Győrffy Gyula: "Minden, ami én vagyok zeneileg az a Julez projektből indult"

Györffy Gyula Julez-ként nagyon fiatalon került bele az elektronikus zene nemzetközi körforgásába a 2000-es évek elején. Olyan chart buster zenék magyar kiadásán bukkant fel a neve remixerként, mint Eddie Amador 'Rise'-za, Didier Sinclair 'Lovely Flight'-ja vagy Simon 'Free At Last'-je, saját zenéit ('My Groove', 'Workin' Underground', 'Just Talk About') a világ vezető dj-i pörgették. Később Bakony Scamp alteregójával a londoni Sumsonic kiadót is megjárta, az Easy Life Natural nevű zenekarával pedig már a színpadon élőben is megmutathatta, hogy zeneileg számára határ a csillagos ég. Elektronikus/klubos énjét a gitár és vokál orientált hangzásért hátrahagyva a Vad Fruttik billentyűseként egy szélesebb közönség ismerhette meg a munkásságát, jelenleg pedig egy kisebb, de zeneileg annál izgalmasabb projekt, a Fix Alibi felfuttatásán fáradozik.

ELGOER blog: A 90-es és kora 2000-es évek hazai elektronikus zenei produkciói érezhetően le voltak maradva technikai kivitelezésükben – pár üde kivételtől eltekintve – a nemzetközi felhozatalhoz képest. Neked milyen trükkjeid voltak a stúdióban, amivel ki tudtad maxolni a lehetőségeket ott, ahol a rendelkezésedre álló technika limitált volt?
Győrffy Gyula: A Reason volt az első értékelhető program amit sikerült megszereznem, megtanulni és használni. Az első verziókban minimális volt az effektezési lehetőség, de ami volt azt mind egymás után kötöttem. Sokat segített, hogy elhittem, képes vagyok olyan minőséget nyújtani mint a nálam ismertebb nyugati producerek. Persze most már tudom, hogy esélyem sem volt olyan minőséget produkálni mint amit elvárt volna egy nagyobb kiadó. De akkor nem zavart, hogy egy 16.000 Ft-os hangkártyán dolgozok, amíg ők olyan vasakkal, amiket apukám az éves fizetéséből sem tudott volna megvenni. Amik jöttek lehetőségeket, inkább a zenék tartalma miatt kaptam, nem a hangminőségért. Amikor Londonban készítettem dalokat a Sumsonic stúdiójában, már sikerült megütnöm azt a szintet, az ő eszközeikkel, szakmai tudásukkal.

ELGOER blog: Ha jól tudom Anorganik maszterelte a régi produkcióidat? Sikerült tőle bármilyen trükköt ellesned, amit be tudtál a workflow-dba építeni?
Győrffy Gyula: Amíg a Planetarium és a Pornostar Records-nál voltam, Deutsch Gabi (Anorganik) készítette a masztereket a dalaimra. Párszor találkoztam vele akkoriban, de csak egyszer voltam az akkori lakásában, ahol a kis házi stúdiója volt. Amit ellestem akkoriban tőle, azok a stúdió monitorok voltak amiket használt. Egy évig gyűjtöttem rá, de azóta is azokat a hangfalakat használom. Már több mint 20 éve. Gabi nagyon ráérzett arra akkoriban, hogyan kell profin maszterelni egy dalt. Lett volna mit tanulnom tőle, de esélyem sem volt rá. Így saját magam tanultam meg idővel. Főleg Londonban ragadt rám sok tudás.

ELGOER blog: Emlékszem meglepett annó, amikor megtudtam, hogy az elektronikától némileg eltávolodva a Vad Fruttik billentyűse lettél. Jól tudom, hogy az Easy Life Natural-lal előtte már zenéltél élőben a színpadon? Illetve szintén később olvastam, hogy édesapád és zenekara révén a hangszeres zene abszolút kézzel fogható közelségben volt mindig is számodra, így gondolom ez inspirált később az elektronikus zenei projektjeidet követően?
Győrffy Gyula: Az Easy Life Natural volt az első zenekarom amihez színpadi produkció is társult. Imádtam minden pillanatát. A zenekar fotósa lett később a Vad Fruttik basszus gitárosa a dobos pedig a Vad Fruttik dobosa. 13 évesen már léptem fel apukám zenekarával, de talán egy évig tartott az egész. Akkoriban inkább az elektronikus zene érdekelt. De abban meg óriási előnyt jelentett másokkal szemben, hogy volt zenei előképzettségem. Így amikor az Easy Life Natural-lal színpadra léptünk, már volt színpadi tapasztalatom. Nagyon szerettem azt az időszakot. Döme Peti volt a producer és zeneszerző társam, aki később a Vad Fruttik turné menedzsere lett.

ELGOER blog: Viszonylag friss hír veled kapcsolatban, hogy a Vad Fruttikból két másik taggal együtt távoztál. Ilyen hosszú idő után szükségszerű, hogy váltani kell, hogy az ember zeneileg friss maradjon vagy itt szimplán csak a zenei elképzelések nem találkoztak egymással?
Győrffy Gyula: A kilépésünk előtt nekem már volt egy “hobbi” projektem, a Fix Alibi, Szikra Peti barátommal. Vele más volt a zeneírás mint a volt szerzőtársaimmal, olyan dalokat írhattam amit a Fruttikkal már nem lehetett. A hivatalos közleményben az szerepelt, hogy kreatív nézetkülönbségek miatt távoztunk a zenekarból Hock Zoltánnal és Hock Attilával. A közleményben nem szerepelt, hogy velünk együtt a zenekar menedzsere Sasváry Zoltán is távozott, aki kb. 15 éve volt velünk. Senki sem így tervezte, de nem volt más választásunk. 4 nap alatt óriásit fordult velünk a világ.

ELGOER blog: Mennyire nehéz az alternatív/rock zenekarok számára manapság érvényesülni itthon? Van-e olyan „kötelező” forgatókönyv, amit kimondatlanul is de követni kell, hogy meglegyen az esélye a sikernek?
Győrffy Gyula: Már ismert alternatív/rock zenekarok számára csak akkor járható az út, ha már van egy stabil követő/rajongó táboruk. Az új zenekaroknak nagyon nehéz, nincs kötelező forgatókönyv, nincs mit követni. Csinálod, ami őszintén belőled jön. Majd idővel kiderül, hogy ez érdekel-e másokat is, tudsz-e ezzel akkora tömeget megmozgatni, ami elegendő ahhoz, hogy kisebb helyeken közel teltházas koncerteket adjál az ország nagyobb városaiban.

ELGOER blog: Megannyi év producerkedése után gondolom elég szép eszközparkod van már a stúdiódban. Melyik a kedvenc kütyüd?

Győrffy Gyula: Sose volt pénzem drága vasakat venni, talán 6 éve vettem az első analóg szintetizátoromat. Mindig a szoftverek fejlődését próbáltam követni, megtanulni. Inkább egyre jobb hangkártyákra és mikrofonokra költöttem, az élő felvételek miatt. De azért volt egy Elektron Analog Keys a tulajdonomban. Aztán később egy Novation Bass Station II, aztán kb. 1 éve vettem egy MASCHINE+ grooveboxot (sampler és virtuál szinti) élő fellépésekhez. Van egy YAMAHA elektromos zongorám a stúdióban és egy Fender Squier Jaguar basszus gitárom, amit stúdióban és koncerten használok. Nagy Universal Audio fan vagyok, van egy Apollo 8 és egy Apollo 8p hangkártyám. Meg egy rakás mikrofonom, Neumann, Electro Voice, Shure, Seinnheiser.

ELGOER blog: Korábban említetted a netes letöltések kapcsán, hogy a bakelitet sajnálod, mint formátumot. Gondoltad volna, hogy másfél évtizeddel később újra reneszánszát éli majd a vinyl?
Győrffy Gyula: Manapság a vinyl-t már azok is megveszik akiknek nincs otthon lemezjátszójuk. Egy emléktárgy a kedvenc zenekarától, mint egy póló. Persze biztos sokan meghallgatják, ha van rá lehetőségük, de már nem ez a fő funkciójuk. Az, hogy van még 1-2 utolsó mohikán aki vinyl-ről játszik, nagyon becsülendő, de már biztosan nem versenyképes a digitális piacon, ahol már pendrive-ot sem kell vinned magaddal a bulira, elég ha felhőből lehúzod amire szükséged van azon az estén. 

ELGOER blog: Legutóbb a Soundcloud oldalodon belefutottam jó pár régebbi munkádba, amit ingyen letölthetővé tettél ráadásul veszteségmentes audio formátumban. Ezzel gyakorlatilag nagy hiányt pótoltál, mivel ezek a remixek nem igazán voltak elérhetők digitálisan. Várható-e még, hogy a Julez vagy Bakony Scamp alteregók alatt új szóló anyaggal jelentkezel?
Győrffy Gyula: 2020-ban, a Covid kezdetén rengeteg szabadidőm volt. Ekkor készítettem pár remixet önszorgalomból, illetve akkor készült egy saját Bakony Scamp dal is. Azt még szeretném valamikor kiadni, de komolyabb felhajtás nélkül. Hogy lesznek-e még új Julez vagy Bakony Scamp dalok? Nem tudom. Remixek biztosan. Bár nem sok hivatalos megjelenésem volt ezen a téren az elmúlt 10 évben. Volt egy Jónás Vera remixem, illetve 1-2 éve jelent meg Peter Makto dalára egy remixem. Semmi több. A zenekarosdi annyira ének centrikussá tett engem is, hogy már nem igazán kötnek le az instrumentális darabok.

ELGOER blog: A mai friss elektronikus zenei trendek mennyire érik el az ingerküszöböd? Van-e esetleg, ami tetszik ezek közül? Mi a véleményed a nagy techno boom-ról, illetve az indie dance lázról?
Győrffy Gyula: Szintén 2020-ban kezdtem el újra elektronikus zenék után kutatni. Kaptam kölcsönbe egy Serato vezérlőt szórakozni, gyakorolni. Inkább megtalálni volt nehéz azt, ami nekem tetszik, nem megszeretni. Találtam rengeteg olyan új house zenét (lehet nem is house), amibe elsőre beleszerettem. Nem vagyok nosztalgiázós típus, ha zenéről van szó. Nem gondolom azt, hogy ami régen volt az jobb volt. Más volt, nem jobb. A dj-skedés mindig az új zenékről szólt számomra, és még mindig arról szól.

ELGOER blog: Mennyire érint meg téged a modern korral járó social média hajcihő a milliónyi kommunikációs és önkifejező csatornával? Lehet-e arányban ezek pozitív és negatív hatása?
Győrffy Gyula: Sajnos nem tudsz nélküle létezni. El kell fogadnod, hogy a zene is csak egy termék. Azt pedig tudni kell eljuttatni az emberekhez, majd pedig értékesíteni. Ehhez manapság kötelező a social media használata, profi szinten. Személy szerint küzdök vele, de nem csak én, a nálam 10 évvel fiatalabbak is. Ennek a pozitív és negatív hatásai egyénre szabottak. Ha nem követnek, nem lájkolnak, nem kommentelnek eleget a saját felületeden az komoly frusztrációhoz vezethet. Tudni kell helyén kezelni ezeket a dolgokat.

ELGOER blog: Hogy néz ki egy átlagos napod? Gondolom a rutinod és időbeosztásod jócskán változott, amióta főállású zenészként keresed a kenyered. Viszont, ami stabil az az, hogy maradtál a Balaton partján.
Győrffy Gyula: Az elmúlt 16-17 évben hétköznapokon stúdióban voltam, hétvégente meg koncerteken. A hétköznapokat próbáltam normális időbeosztással élni, időben kelni és időben lefeküdni. Általában 7-kor kelek, főzök egy zabkását, elmegyek edzeni. Kb. 9:30-kor kimegyek a stúdióba dolgozni, dél körül ebéd. Aztán megint stúdió, és kb. 18:00-kor vacsora és már a családé vagyok. Átlag heti egy próbánk van a Fix Alibivel, koncertek még nem indultak be, majd ősszel. Bár messze vagyok a zenei vérkeringéstől, de imádok a Balatonon élni. Feltölt a víz közelsége, nem tudnék nélküle meglenni. Nyáron rengeteg lehetőség van ha a szabadban akarod tölteni az idődet. Kirándulás, kerékpározás, vitorlázás, strandolás. Én ezeket mind ki is használom.

ELGOER blog: A végére egy kicsit lazább kérdés: ha egy mondatban kellene összefoglalnod, hogy mit jelentett neked a Julez projekt a zenei egyedfejlődésben, hogy szólna az?
Győrffy Gyula: Minden, ami én vagyok zeneileg, az a Julez projektből indult.

ELGOER blog: Egy kis jövőbe tekintés: mik szerepelnek a következő 5 évben a to-do listádon?
Győrffy Gyula: A következő években azon dolgozom, hogy a Fix Alibit minél többen megismerjék. Sokat koncertezni, minél több városban, fesztiválon. Legalább egy Bakony Scamp dalt kiadni. És megtanulni rendesen basszus gitározni 🙂.

Julez / Bakony Scamp Soundcloud oldal -> ITT!
Fix Alibi Spotify -> ITT!

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo