![]() |
Mielőtt nagyon belemerülnénk a témába érkezzen egy rövid történelemóra. Szlovákia 1993 január elseje óta szuverén állam, ezt megelőzően 1918-tól Csehországgal közösen Csehszlovákia részeként létezett. Hazánkhoz hasonlóan ők is a kommunista blokk "tagországaként" funkcionáltak a második világháborút követően. Testközelből látva a keleti blokk kézi vezéreltségét és a nyugati imperialista termékek korlátozását nem csoda, hogy északi szomszédunknak is jelentős hátrányt kellett ledolgoznia gazdasági és zenei téren is.
A '90-es évek elején a nyugati tartalmak szabad áramlása ide is elhozta az akkoriban egyre nagyobb teret hódító elektronikus zenei stílusokat. Ha röviden meg kellene határoznunk a szlovák elektronikus zene fő karakterét, akkor a fókuszban mindenképp a svéd és olasz (Nápoly) hagyományokon alapuló szikár, groove orientált, de sajátos aszimmetrikus dob patterneken tovasuhanó, megalkuvást nélkülöző techno lenne az. A műfaj kitermelte a lokális szuperhőseit, akik munkássága előtt a külföldi nagy kiadók is fejet hajtottak.
DJ Toky (Juraj Tokár aka Rumenige), DJ Boss (Slavomír Brtáň) és DJ Dalo (Dalibor Kŕč aka Loktibrada, Olga+Jozef) gyakorlatilag hármasfogatként garantálta, hogy a szlovák techno felkerüljön a techno világtérképére. Olyan kiadókon jöttek ki, mint a legendás berlini Tresor, a Planet Rhythm Records (Glenn Wilson kiadója), Kne' Deep (DJ Rush kiadója), de a legtöbb produkciójukkal saját labeleiken - Antidandruff (Uff), PVC (Palica von z Vreca), Numb (a PVC sublabele), Olga+Jozef - keresztül csatlakoztak be a nemzetközi zenei körforgásba. Sok esetben külföldi elismert techno producerek is beszálltak (pl. Fanon Flowers, Takaaki Itoh, Christian Wünsch, Hardcell) egy-egy release erejéig melléjük/hozzájuk.
A helyi techno fellegvára a pozsonyi vár légvédelmi pincéjében berendezett U Club (ma már Sub Club) volt, ahol ez a három DJ is sokszor megfordult, legendás klubesetekkel gyarapítva a szlovák techno közkincset. S hogy hogyan is szólt a szlovák techno? Azt megtudhatjuk az alábbi YT-playlistről:
Maradva a 4/4-eknél a techno után a house és trance szcéna is kitermelte a legjobbjait, akikre az országhatárokon túl is felfigyeltek. House berkeken belül a Sensoreal producer csapata (Keče, Chris, Martin, Klimo) ért el figyelemre méltó sikereket, miután mesterien ötvözték a minimal-t, a tech és deep house-t. 2008-tól kezdve folyamatosan jelen voltak a nemzetközi house sziítéren és olyan kiadókon jelentek meg, mint a Soma, a Treibstoff, a Stil vor Talent és az Open Bar Music. Hangzásuk az évek során egyre inkább a teltebb, sokkal zeneibb irányba mozdult, mindenképp az előnyükre. A srácok saját kiadót is gründoltak Seta Label néven, ahol az általuk is vitt zenei vonalba passzoló helyi és nemzetközi előadóknak biztosítanak megjelenési lehetőséget.
A house progressive ágáról sem szabad elfeledkeznünk. Az egyik legelső szlovák formáció, aki nemzetközi megjelenéshez jutott az a Rasti Tkac-Tomas Haverlik féle duó volt. Haverlik ETN.FM-en sugárzott DJ szettjeivel egy egész generáció dallamigényét igyekezett kiszolgálni, míg Tkac inkább a stúdióban érezte otthon magát. A páros egész magas polcon kezdte meg a közös munkát, ugyanis 2003-2004 között három kislemezükkel ('Tyra', 'Synthia', 'Noel') a brit Baroque Records-on jöttek ki, ami akkoriban igencsak nagy fegyverténynek számított. A Mistique Records 2008-as felemelkedésével, egyben a harmadik nagy progressive hullámmal Domased Electronica (Ladislav Zajic) és Ri Za (Richard Zagiba) személyében érkezett utánpótlásuk is.
Trance-ben három nevet ki kell emelni: Eddie Sender, ReOrder, Nifra. Eddie Sender (Eduard Palkovský) 2007-2011 között volt rendkívül aktív, a trance uplifting és keményebb ágát vegyítve talált egy saját hangot, amit az is jelez, hogy olyan labelek hallották meg a tehetségét, mint a Monster Digital, az In Trance We Trust, Discover White, vagy az Andromeda. 2018 óta újra aktív, főleg az utóbbi 1-2 évben érkeztek frissebb kiadványai.
ReOrder (Tibor Tomecko) Eddie Sender-rel nagyjából egy időben kezdte építeni a karrierjét, bár ő egyértelműen csak az uplifting trance-re tette a voksát. Hogy mennyire jól tette azt jól hogy a mai napíg aktív a stíluson belül magasan jegyzett labeleken - Future Sound Of Egypt, A State Of Trance, Black Hole - jöttek ki munkái. Emellett maga is társtulajdonos a Silent Shore Records-ban.
Nifra (Nikoleta Frajkorova) a jelen nagy csillaga, a korábbi trance díva remekül adaptálódott a kor melodic techno hangzásához. Talán annyival emelkedik ki a kor rengeteg DJane-je közül, hogy technikailag is ügyes, mint DJ és nemcsak egy bója a viharos tengeren, ami ide-oda dőlöngél, valamint produceri vonalon nem a szkeccs tekergetős vonalat igyekszik megragadni (pl. friss megjelenése az 'NRG' viszonylag szűk eszköztárral elég jól gazdálkodik, illetve pár év Coldharbour-os "rezidensség" is megtette a hatását minőségileg).
A klubzenéktől némileg eltávolodva bőven volt potenciál a szlovák zenei életben az alternatívabb műfajok tekintetében. A drum 'n' bass jelentős rajongótábort tudhat magáénak. Mindenképp ki kell emelni a Galagha & Gabanna DJ páros kollektíva építő törekvéseit, zeneileg pedig This Is Kevin-t (Roman Ferianc), akinek 'To Pasteur' című számát az MTV is sűrű rotációban pörgette. Emellett teljes debütáló albuma, az 1999-es 'Slowly To The Sun' megér egy misét.
Míg This Is Kevin az album formátum adta lehetőséggel élt, addig az 1996-ban három DJ és egy producer által alapított, az élő fellépések energiáit megcélzó, és számtalan műfajban publikáló Ear Drum Kru ráment az első drum 'n' bass kislemezre, ez volt a 2000-ben kiadott 'Steps'.
Rajtuk kívül érdemes még az intelligensebb, liquid, jazzy vonalról megemlítenünk Dephzac-ot és Sigurt-ot.
Az experimental és egyéb 'Aphex Twin'-i glitch témákban Isobutane (Martin Krajcir) volt a legaktívabb helyi erő (2024-ben már a 11!-ik szerzői albumát hozta ki), akinek Youtube videói is élményszámba mennek, ahogy egy-egy korábbi produkcióját előadja élőben Yamaha RM1X kütyüjén. Ilyen például az 'Orangetime', amit vétek lenne kihagyni részletgazdag dobprogramja és lélekmelengető dallamvilága miatt.
A chill out/downtempo fronton a Deadred Records volt a legfőbb szervezőerő, a label fő előadói Ettella Diamant, The Autumnist, a rock-ban is otthonosan mozgó Nylon Union és a sample mágus Foolk mind más zenei szegmensekben igyekeztek felzárkóztatni nemzetüket.
A cikk létrejöttében, a fontosabb előadók ajánlásában hatalmas segítséget kaptunk Richard Zagiba-tól, Neki innen is köszönjük a segítséget!
Kiadók:
Antidandruff (Uff)
Olga + Jozef, PVC (Palica von z Vreca)
Numb (PVC sublabel)
4mg
Seta Label
Deadred Records
Vlna Records
Antidandruff (Uff)
Olga + Jozef, PVC (Palica von z Vreca)
Numb (PVC sublabel)
4mg
Seta Label
Deadred Records
Vlna Records
Előadók:
Dance: Maduar, MC Erik & Barbara
Meghatározó kiadványok:
This Is Kevin 'Slowly To The Sun' [Monitor-EMI - 1999]
Ear Drum Kru 'Steps' [Hardliner Recordings - 2000]
Soundphreakers 'Empire East' [Special Records - 2009]
The Autumnist 'The Autumnist' [Deadred Records - 2008]
Nylon Union 'Sine Sine' [Deadred Records - 2013]
VA. - Czechslovak Sound System 1. [Tripmag - 2001]
VA. - Czechslovak Sound System 2. [Tripmag - 2001]
VA. - Czechslovak Sound System 3. [Tripmag - 2001]
Zvuková Vlna 5 / Sound Wave Of Slovensko [2009]
Ettella Diamant 'Ettella Diamant' [Deadred - 2004]
VA - Slovak Jewels [Seta - 2008]
Foolk 'Red Pills For Daddy' [Deadred - 2008]
Képeslap 'Power And Darkness' [Falco Invernale - 2010]
Dephzac 'The Journey' [DPH Limited - 2020]
This Is Kevin 'Slowly To The Sun' [Monitor-EMI - 1999]
Ear Drum Kru 'Steps' [Hardliner Recordings - 2000]
Soundphreakers 'Empire East' [Special Records - 2009]
The Autumnist 'The Autumnist' [Deadred Records - 2008]
Nylon Union 'Sine Sine' [Deadred Records - 2013]
VA. - Czechslovak Sound System 1. [Tripmag - 2001]
VA. - Czechslovak Sound System 2. [Tripmag - 2001]
VA. - Czechslovak Sound System 3. [Tripmag - 2001]
Zvuková Vlna 5 / Sound Wave Of Slovensko [2009]
Ettella Diamant 'Ettella Diamant' [Deadred - 2004]
VA - Slovak Jewels [Seta - 2008]
Foolk 'Red Pills For Daddy' [Deadred - 2008]
Képeslap 'Power And Darkness' [Falco Invernale - 2010]
Dephzac 'The Journey' [DPH Limited - 2020]
Újság:
Vlna (Wave)
Mai napig működő szlovák kulturális lap, melyben mindig szentelnek figyelmet a főbb művészeti ágak (költészet, film, képzőművészet) mellett az underground zenei előadókra is. Külön kiadványok is jelentek meg náluk, inkább alternatívabb műfajokra fókuszálva, valamint saját lemezkiadót is visznek Vlna Records néven.Vlna (Wave)
Trip Mag/X-Mag (1996-2008)
Cseh magazin volt (különböző névvariációkban), mely a globális elektronikus zenei történések bemutatása mellett külön hangsúlyt fektetett a feltörekvő, lokális (cseh és szlovák) elektronikus zenei producerek promótálására is. Az újsághoz mellékelt CD kiadványaikon külföldi DJ-k mixeivel (Marco V, James Zabiela, Paul van Dyk, Armin Van Buuren) is kijöttek.
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése