Hazai vonal retrospektív - magyar trance top 10

Szögezzük le már az elején: a top 10-es listák sosem tükrözik mindenki ízlését, erősen szubjektívek. A most következő lista is szubjektív, de megpróbál a sikeresség - minőség - időtállóság szentháromság mentén vizsgálódni.
Jelen esetben arra vállalkoztam, hogy összegyűjtöm a 10 legjobb magyar trance produkciót.
Mivel egy ideje már gyúrom a 'Hungarian Grooves' mixsorozatot, elég sok hazai zene futott át a kezeim között így jött az ötlet az extra szelekcióra.
Igyekeztem inkább a '90-es és kora 2000-es évekre koncentrálni, mivel hazai viszonylatban is ekkor születtek a legkiemelkedőbb, legsikeresebb trance produkciók.
 
1. Draft - Dombok Felett (Extended Club Version) [2001 - Magneoton]
Szerzők: Kőteleki Richárd / Richie, Földvári Dóra, Schuták László / Shootie, Varga Gábor Attila / Warez!
Hihetetlen érzelmeket szabadít fel ez a zene olyanokban is, akik alapjában véve nem elektronikus zenére vannak ráállva. A dallamvilág, a vokál és a videóklip is mind erősítik a darab legendás státuszát.
A track-ről elsőként a FREEE Magazinban olvastam, hogy a millenium környékén felbukkant egy magyar szövegű track, amit Kühl Tamás rongyosra játszott a szettjeiben és láss csodát a hivatalos EP/LP megjelenés előtt két évvel 1999-ben a 'Liquid Trance - Mix For The Millenium' mix cd záró száma (stílusosan a CD-re készített egyedi Liquid Millenium Mix-ben) a szóban forgó 'Dombok Felett' lett.
Iszonyat sok minden történik a zenében, pont ezért nem unalmas egy pillanatig sem. Abszolút a legjobb magyar trance produkció all time! 


2. Sterbinszky & Tranzident - Gates Of Mind [2001 - EMI]
Szerzők: Sterbinszky Károly, Váradi Balázs
Tíz fogorvosból kilenc ezt ajánlja - szól a hangzatos reklám szlogen, ami igaz lehet a 'Gates Of Mind'-ra is. Egy epikus 10 perces trance darab, felejthetetlen szinti riffel és Jewls (Julie Uthup) ellenállhatatlan vokáljával, Sterbinszky, mint dj látta/hallotta a trendeket, a trance térnyerését, Tranzident pedig képes volt ezeket az inspirációkat formába önteni a stúdióban.
A 'Gates Of Mind' külföldön is sikerrel helyt állt, akkoriban nem volt túl gyakori, hogy külföldi kiadók magyar dalt licenszelnek kiadásra (Guido Osorio és Johnny Vicious remixekkel), de ez ezzel a darabbal megesett. Egy viszonylag nagy költségvetésű - kicsit elvont - klipet is forgattak hozzá, így minden adott volt, hogy a nemzetközi piacon is nevet szerezzen magának a páros.



3. Shane 54 - Vampire (12" Vocal Club Mix) [2004 - Boring Records]
Szerző: Császár Előd, Carrie Skipper
Sokáig gondolkodtam, hogy Előd melyik produkcióját válogassam be ide. Az 'Equinoxe 4' felé hajlottam, de mivel az alapjában egy JMJ adaptációt a saját ötleteket megvalósító 'Vampire'-re esett a választásom.
A csodaszép nagyzenekari erényeket kecsegtető kiállás, Carrie Skipper hibátlan vokáljával igazi epik trance bombává formálódik. Sajnálom, hogy első megjelenésekor nem kapott külön EP-t, így csak a 'My Way' albumon szerepelt, szerintem megérdemelte volna.
A Nu NRG remix később felbukkant a 2005-ös 'Budapest Parádé' válogatáson és a második Shane 54 nagylemezen a 'Laptop DJ'-n is, illetve 2008-ban jött egy ráncfelvarrott edit Myon & Shane 54-ként, amire beficcent egy Gareth Emery verzió is az Armind gondozásában. De mondani sem kell, egyik sem ért fel az original-hoz.


4. Sunny Lax - P.U.M.A. [2005 - Anjunabeats]
Szerző: Márton Levente
Minden producer álma, hogy rögtön az első kiadványa egy nagy kiadónál landoljon. Márton Levente 19 éves volt csupán, amik az Above & Beyond trió Anjunabeats-sze elvitte a 'P.U.M.A' és a 'Cassiopeia' című számokat 2005-ben egy EP-ként.
Levente a Muzikxpress vlognak adott interjújában elmondta, hogy akkoriban nagyon szűkös eszközpark állt a rendelkezésére: első hardware szintije itt debütált, ami egy Waldorf Micro Q volt. Ezt egy SB128-as hangkártyával kötötte össze. A nem túl acélos hangkártya ellenére ez adott egy plusz "ízt' a hangzásnak, az ebből kicsavart sound-ot használta főszintiként. Nem igazán volt lövése a zeneelmélettel, professzionális zeneírással kapcsolatban, igazából az érzéseire hagyatkozott, s közel 3 hét alatt készült el a mai napig egyedi hangzású darab.


5. Alex & Tommyboy - Hot & Wet [1997 - Juice Records]
Szerzők: Dömötör Sándor, Pacziga Tamás
Egy korai gyöngyszem, amit először a 'Dee Zone Trax' első részén hallottam, igaz ott Daydream-ként futottak még a srácok, s a 'Hot &Wet (Life Moves Remix)'-ével nyitották a hazai piacon elsőnek számító, kimondottan elektronikus zenékre fókuszáló, mára már kultikusnak számító válogatást.
A tény az, hogy ugyanebben az évben 1997-ben Tommyboy Juice Records-szán már Alex & Tommyboy-ként futott a projekt, maga a zene kicsit másképp lett arrangement tekintetében és rákerült a hirhedt 1990-es acapella C'hantal 'The Realm'-je.
A tribal elemeket a hipnotikus main string-gel, valamint a szuggesztív vokállal ügyesen ötvöző original mix később Slam Jr. 'House-Matic Club Hits'-szén is felbukkant '98-ban (ezzel az egyetlen magyar vonatkozású produkciója volt a mixnek), valamint ugyanebben az évben Tommyboy ugyanezen sorozat második mixén az 'Alexis '99' Mix-szet tolta, ami sokkal inkább passzolt a '90-es évek végi trance boom által képviselt soundhoz.


6. Liquid Limbs - Living In The House [1994 - HMK Music]
Szerzők: Batta Róbert, Budai Gábor Dénes, Baris Zsolt (RIP)
A Liquid Limbs a hazai elektronikus zene űttörö (és ma is aktív) formációja. Az LL mögötti zenei agya Batta 'Suta' Róbert mondta el egy Origo-nak adott 2013-as interjúban, hogy a 'Living In The House' eredetijét még Palotai Zsoltnak adta oda, aki előszeretettel játszotta is (slágert csinált belőle), illetve segített az LL-nek bejutni a HMK Music-hoz, itt adták ki az ominózus klasszikust is tartalmazó 'Transparent Hole' című második nagylemezüket. 
A 'Living In The House' emellett szerepelt 1998-ban a korábban már említett Dee Zone Traxx válogatás második részén, ezzel a számmal indult a lemez. A nyitó arpeggio kicsit JMJ 'Oxygen 2'-jére emlékeztet, de ad neki egy speciális űrbéli hangulatot, amit a kiegészítő melódiafutamok tovább erősítenek bennünk. Megunhatatlan!


7. Sonic Age - The Top [1998 - BMG Ariola Hungary]
Szerzők: Bernáth József, Kámán Viktor
Élénken él bennem a kép, amikor először a FREEE Magazin hasábjain olvastam a Sonic Age duó debütáló albumáról, amiről elég volt annyit tudnom előzetesen, "hogy Budainak folyton ez szól az autójában", így a minőségre mérget mertem venni (a bizalomépítéshez kellett azért Budai 'Techno-House Classics'-je). És tényleg! Viktor és Jocó szépen és okosan építette fel a lemez anyagát, az elején lágyabb témákkal a közepén átcsúszva trance-be, a végén zakatol kicsit a techno és drum 'n' bass-szel zárul a 'The Album'-ra keresztelt anyag. A 'The Top'-ról Vic annó ezt nyilatkozta: "a kedvenc számom (az albumról) a The Top. Elég hosszú trance szám...szép kiállása van."
Tényleg megsüvegelendő, ahogy a srácok összerakták ezt a darabot, fülledt, utaztatós hangképek, csodálatos dallamfutamok forrnak egybe. Maga a track szerepel egy upgradelt változatban a 'Napfogyatkozás című '99-es albumukon is, jelezve a duó kötődését ehhez a klasszikushoz.


8. Bionic - Út A Fénybe / László Lajos [1996 - MUSICDOME]
Szerző: László Lajos aka oh La-La
Erre azt mondanánk csípőből, hogy dream house az echte Robert Miles 'Children' utánérzés miatt, de annyira dús dallam és érzelemvilágában, hogy egy másik alappal tényleg simán epic trance-ként is lehetne futtatni. 1996-ban egyébként a Juventus Rádió nyomta felváltva a 'Children'-nel és végre büszkék lehettünk, hogy mi magyarok is tudunk ilyet. A Bionic egyébként László Lajos és Szatmári Orsi (Rio) (pl. Dj Newl 'Indul El' c. számának vokálját is ő jegyzi) párosát takarja.
Két nagylemezük jelent meg ('Út A Fénybe' - 1996, 'Gyere Velem' - 1998), az első jobban támaszkodik az elektronikus hatásokra, míg a másik több vokál és pop elemet használ. 
A kidolgozott hangzás nem csoda, hiszen két korszakos zseni is dolgozott a végső megszólaláson hangmérnökként: Gajda László (Amadeus) valamint Moldvai Márk (Neo, Popular).


9. Sequence 11 - Just My Kind [2006 - CKM Magazin CD melléklet]
Szerző: Sterbinszky Károly, Borsos Gábor
A Tranzident-tel közös munkát követően Sterbinszky más irányba ment, de megmaradt a trance farvizén. Ha lehet így fogalmazni a Ferry Corsten-es supersaw hangzást lecserélte az ekkoriban divatos Tiesto félére, amit Tijs a 'Just Be' albumon prezentált. Az album címe is utalás volt Hollandiába, 'In Sequence Sunset', az akkoriban nagyon menő CKM Magazin mellé vásárolhatták meg 
A Sequence 11 duó studió mágusa Borsos Gábor volt, akit a Flare formációból ismerhettünk meg, korábban Sterby 'Gates of Mind'-ját, 'Axe The Club Music'-ját és a 'Club Rotation'-t is remixelte.
A 'Just My Kind' végre nem egy béna magyar akcentussal előadott angol nyelvű, nyugatra célzott próbálkozás (Tiesto feat. BT 'Love Comes Again'-jének enyhe spin off-ja amúgy), hanem egy magas színvonalú produkció, mely magyarul a 'Még Várok Rád' címen is futott. 2009-ben Dj Shah is meglátta az angol verzióban a potenciált és Shah-Digital nevű kiadóján EP formátumban is kihozta az anyagot (ez már nem is az első, hanem a második itt megjelent EP-jük volt a 2007-es 'Duality' után).


10. Szeifert vs. Krash - Angels Crying [2003 - Record Express]
Szerző: Szeifert Zsolt, Krajczár Péter
Az 'Angels Crying' eredetijével a 2003-as Budapest Parádé válogatásán bukkant fel és már akkor is felhívta magára a figyelmet a női vokálból csavart szinti effektjével, kicsit Jürgen Vries, Kaycee és Pete Namlook legjobb pillanatait megidézve. Maga a figyelem zöme eköré az angyali, női dúdolás köré szerveződik, semmi giccs, vagy túlcsorduló érzelem, tisztán és direkt kapjuk a dallam legjavát. Ha lehetne inspirációt megadni akkor Sarah McLachlan 'Sweet Surrender'-rének Tiesto remixét hallom benne, ez már eleve jó pont, mert nem egy agyonjátszott darabról van szó.
A vokálból szinti tematikájával a mai napig megvesz kilóra, szintén kihagyhatatlan!


+1 Náksi pres The Base - Sunshine [1999 - BMG Ariola Hungary]

Szerző: Náksi Attila
A plusz egyes résztvevő nem más, mint Náksi Attila 'The Base' álnéven. Egy remek kis klubbombát rakott itt össze, mely leginkább Blank & Jones 'Cream'-jét idézi meg hangzásában, A track radio edit-je elsőnek a Náksi által patronált 'Hungarian House Only 4'-en bukkant fel, az original "dj barát" verzióját pedig a kiadvány vinyl edition-jére pakolták fel szerencsére. Ezen kívül sajnos több rivaldafény nem jutott neki, pedig még ha egy akkoriban népszerű hangzást másoló darab volt is, de magyar viszonylatban minőségében messze túlszárnyalta az akkori trance felhozatalt.




0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo