Tudtad-e Vol.16.: A Laserdance trance-s kiruccanásai, a Blank & Jones '80s mániája videóklipben is előjött, a 'Toca's Miracle' körüli jogi csatározás, Scatman producere hardcore-ban utazott

A 'Tudtad-e' rovat tizenhatodik írásában a Laserdance holland szinti mágusának trances munkáira zoomolunk rá, megemlítjük a Blank & Jones duót, akik már egy 2001-es videóklipjükben megelőlegezték a legendássá váló 'So80's' válogatásuk hangulatát, kitárgyaljuk a Coco vs. Fragma 'Toca's Miracle'-jét övező jogi csatározásokat, valamint Scatman John és a Genlog érdekes analógiájával zárjuk a sort.

1. A szintimágus Michiel Van Der Kuy a trance kedvelőinek sem ismeretlen
A holland Michel Van Der Kuy egy igazi nagyágyú, hiszen olyan nagy nevű italo/synthwave és proto-house projektekben fordult meg szerzőként, mint a Laserdance, Koto (ezzel kapcsolatban hamarosan érkezik majd egy másik írásunk) és az L.A. Style.
Persze emellett szívesen elkalandozott más stílusok irányába is. Zenei előzményeit tekintve a trance sem volt távoli aspektus számára, hiszen mindig is a jól eltalált dallamok számítottak a védjegyének.  
Nos négy projektjét mindenképp meg kell említeni trance fronton: Denzil & Dwayne, Desiderio, Prototype, Lovechild. A Denzil & Wayne néven elkövetett 'Force Of Habit' Vincent De Moor remixében ment nagyot, Desiderio-ként a 'Starlight' volt kiemelkedő (Armin és Ferry Corsten remixekkel), a Prototype 'Soundpiercing'-je Omni remixében minden hétvégén többször pörgött a sheffieldi Gatecrasher-ben. A Lovechild már egy tartósabb projekt volt három kislemezzel, itt a 'Liberta' volt a zászlóshajó, Moonman remix-szel. Mondhatni Ferry sokat tett Van Der Kuy trance-s renoméjának népszerűsítésében.

2.  Blank & Jones '80-as évek mániáját már a trance-s korszakukban megvillantotta
A Blank & Jones duó egy ideje inaktív volt trance-s vonalon (oké Da Bomb néven pont nemrég hoztak ki idevágó friss anyagot), ehelyett inkább masszívan ráálltak a chill out-ra ('Relax', 'Chilltronica', 'Milchbar') és kurátorként a '80-as évek ikonikus zenéinek ('So80s') összegyűjtésére.
Apropó 'So 80s'! A srácok a 2001-es enyhén Zombie Nation 'Kernkraft 400'-át hangzásban lekövető 'DJ's, Fans & Freaks' videójukra nem sajnálták a pénzt, s berendeztek egy teljes TV stúdiót a klip forgatásához, ami a '80-as évek szűk hangulati keresztmetszetét, reprezentálta a 'Hitcafé' nevű fiktív műsor tükrében. 
A klip kedvéért Piet a Duran Duran-os Simon Le Bon, Jaspa pedig Adam Ant bőrébe bújt ruházatilag és hajviseletben. A '80-as évek iránti mániájuk pedig eddig 13 darab 'So80s' válogatásban öltött testet, szóval 2001-es kitekintésük nemcsak múló divathóbort volt.

3. 'Toca Me' vokálosításának igaz története
Adott két egymástól eltérő stílusú track (Coco 'I Need A Miracle'-je és Fragma 'Toca Me'-je), aminek sorsa egy ponton összeforrt. Na, de nézzük időrendben a dolgokat! Coco 'I Need a Miracle' című számát Rob Davies és Victor Imbres írta még 1996-ban. A csodálatos vokált Susan Brice-nak köszönhetjük. A lemez eredetileg a Greenlight Records-nál látott napvilágot, viszont a Positiva is látott benne potenciált, így 1997-ben kiadta Mathew Roberts, Sol Brothers és Qattara mixekkel kiegészítve.
A Fragma (Ramon Zenker, Dirk & Marco Duderstadt) formáció 'Toca Me'-je 1999-ben íródott és a Gang Go Music-nál jelent meg. Innen licenszelte a Positiva és hozta ki egy In Petto és Natious remixszel az EP-t. Hat hónappal később megjelent egy vokálos verzió, ami tulajdonképpen egy bootleg volt, amit Dj Vimto (Steve Hodgkinson) készített. Ez volt a 'Toca's Miracle', ami gyakorlatilag bebetonozta a track sláger státuszát. Az első megjelenéshez képest 14 évvel Coco (Star) beperelte a Fragma-t, hogy nem kértek és kapták meg tőle a jogot, mint szerzőtől az 'I Need A Miracle' eredeti vokáljának felhasználásához. Az ügyben eljáró német bíróság 2022-ben azt a döntést  hozta, hogy a Positiva/EMI és a Gang Go (később Tiger Records) közti megállapodás jogszerű volt.
Egyébként tüzetesebben megnézve Coco neve fel volt tüntetve a release-szen (direkt ezt a borítót mellékeltem), viszont a lemezek utáni eladásokból vélhetően nem megfelelően részesült, ráadásul azt is nehezményezte, hogy a Fragma élő fellépésein más mímelte az éneklést az ő vokáljára.
Összegezve a sztorit és ismerve a zeneipar működését azt se tartanám lehetetlennek, hogy a fentebb említett vokálos verziók erőltetése miatt a Positiva szándákosan "rendelt meg" házon belüli megoldást, hiszen az 'I Need a Miracle' vokálja teljes hosszában megvolt náluk.

4. A Scatman-Genlog analógia: a jéghideg hardcore-tól a halandzsával turbózott euro dance-ig
John Paul Larkin vagy ahogy többségünk ismeri Scatman John még a '90-es évek sokszínű euro dance forgatagában is külön brandet jelentett jól fésült bajszával és Blues Brothers-es öltözetével, jazz-es előtörténettel. Dadogása miatt fejlesztette tökélyre a 'scatting' módszerét, ami a halandzsanyelven éneklést jelenti.
Egy mérsékelt sikereket elérő első lemez ('John Larkin' - 1986-ban) után 1990-ben a napos Kaliforniából áttette a székhelyét Németországba, ahol előtte sok reménytelen eset csinált magának karriert és láss csodát 1994-ben első Scatman John-ként jegyzett kislemeze a 'Scatman' letarolta a slágerlistákat. Az euro dance és az érdekes halandzsanyelv találkozása telitalálatnak bizonyult, amit a később begyűjtött 14 arany és 18 platinalemez státusz is jelzett.
Azt talán kevesen tudják, hogy Scatman John első két nagylemezének ('Scatman's World', 'Everybody Jam') zenei producere az az Ingo Kays volt (Antonio Nunzio Catania társaságában), aki 1992-1994 között a német hardcore-techno-t játszó Genlog trióban (Claus Pieper és Oliver Kuntzer mellett) próbált nevet szerezni magának. Olyan alkotások fűződnek a nevéhez, mint a 'Mockmoon', a 'Revolution', az 'It Feels So' vagy a 'House For You And Me', viszont a Scatman projekt nem várt sikerével a háta mögött kiszállt a Genlog-ból. 

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo