Tudtad-e Vol.12.: Villon és a Culture Beat randevúja, a Born Slippy verziók közti kavarodása, Exotron és a fura névadás, Milk & Sugar hard trance karriere

Tudtad-e rovat friss bejegyzése négy érdekes sztorit is szolgáltat. Elsőnek megtudjuk, hogy mi a közös a francia költőlegenda Francois Villon és az euro disco császárai, a Culture Beat között. A folytatásban a 'Born Slippy'-s megtévesztő címadásról rántjuk le a leplet, majd megtudjuk, honnan kapta nevét Császár Előd Exotron projektje és kiderül, hogy a Milk & Sugar duó a rádióbarát house-ok írása előtt hard trance-szel kezdte a karrierjét.

1. A Culture Beat és a francia költő legenda randevúja
A 'Der Erdbeermund' a német Culture Beat formáció (Torsten Fenslau, Jens Zimmerman, Peter Zweier) debütáló kislemezének volt a címe 1989-ből, ami később felbukkant a csapat 1991-es 'Horizon' című nagylemezén is. Fenslau Nosie Katzmann-al dolgozott együtt korábban az Abfahrt 'Alone (It's Me)'-jén, ezért megkérte Katzmann-t hogy mutassa meg neki készülő számait. Ezek közül az egyik '423211'-re keresztelt megragadta Fenslau figyelmét. Végül Fenslau instruálta Jens Zimmerman-t, hogy vegye fel újra a számot némi módosításokkal, így született meg a 'Der Erdbeermund'.
A terv az volt, hogy az instrumentálra Katzmann ír majd szöveget, amit ő is énekel fel, viszont épp nem ért rá, így Fenslau Klaus Kinski szavalatát pakolta rá a trackre, melyben Francois Villon egyik versét adta elő. Később a vokált újra felvették Jo van Nelsen előadásában. A track elég sikeres lett, hiszen a Nyugat-német single slágerlistán a 11. helyig jutott el, az Eurochart Hot 100-on pedig a 48.-ig. A dalból angol és francia nyelvű változat is készült, viszont az instrumentális verzió is sikeres lett, egészen az UK singles chart 55. helyéig kúszott fel. Egyébként maga a szám még nem a későbbi euro dance szellemiség szerint készült, inkább nevezhetnénk egy jól sikerült baleári house szerzeménynek (hangulatában Electribe 101 'Talking With Myself'-ét idézi).

2. Born Slippy kontra NUXX kavarodás
A 'Born Slippy' vélhetően a brit Underworld formáció egyik legismertebb produkciója, köszöhetően a 'Trainspotting' filmben való felbukkanásának. A roppant siker vélhetően elhalványította azt a tényt, hogy a nagyívű karriert befutott verzió 'Born Slippy. NUXX' névre hallgat, az original mix pedig egy kevésbé slágeres, törtütemre épülő epic munka. Elég csak rápillantani és belehallgatni az 1995-ös első kiadásba, ahol az original mixet a 'NUXX', majd a 'Telematic' követi a sorban és máris szembetűnő lesz a különbség.
A 'NUXX'-os sztorit egészen a 2003-as friss remixpakk kiadásáig viszonylag homály fedte, de ott már a borítón nagy betűkkel felvállalták a dolgot. Persze tény, hogy a 'Born Slippy' hangzatosabb cím volt a darabnak.
Az Underworld már korábban alkalmazta ezt a módszert a 'Dark & Long' kislemezen, hogy a számok főcíme ugyanaz maradt, csak egy-egy mellékcímmel különböztették meg a rajta szereplő tételeket, 
A fenti érdekességre olvasónk Cseke László hívta fel a figyelmünket. Neki innen is köszönjük az ajánlást!

3. Egy textiles vállalkozás segítette az Exotron névadását

Az Exotron formációt Császár Előd keltette életre a kilencvenes évek elején nagyívű popkarrierjével párhuzamosan. A pop frázisoktól elrugaszkodó projekt a magyar Mayday-eken is felbukkant, ahol okozott némi meglepetést a szintik mögött/gépek között önfeledten ugráló FLM frontember. Később a Neo-ból/Popular-ból ismert Moldvai Márkkal kiegészülve vették fel első kislemezüket a 'Mindfusion'-t (szerintem EP-nek túl hosszú a maga 9 számával), amit az EMI Quint adott ki 1996-ban. Előd még az 1997-es januári FREEE-ben mesélt az Exotron-ról, a névválasztásról például egy egész érdekes sztorit hallhatunk tőle. Idézet következik!
"Maga a projekt a '80-as évek végén neveződött el a Texotron Textiltechnikai Kft nevéből...Lehagytam az elejéről a "t" betűt, így lett belőle Exotron...Amikor a "Miért Nincs Nyáron Hó" mixet csináltam '94-ben, akkor készítettem belőle egy TUFA névre keresztelt mixet. Ezt nem akartam felvállani, de el kellett keresztelni valahogy... Így ráírtam a lemezre, hogy a remixet az Exotron készítette Olaszországban az XY stúdióban s volt hozzá egy nevem, Gerdt Jan Van Veerdt, aki az egyik barátomnak a vizisíoktatója volt valahol a Kanári szigeteken '89-ben.
Ráírtam egy telefonszámot is, hogy az egész igaznak tűnjön. Az újságból kinéztem a "nyaljál lucskosra" jellegű hirdetések közül az egyiket és odaírattam a telefonszámot".

4. A Milk & Sugar duó hard trance karrierje

Talán nem sokan tudják, hogy a német house duó Milk & Sugar ('Let The Sunshine In', 'Love Is In The Air', 'Lift Me Up') produceri karrierjét hardtrance vonalon kezdte, mint Hitch Hiker & Jaques Dumondt. Michael Kroneberger és Steffen Harning duóját a '90-es évek derekán a londoni house szcéna késztette megtérésre és 1997-től kezdve szépen átálltak a finom ritmikájú, funky-s, éneklős house-okra. Igaz közben még érkezett néhány felkérés Hitch Hicker & Jaques Dumondt alteregójukra, mellyel gyakori résztvevői voltak a 'Mystery Trance' válogatásoknak (Kronberger aka Hitch Hiker a 4-estől a 8-as részig DJ-ként a mixelést is magára vállalta), állandó állomáshelyük pedig a trance akkori fellegvára, a Bonzai Records volt ('A New Dimension', 'Journey of Love', 'Definition').
Jah és remixelték Veracocha nagyívű 'Carte Blache'-t is, nem is akárhogyan (kár, hogy az original mellett nem igazán rúgott labdába).

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo