Stílusmustra Vol.5: Hip-house - rap flow az elnyűhetetlen ritmusdoboz 4/4-es taktusain

Különböző stílusokat bemutató cikksorozatunk ötödik részében egy fontos house mellékszálat, a hip-house-t mutatjuk be, mely bár a '80-as évek végén/'90-es évek elejénk rövid ideig (1988-1992 között) lubickolt a mainstream "dicsfényben", de később különböző elemeiben, megreformálva, a műfaji kereteket kibővítve tovább élt későbbi produkciókban is (csak, hogy pár igazán sikeres klónt említsünk: Run DMC vs. Jason Nevins 'It's Like That', Mantronik vs EPMD 'Strictly Business', Reel 2 Real 'I Like To Move It' pl).
Mint ahogy a nevéből is kiderül a hip-house egy hibrid műfaj, melynek a szintetizátorokkal és dobgépekkel (Roland TR-808 & 909) operáló house zene adja a fémes lüktetését, míg a hip-hop/rap hagyományokat az agyament szkreccselés, a funk/soul minták halmozása és az MC-k 120-130 BPM tempóra tuningolt szövegelése idézi meg.
A hip-house az 1980-as évek második felében jelent meg Chicago-ban, ahol a house is megszületett, míg a hip-hop több, mint 1200 kilométerrel távolabbról New York Bronx negyedéből származott. A két stílus nem véletlenül fuzionált: mindkét műfajt egy szegregált, társadalmilag periférián élő közösség alkotta meg, az akkori klub kultúra ki volt éhezve az új hibrid stílusokra, s nem utolsó sorban a house és hip-hop hasonló karakterisztikájú dobalapokon dübörgött ekkoriban (a Roland dobgépeinek köszönhetően).
A hip-house evolúciója szempontjából fontos korai lépcsőfok volt George Clinton zenei hagyatékából (Parliament, Funkadelic) jócskán merítő, az elektronikát megelőlegező elektro funk mozgalom (Mantronik, Newcleus, Hasim, Egyptian Lover), ahol a kulcsszerepet az 1982-es 'Planet Funk'-nak köszönhetően Afrika Bambaataa töltötte be.

Az első hip-house
Ha az első vinylen hivatalosan megjelent hip-house zenét keressük, akkor a brit The Beatmasters háza táján kell tapogatóznunk, ugyanis a Cookie Crew-val közös 'Rok Da House' az első amerikai release-t, a stílus névadójának számító Fast Eddie féle 1988-as 'Hip-House'-t egy évvel előzte be. A műfaj úttörőjeként kikiáltott Fast Eddie egyébként némileg máshogy közelített a hip-house-hoz: az ő olvasatában a keresztezés inkább "house-rap" volt, ahol sokkal változatosabb, lassabb tempójú rap-eket pakolt az ütemekre, mint, amivé később az egész irányzat fejlődött. Azért is őt tartják a hip-house atyjának, mert tudatosan kapcsolta össze a két műfajt és nemcsak producerként volt aktív, hanem csipkedte magát annak népszerűsítésében is.
Fast Eddie

Ő fertőzte meg a másik jelentős korai hip-house arcnak számító Tyree Cooper-t is, akinek (a Kool Rock Steady közreműködésével készült) 'Turn Up The Bass'-szét szintén a műfaj klasszikusai között tartjuk nyilván. A lemezkiadók oldaláról a Rocky Jones féle DJ International Records állt oda teljes mellszélességgel, aki már a house műfajban addigra letette a névjegyét, hiszen olyan lokálisan elismert nevek kiadványait gondozta itt, mint például Chip E, Steve Silk Hurley, Farley "Jackmaster" Funk, Frankie Knuckles vagy éppen Larry Heard.
A műfaj sármját épp az adta, hogy nem volt ciki belevágni, még igazi rap arcok is kipróbálták benne magukat, elég a Jungle Brothers formációra gondolni az 'I'll House You'-val (aminek alapját Todd Terry féle Royal House 'Can You Party'-ja szolgáltatta), vagy Queen Latifah 'Come Into My House'-szát megemlíteni, de Big Daddy Kane ('The House That Cee Built') és Doug Lazy ('Let The Rhythm Pump') is belekóstolt a műfajba.

Tyree Cooper
Az Amerikában "feltalált" stílusokra jellemző, hogy máshol lettek igazán népszerűek, így a house, a hip-house és az acid egy csomagba Angliába érkezve, Európában szólt igazán nagyot, ahol egy teljesen más kulturális miliőben valóságos forradalmat indított (Second Summer of Love, '88-'89 nyarán) az eddigi konvencionális stílusokhoz képest. 
A hip-house limitált skillset-jéhez képest nagyon sikeres időszakot tudhatott maga mögött, ami hidat képezett a fekete amerikai klub kultúra (house, hip-hop) és az európai dance szcéna között. A hip-house hozzájárult ahhoz is, hogy a rap elfogadottabb legyen a klubokban és a táncparketten. A stílus sok fiatal DJ és MC számára ugródeszkát jelentett.
Igazi (kereskedelmi) jelentősége a későbbi általa inspirált stílusok révén kerekedett ki, hiszen az euro diszkó, dance-rap, majd a big beat is merített belőle és saját javára fordította azt.

Fontosabb hip-house korongok:
Fast Eddie - Hip House
Tyree Cooper feat. Kool Rock Steady - Turn Up The Bass
The Beatmasters - Rok Da House
2 In A Room - Wiggle It!
Jungle Brothers - I'll House You
Technotronic - Pump Up The Jam
Doug Lazy - Let The Rhythm Pump
Double Trouble & Rebel MC – Street Tuff
Deskee - Let There Be House
Tony Scott - That's How I Living
Fast Eddie featuring Sundance – Git On Up
KC Flightt - Let's Get Jazzy
Big Daddy Kane - The House That Cee Built

Spotify playlist a témával kapcsolatban:

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo