Labelhopping VI.: Low Spirit Records

A 'Labelhopping' hatodik részében egy legendás német elektro-break/happy hardcore/techno-pop kiadó, az 1986-ban alapított Low Spirit Records munkásságát tekintjük át.
Ahogy azt láttuk legutóbb az olasz Media Records bemutatásakor sok label azért tudott sokáig sikeres maradni a '90-es, 2000-es években, mert remekül lovagolták meg a(z akkor még) frissen érkező elektronikus zenei divathullámokat. A Low Spirit is rengeteg hangzásba belekóstolt és ez a sokszínűség garantálta a folyamatosan bővülő rajongótábort számukra, ráadásul 1991 óta MayDay-ek szervezőjeként a rendezvényszervezői szegmensből is jelentős szeletet haraptak ki, a legnagyobb németországi beltéri rave organizátoraiként. Az üzlet ezen ágát 2006-ban értékesítették (az I-Motion nevű cégnek), a label katalógusával egyetemben, aminek gondozása is átkerült a hamburgi Kontor Records-hoz.
A Low Spirit alapítók
A label legaktívabb tagja a münsteri születésű Maximilian Lenz, vagy ahogy a fél világ ismeri őt WestBam. Egyértelműen ő volt a kiadó arca, kiemelt producere. A másik alapító az a Klaus Jankuhn volt, aki Max jobbkezeként a stúdióban ültette át a zenei ötleteket a megfelelő formába. Szintén a alapítók között volt Fabian Lenz, Max testvére, aki a borítótervezések mellett DJ, producerként (DJ Dick) igyekezett sikerre vinni a közös bizniszt. A művészi vénát és mecénás szerepét az atyai jó barát William Röttger látta el, míg Sandra Molzahn az operatív működés levezénylője volt.
Zeneileg WestBam és számtalan (blőd) alteregója (Mr. President, Sir!, East Bam, Plutone, Heavy Mental) uralta az első éveket, felvonultatva a miami bass, italo diszkó, acid house, cut & paste és a lo-fi zajkollázs változatos, de annál kezdetlegesebb variációit.1990-től viszont egész erős mezőny gyűlt össze náluk (L.U.P.O., Beat In Time, Dick, Loopzone, Moby Mindstorm álnéven), a hangzás is kezdett letisztulni. 1991. decemberében Berlinben 18 fellépővel lezajlott az első Mayday ('Best Of House & Techno '91') a Low Spirit csapat szervezésében, ami a helyi underground körökben erős ellenérzéseket váltott ki. Az első hivatalos CD kiadványra se kellett sokat várni (1992 - 'A New Chapter of House & Techno') a fellépők produkcióival, az 1992-es egy új éra kezdetét is kijelölte, ahol a nagyobb rendezvények kereskedelmi bevételeiket tovább tudták maximalizálni egy-egy tematikus kiadvány piacra dobásával. Sőt, a Jankuhn-WestBam páros magára vállalta azt a hálás-hálátlan feladatot is, hogy minden rendezvényhez külön himnuszt készít (ez azért se volt gyenge vállalás, mert eleinte évente két bulit is tartottak). Eme hóbortjukat egészen 2013-ig vitték (nagyjából 10 évvel tovább, mint kellett volna). A Hollandia felől fújdogáló hardcore/gabber szele ide is begyűrűzött és a BPM is egyre nagyobb tempóra kapcsolt. 1992-ben a Sound Of Rotterdam 'Mayday Anthem'-je kinyitotta a kaput, hogy az elkövetkező években benyomuljon rajta szinte mindenki (Mark 'Oh-tól kezdve az RMB-n, a Genlog-on, Marusha-án és a Ravers Nature-ön át Hardsequencer-ig) - még WestBam is 180 fokos fordulatot vett, melynek eredménye a 'Wizards Of Sonic', a 'Bam Bam Bam' és a 'Celebration Generation' lettek. Ebben az egyik legfontosabb platform a Low Spirit sublabel, az 1992-es alapítású Fire Records lett (ami 1998 után Nextfire néven futott tovább).
Az első Mayday flyere
A '90-es évek derekára újra lassulni kezdett a tempó, a label stabilizálta magát az elektro break vonalon, elég csak a 'Hard Times'-ra, a 'Crash Course'-ra, a 'Sonic Empire'-re, a 'Save The Robots'-ra, vagy a teljes Mr X. & Mr Y. (WestBam & Afrika Islam) projektre gondolni. WestBam tovább építette renoméját a Love Parade álladó fellépőjeként, illetve Dr. Motte oldalán az aktuális évi seregszemle himnuszát is ők jegyezték (az 1997-es 'Sunshine' nyitotta a sort), illetve a hivatalos válogatás CD-t is a Low Spirit gondozta. 
Idő közben a speciális lokális igényekre is próbáltak reagálni, az angol piacra alapították meg a Low Sense és a Low Fun kiadókat, a Low Spirit UK sublabeleiként, nagyban segítve így a Three' N One duó és formációik szigetországi térnyerését.
A 1998-2006 közötti időszakban az Electric Kingdom által fémjelzett electro clash/electro breaks vonalon nagyban építettek a Lexy & K-Paul duó robbanásszerű sikerére. Ám, ahogy minden sikersztori, valahol minden véget ér, s itt a hagyományos lemezpiac bedőlése jelentette az utolsó koporsószöget a Low Spirit koporsójában.
Megvonva a rövid mérleget: a Low Spirit mindig is a popularitást tűzte a zászlajára és ezt nem is titkolták, bár ez sokaknak, akik az eredeti underground techno szellemiségben hittek nagyon csípte a szemét. WestBam hol egy kínos bohócként, hol pedig kopaszra borotvált orosz maffiózóként pózerkodott, de tény, hogy technikás DJ-ként, jó füllel csatornázta be produceri munkáival a piacot, s a kiadó is gyorsan reagált, hogy rendezvényeiket külön kiadványokkal és dedikált himnuszokkal promózzák. Jó pár korszakos sláger és kiemelkedő előadót/formációt kaptunk általuk, íme pár a teljesség igénye nélkül.

Low Spirit tények és számok:
Aktív évek: 1986-2006.
Sublabelek: Electric Kingdom, Fire Recordings, Nextfire Recordings, Low Spirit UK (Low Fun, Low Sense)

Fontosabb előadók és kiadványaik:
Sharam Jey (Sharam, Three'n One, 16C+): 'Guarantee', 'Release!', 'Timerunner', 'Under 4 Ever', 'Reflect', 'Sin City', 'Pearl River', 'Soul Freak'.
1. Labelhopping I.: Limbo, Yeti, Fluid
2. Labelhopping II.: Eve, Hook, Whoop
3. Labelhopping III.: Sounds Good, Superfly, Vapour
4. Labelhopping IV.: Kosmo Records
5. Labelhopping V.: Media Records



0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo