszkodom, amikor masterelek, amit az évek alatt szedtem össze a saját zenéim megírása kapcsán. Nem vagyok profi, vannak tőlem okosabb mérnökök milliós cuccokkal, velük nem lehet felvenni a versenyt, de az a tapasztalatom, hogy sokszor semmit nem ér a tudásuk, mert olyan fosra tudnak maszterelni profinak mondott mérnökök, hogy az ember elsírja magát. Amit pedig a zenekészítésről lehetne tanítani, arra meg csak azt tudnám mondani, hogy le kell ülni, csinálni kell és majd idővel kialakul az ember egyénisége és hangzásvilága. Feltéve ha nem az előre elkészített billiárdnyi groove-ból készít zenét egy délelőtt alatt, mert akkor csak ugyanaz a konfekció zene lesz, mint a többieké. 

Electronic Golden Era blog: Ezen kívül mi a helyzet a kortárs zenei irányzatokkal, melyik az, amit szívesen meghallgatsz, vagy hatással van a munkáidra? Egyáltalán mennyi időd jut új zenék hallgatására a sok-sok zenélés, studio session mellett?
Forteba: Gyakorlatilag egész nap szól a zene nálam, hol a különböző munkák miatt, hol csak szórakozásból szól a háttérben. Nem mondom azért néha besokallok és kikapcsolok mindent vagy fél órára :) Kikapcsolódásként olyanokat szoktam hallgatni, mint pl. Com Truise zenéi, Vaporwave dolgokat, Shoegaze lejátszási listákat, Drab Majesty-t, időnként némi liquid D'n'B-t, Library Music válogatásokat, sok chillt. Viszont, amit egyáltalán nem hallgatok évek óta azok a 4/4 mixek. Semmilyen szinten nem hoznak már lázba a house, electro, techno, akármilyen 4/4 mixek. De ami a legjobban kikapcsol, az a régi super8-as, archív 80-as évek magyarországi bármi összes videófelvételei. Imádom bennük a koszos háttérzenéket, az oktatófilmek képi és hangzásvilágát :)

Electronic Golden Era blog: Milyen megjelenlésekre számíthatunk tőled a közeljövőben?
Forteba: A napokban fogom leadni egy 4 számos deep house EP anyagát Dél-Afrikába a Do it Now Records-nak, ami csak bakeliten fog megjelenni, a gyártási időtől függően kb 2-3 hónap múlva kb. Aztán pedig folyamatosan érkeznek az új Faunabeats zenék pár héten belül. Közben azért folyamatosan jelenik meg itt ott valami, de azokról mindig dobok fel infót a facebook oldalamra.
Köszönöm az interjút! Üdv mindenkinek!

Forteba Bandcamp
Forteba Soundcloud
Forteba Beatport
Forteba Spotify
Forteba Discogs

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo