Dj Grega: "A techno kortalan és teljes szabadságot ad az alkotónak"

A Electronic Golden Era interjú rovatának első interjúalanya az a Dj Grega volt, aki a hazai techno szcéna megkerülhetetlen figurája. Tamás számára az idei év egy különleges jubileumot is tartogat, hiszen idén 20 éves 'Technomission' nevű mix CD-je, ami akkor merészen felvállalta a pumpálósabb techno hangzást egy hazai major kiadó patronálásával. Emellett szó esik a korai szárnypróbálgatásokról, a Supersonic-os évekről, egy kiadatlan albumról, az analóg gépek iránti szeretetről és még sok másról.

EGE blog: A Dj Grega név a hazai techno szcénában egyet jelent a megalkuvás nélküli minőséggel. Hogyan kötöttél ki pont a techno mellett? Mennyire képes megújulni a stílus, s mi az ami vonzóvá teszi az irányzatot számodra a mai napig?
Dj Grega: 1989-ben kezdődött az életemben a dj-skedés az általános iskolában, ahol a zeneórák mellett délutáni foglalkozásként jelentkeztem a magnós-rádiós klubba. Majd az iskolai pince-klubban kaptam lehetőséget, ahol tini diszkót tarthattam. Persze akkor még csak pár bakelitem volt, így főleg kazettás deckekkről zenéltünk. A hangtechnika pedig csak az iskolai udvari Vermona erősítőből és hangfalakból állt. 1992-től rákattantam az E.B.M. - Electronic Body Music (Nitzer Ebb, Front 242, Moscow TV, Armagedon Dildos) zenékre és onnantól kezdve már nem is érdekelt más hangzás csak az analóg gépekkel és samplerekkel készített elektronikus zenék. Akkoriban persze még csak kialakulóban volt a mostani techno műfaj. Számomra mindig is a techno lesz a kedvenc zenei vonalam, mert teljes szabadságot ad az alkotónak, hiszen az ütemek, ritmikák mellett a samplerekkel bármilyen hangokat, loop-okat hozzá lehet tenni, ezáltal változatos, színes így állandóan megújuló a műfaj. Kortalan.

EGE blog: Az igaz, hogy eleinte kénytelen voltál trance-sebb dolgokat bevállalni dj-ként, mert a tulajdonosok fanyalogtak, hogyha csak techno-ból állt a repertoár?
Dj Grega: Igen, anno 1993-ban már voltak rendszeres fellépéseim a budapesti éjszakában ahol még vegyesen kellett játszanom a zenéket, hiszen akkor még nem voltak csak elektronikus zenei klubok. Én már akkor is próbáltam az ismertebb zenéknek a technosabb (4/4) ütemű remixeit belecsempészni a szettjeimbe. 1995-1998 között beindultak az első after party-k, amikre rendszeresen felkértek zenélni, majd klubokba főidőben is kaptam lehetőséget 1995-től. Ezeken a helyeken még nem lehetett teljesen techno-t játszani, így vegyes szettjeim voltak ahol trance és az akkori ismertebb house zenéket is játszottam, de próbáltam erősebb (úgy mondták, agresszívebb) zenéket is rákeverni a trance trackekre, így alakult ki a tech-trance vonalam, amit acides hangzással kevertem ( később a goa zenék lettek hasonlóak). Ezzel a kevert hangzással rengeteg fellépésre, klubokba, fesztiválokra is elhívtak, ahol trance vagy techno vagy goa zene ment. Így belefértem mindegyik akkori underground kategóriába.

EGE blog: Köztudottan lelkes lemezgyűjtő vagy. Hány darabból áll a gyűjteményed? Hogy alakult át a "lemezestáskád", amióta más formátumok révén könnyebbé vált a dj szakma zenei adattárolása?
Dj Grega: 1989-óta rengeteg lemezt vettem és nem csak olyanokat amiket játszottam bulikban. Gyűjtöttem a Beatles összes lemezét, de sok más különleges lemezt is megszereztem, sőt még olyan lemezeim is vannak, amiket anno az '50-es években a gramofonokhoz gyártottak. Több mint 2000 bakelitlemezt gyűjtöttem össze, mindenféle zenei stílusban, nem csak elektronikusban. 2006-óta sokat változott a dj szakma a digitális zenék révén. Ezt a változást természetesen én is követem, így már ritkábban cipelem magammal az összes jó techno lemezemet, de ahol lehet, ott bakelitről szeretek játszani még mindig. Szerintem azok a profi dj-k, akik tudnak bakelitről is zenélni. Ez egyfajta szelektáció volt régen.

EGE blog: Egy klasszik buliban miért nem divat már lemezekről játszani? Ez adná meg a a hangulatát. Te is bedigitalizáltad a régebbi kedvenceidet, vagy amit tudtál e-zeneboltokban megvettél?
Dj Grega: A bakelit lemezek már nem annyira divatosak, hiszen azokat nem lehet ingyen letölteni, azokat be kell szerezni, meg kell rendelni. Ráadásul a mostani digitális zenékre beállított hangrendszerek a klubokban nem igazán az analóg bakelit lemezekre vannak beállítva, hiszen nagyon ritka már az olyan rendezvény, ahol főleg bakelitről szólna a zene. A másik oka, hogy már ritkább a bakelit lejátszók látványa a bulikban, hogy a digitális pultokhoz nem kell rezgéscsillapítós dj-pultot építeni, elég úgymond (nem sértésként) 2 sámli meg egy falap, amire fel lehet rakni a kontrollert. A lemezlejátszók nagyon kényesek, így sok profi dj is inkább átállt a digitális zenék lejátszására. Én a meglévő lemezeimet bedigitalizáltam, de mellette rengeteg új promó zenét kapok digitális formában, amiket játszok is pendrive-ról.

EGE blog: Pár hete találtam rá a saját youtube csatornádon egy Abstrax-szal közös 'The Album' című anyagra, ami a leírás tanulsága szerint 1995-96 között Fast Trackerrel készült zenéiteket tartalmazza. Megtaláltam rajta azokat a számokat is, amiket ismertem hazai válogatásokról, így a 'Welcome To Starlight'-ot és a 'Rahmayana'-t. Mikor kezdtél bele a zeneírásba, milyen technikai háttered volt hozzá? Azért ma, ha az ember a trackerekre gondol nem a magas hangminőség jut eszébe róla az 1 megánál is kisebb projektfájlok és pár kilobyte-os .XI kiterjeszésű sample kapcsán. Mégis ez a lemez abszolút jól lehozza az adott kor hangzását house-zal, trance-szel, acid-del és egy kis drum 'n bass-szel. Abstrax-ról mit lehet tudni? Az interneten semmilyen infón sem áll rendelkezésre a kilétéről. Tartjátok még vele a kapcsolatot?
Dj Grega: Általános iskolában a küzdősport mellett délutánonként zeneelméletre és zeneoktatásra jártam, így lehetőségem volt kipróbálni mindenféle hangszert. Engem főleg a doromb és a szintetizátorok vonzottak és a lemezjátszó, meg az orsós magnó volt, amivel elkezdtem úgymond a zeneszerzést is 1987-ben! Mintegy samplerként használtam az orsós magnót. Elindítottam egy lemezt, amit 33-as fordulaton kell lejátszani, de én felgyorsítottam 45-ös fordulatra és ahhoz indítottam és kézzel tekergettem az orsós magnót, amihez a dorombbal hangokat, dallamokat pengettem, s amit felvettem. Elég beteg hangok és zenék jöttek létre így. Közben kaptam egy Commodore +4 számítógépet, amivel elkezdődött a játékprogramok másolása a kétkazettás magnómmal, aminek a digitális csipogás hangja teljesen megfogott. Rájöttem egy idő után, hogy kb. értem a digitális jeleket is. Amivel csak lehetett megpróbáltam elektronikus zenét kreálni akkoriban.

A zeneírás is a Commodore számítógépekkel kezdődött. Majd jöttek a különböző zeneszerkesztő - tracker programok már PC-re. Akkoriban a Fast Tracker volt, amit több zenész is használt, mivel túl sok progi akkoriban még nem volt hiszen, aki komoly zenész volt az analóg gépekről, dobgépekről, szintetizátorokkal írták a zenéket, amihez csak keverőt használtak plusz egy felvevőt. Nekem akkoriban sajnos nem volt lehetőségem komoly gépekre, így maradt a PC-s progik használata. Az első Fast Tracker-es próbálkozásaink Alex K. (Kovács Sanyi) barátommal voltak 1994-1995 ben Radio Active Zone! néven, amivel fel is léptünk az 1995-ös Mayday - Pecsa buliban is. Ezek kemény E.B.M. hangzású techno zenék voltak keverve acides hangzással. Hardcore zenéket is írtunk.

Eközben kissé finomult a zenei világom, hiszen már játszottam rendszeresen 1995-től klubokban, after party-kon is, ahol anno felkeresett egy zenész srác, hogy tetszik neki amit játszok. Bár ő inkább funk és rock zenéket ír — hozzáteszem, nem is értettem hogyan került oda —, de szívesen nyitna az elektronikus zenei vonal felé és lenne-e kedvem átugrani a stúdiójába Gyömrőre. Átugrottam a buli utáni héten és nagy örömre végre igazi szintetizátor és basszusgitár, valamint dobgépek tarkították a stúdióját. Nagyon jó barátok lettünk. Majd kitaláltunk neki egy jó nevet is, így lettünk Abstrax & Grega. Akkoriban a Fast Tracker-rel rengeteg zenét írtunk plusz remixeket készítettünk illetve kooperáltunk az akkor, szintén az elektronikus vonalon mozgó producerekkel is. Az albumunkra végül olyan zenék is felkerültek, amik nem jelentek meg. Az albumnak a koncepciója az volt, hogy megmutassuk az akkori underground zenei hangzásokat. Úgy tűnik sikerült is. Egy kortalan lemez lett.
Abstrax (Peter Bod) barátommal azóta is tartjuk a kapcsolatot és fejlesztgeti ő is a stúdióját, így hamarosan újból össze fogunk ülni egy újabb albumra ami szintén érdekes lesz!


EGE blog: Lehet azt mondani, hogy ez a lemez elsők között lett volna az elektronikus műfajban itthon, ha megjelenik elkészítése idején? Ugye Schulz, Junior, Newl és a Sonic Age voltak az űttörők ilyen szempontból, viszont mögöttük állt olyan kiadói támogatás, ami miatt megnyílt számukra az út a hazai piacon. Ez mennyiben befolyásolta, hogy azóta sem készült saját albumod, megannyi EP és single megjelenés után sem?
Dj Grega: Igazából szinte minden zenénk megjelent, amiket szerettünk volna kiadni, amiket csak magunknak írtunk azt is feltettük az Abstrax & Grega 'The Album' -ra. A Sonic Age-el és a többi akkori zenésszel abból a generációból sokat bandáztunk és írtuk a zenéket, mint egy házibuliban. Csereberéltük a hangokat stb. Azóta több albumom is megjelent, amik Grega & Assilem és Alpha Rhytmika néven jöttek ki, de 2022-ben mindenképp kiadok egy Grega albumot is, ami csak a gépeimben írt (2004-2022) analóg, 140 bpm-es, eddig még kiadatlan techno zenéimet fogja tartalmazni.

EGE blog: A Hungaroton-on megjelent Techno-Mission-nek idén ünnepeljük a 20-ik évfordulóját. Mennyire volt létjogosultsága egy vérbeli techno mixnek egy nem igazán ebben a profilban utazó kiadónál? Utánaolvasva a dolgoknak az elektronoikus zene hazai úttörőit csodabogaraknak tartották és mindig előjött a megnyomok egy gombot és kész is a zene attitűd. Neked, hogy jött ez a lehetőség és sikerült e a mix elkészítését száz százalékosan az elképzeléseid szerint véghezvinni, vagy adódtak kompromisszumos helyezetek? Ez a lemez mennyire segített a karrieredben kiteljesedésében?

Dj Grega: 2001-ben felkeresett egy srác (Szelepcsényi Csaba) az egyik bulimon és mondta, hogy a Hungarotonnál dolgozik és csinálna egy új vonalat, ahol a hazai top dj-k mixeit adnák ki. Elsőre rám gondoltak, mint a hazai techno úttörők egyik feltörekvő dj/producerére, mivel 2000-től már csak techno-t játszottam a bulikban. Teljes szabad kezet és teljes anyagi támogatást adtak. A zenéket is én válogattam össze, amire a jogosításokban is segítettem a Hungarotonnak, hiszen nekik ez egy teljesen új és ismeretlen világ volt akkor. Főleg promo lemezeket raktam össze a mixhez, okosan, persze jóval több zenére kértem jogosítást, de végül azok nyertek amik rákerültek. A mixet két Technics lemezjátszóval és egy keverővel vettem fel élőben egy Sony Minidisc felvevőre és azt adtam le a Hungarotonnak, amit ők kiadtak CD-n és kazettán, valamint nyomattak 200 db bakelit lemezt is a mix CD-n megjelent G-tone és Grega zenéimből! A karrierem szempontjából meghatározó pont lett ez az életemben, de 2002 előtt is már bejártam a fél világot. Játszottam a berlini Love Parade-n 1999-2001 ben is, de Mexico City-ben is felléptem 2001-ben még a 'Technomission' mix cd-m megjelenése előtt. Az mindenképp sokat számított, hogy techno mix jelent meg itthon egy nagy kiadónál 2002-ben, ami úgy érzem kicsit befolyásolta is a hazai techno kultúrát. Nagy lendületet adott számomra is, hogy a 'Technomission' név, amit 1998-ban egy partisorozathoz találtam ki, azzal világ körüli turnén lehettem 2002-2004 között.


EGE blog: A neved gyakorlatilag egybeforrt a Supersonic Technikum-mal. Mesélnél kicsit azokról az időkről, bulikról, hangulatról, közönségről?

Dj Grega: Ha jól emlékszem, 1997-ben lehívtak zenélni M-sky barátomék (akikkel akkoriban egy csapatot alkotva zenéltünk afterokon és klubokban) a Supersonic Technikum-ba, ami egy underground pince klub volt Óbudán egy gyár területén. Ott ismerkedtem meg Bernáthy Sándorral és az akkori üzlettársával Pintér Gáborral (aki később a Kashmir klubot hozta létre) és onnan rendszeresen felléptem, amiből végül rezidenssé váltam, mivel amit és ahogy játszottam akkor 1998-tól ott a Supersonic-ban az már végre abszolút a saját hangzásom volt és Bernáthy Sándor is úgy látta, hogy az a vonal, amit ott elkezdtem egy teljesen új hangzásvilágot fog hozni. Bízott bennem, így egy idő után rám bízta sok rendezvény megszervezését. Így beletanulhattam a klubvezetésbe és a rendezvényszervezésbe valamint abba is, hogyan működik egy klub, nem csupán a dj pultból látva a dolgokat.
Bernáthy Sándor nagyon jó barátom volt és haláláig tartottuk a kapcsolatot, nemcsak üzleti szempontok alapján, hanem zenéket is írtunk és sokat filozofáltunk kirándulásaink alkalmával. Akkoriban, 1998-ban nem volt olyan klub Magyarországon, ahol minden hétvégén csak underground elektronikus zenék szóltak és külföldi fellépők is zenéltek. Nagyon örülök, hogy Bernáthy Sándor is úgy érezte anno, ahogy én, hogy a techno nem csak nagy partikon tud megélni, hanem jelen lehet a klubban is. Így lett legendás a Supersonic Technikum és persze az én karrierem is egy új szintre lépett a Supersonic Technikum-ban.


EGE blog: Legendásak a live act-jeid, amit a G-Tone formáció tagjaként (Mono-tone-nal és Isti-an) adtatok. Hogyan állt össze a műsor, ki milyen zenei háttérrel érkezett és mivel vette ki a részét a performance-ból? A közös zenélés révén mennyire volt könnyű utána szólóban is belevágni a zeneírásba?
Dj Grega: Hazánkban a 2000-es évek elején sajnos még nem sok live act formáció volt, akik technot játszottak volna, mert nem is volt rá igény annyira, hiszen a live act-ek fogalma inkább az akkori együttesek élő fellépéseire hajazott mint pl. Groovehouse, Náksi & Brunner. Én, mivel már 1994-től írtam zenéket Alex K., Abstrax barátaimmal és Isti (Istian) barátommal is már 1996 óta, így amikor a 2001-es Love Parade -ra elhívtam dj Mono-Tone cimborámat zenélni a magyar kamionra (anno egy mix kazettát adott 1998-ban a Sonicban, bevettem a Technomission csapatba és jó barátok is lettünk) ahova elhozta magával a Roland MC307 Groovebox gépét, hogy úgy lépjünk fel, hogy a bakelitek mellé a gépből indítunk alapokat. Mivel nem volt sok időnk a Roland MC307-be zenéket írni, így a szállodában a Loveparade előtti napon írtunk 3 zenét, amit lejátszottunk a Love Parade-n! Mivel elég nagy sikere lett annak a pár zenének ott a Love Parade-n, így kitaláltam, hogy alakítsunk egy igazi techno live act formációt G-tone néven, ami a Grega & Mono-tone nevekből adódott. A G-tone harmadik tagja pedig Isti barátom lett, akinél egy stúdiót is összeraktunk és ott vettük fel a zenéket.
A live act felállás a következő volt: Grega: master mixer analóg 3 csatornás keverő + Korg Electibe Ea-1,+ Korg Electribe Em-1, Mono-Tone: Roland MC307 Groovebox, Istian: Ableton Live on Laptop + Behringer BCR2000. 2006-ig volt együtt ez a formációnk. Utána 2009-ben Dj Scarface barátommal (aki szintén tagja volt a Technomission csapatnak) kitaláltam, hogy írjunk Korg gépekből darkosabb technot, igy életre hívtam az Alpha Rhytmika live act formációt, ami 2012-ig működött. Egy albumot valamint remixeket is kiadtunk, majd egyedül folytattam Alpha Rhytmika aka. Grega néven, amin szintén kiadtam egy albumot.





EGE blog:  Idő közben folyamatosan töltöd fel a Korg-os teszt videóidat, ahol jobbnál-jobb kütyükből csiholsz ki hangokat, effekteket. A live-ozás mellett saját kiadót is alapítottál Inifnite Records névvel. Mi a művészi a koncepció: a saját alkotások mellett a tehetségkutatás is szerepet kap, vagy csak ismertebb nevekre és a Grega és AssileM - aki nem mellesleg a feleséged - fókuszálsz?
Dj Grega: 2012-ben úgy döntöttem, hogy kiadót alapítok, ráfeszülök a gépeimre és nekiállok egyedül is kiadni minél több saját hangzású techno zenéket. Mivel azonban a zenéim mindig megjelentek más kiadóknál, így csak 2015-ben lett saját lemezkiadóm ami az Infinite Records nevet kapta. Egy ismerősöm alapította Németországban (Mono voice), de mivel az én zenéim határozták meg a kiadó fő profilját, ezért jófejségből átadta nekem. Így 2015 óta közel 70 zeném és 3 albumom lett kiadva. 2012-óta vagyunk együtt a Grega & Assilem formációnkban a feleségemmel. Közel 30 zenénk jelent meg. Vele főleg progis és minimal techno-sabb , tech house-osabb zenéket írunk. Természetesen már kapott tőlem jó pár Korg és Waldorf gépet is, így igazi live act formációban szoktuk megírni a zenéket a stúdiómban. 2020-ra sikerült megvalósítanom, amit gyerekkorom óta akartam. Kétszintes hangstúdiót tudtam építeni, ahol az egyik szinten csak analóg gépek szólnak és mellé rengeteg Korg gépet is sikerült összegyűjtenem mostanára. 2012-óta már szinte csak saját zenéket játszok a bulikban illetve keverem azokat a classic bakelitekkel. A kiadómban sok fiatal tehetségnek adtam ki zenéjét. A fő koncepció, hogy analóg hangzású keményebb vagy érdekesebb techno zenéket adjak ki. Így jött létre a Compact Noise formáció is Robotron haverommal, akivel industrial techno zenéket írunk.

EGE blog: Milyen terveid vannak a jövőre nézve, hol találkozhat veled legközelebb a közönség?
Dj Grega: Idén 20. évfordulóját ünnepli a Technomission mix (Hungaroton) megjelenése, így egy turném is lesz idehaza és külföldön is. A dátumok még alakulóban. 

KÖZELGŐ ESEMÉNY!!!! Technomisson 20 éves születésnapi party - 2022. április 9 22:00, Budapest, Living Room

Dj Grega FB oldal
Dj Grega diszkográfia

Dj Grega youtube csatorna
Korábbi Grega dj szettek a youtube-ról
Infinite Records Beatport oldala

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo