CJ Bolland - Sugar Is Sweeter (Original Mix) vs. CJ Bolland - Sugar Is Sweeter (Armand Van Helden Remix)
CJ Bolland harmadik nagylemeze a 'The Analogue Theatre' érdekes egyvelege volt a technónak, nyers elektronikának és rockos miliőbe mártott vaskos törtütemeknek. A 'Sugar Is Sweeter' egy elég agresszív vokálra épül, ami a kiállásra "megszelídül", talán a cukros bácsi itt édesgeti magához az áldozatait? Ne tagadjuk, nem egy slágergyanús ópusz, ráadásul a vokál ritmikája és előadásmódja kísértetiesen hasonlít a The Prodigy 1994-es 'Poision'-jére.
Ahogy megszokhattuk Armand Van Helden magasról tett az eredetire és totálisan szétszedte azt, majd a saját képére alakította. Csak a 'Sugar Daddy'-s rigmust hagyta meg, a többit kukázta, miközben már hangképeivel és effektjeivel megelőlegezte a később hatalmasat menő speed garage műfaját. A mai napig hallani klasszik szettekben, míg az eredeti talán csak a CJ rajongók porolják le alkalomadtán.
Brainbug - Nightmare (Original Mix) vs. Brainbug - Nightmare (Sinister Strings Mix)
Talán sokak számára a 'Nightmare' Sinister Strings mixe számít eredetinek, de Alberto Bertapelle aka Brainbug klasszikusa 1996-os első kiadásában egy romantikus zongorafutammal felvértezett Robert Miles-t koppintó dream house zene volt, mint az a szimfónikus, kicsit pszichó trance, amit a többség ismer.
Tény, hogy a Positiva-nál nagyot menő Sinister Strings mix nem előzmény nélküli, hiszen a nyitó sejtelmes szinti taktus és az azt követő rövid riser is ott lapul az original verzióban. Viszont koherensebb hangzása miatt előbbi utcahosszal nyeri az összehasonlítási versenyt a kicsit esetlennek és rettentően outdated-nek ható eredeti mellett.
Lustral - Everytime (Original Mix) vs. Lustral - Everytime (Nalin & Kane Remix)
Lustral (aka Steve Jones & Rick Simmons - ismertebb projetkjeik még: Chakra, Space Brothers, Ascension) 'Everytime'-ja tipikusan az a szám, amiből képtelenség rossz átiratot készíteni. Köszönte a lehetőséget és vastagon élt is azzal a német Nalin & Kane duó, akik a 'Beachball' sikerét még szinte fel sem dolgozták és egy újabb adag rajongás szakadt a nyakukba az 'Everytime' átiratukkal, melyben hozták a tőlük megismert baleári, kongás, house-os, dallamdús (már-már trances) vonalat, szinte egybe forrva Tracy Akerman éteri vokáljával. Az eredeti track keletkezésének a történetét Rick és Steve elmesélte a Muzikxpress 84-es epizódjában, ami egyébként egy minőségi trance munka, mely alanyi jogon is bejelentkezhetett volna a klasszikusokat jegyző emlékkönyvek lapjaira.
Nos a Nalin & Kane remix megannyi hivatalos DJ mixen megtalálható volt (Techno Club, Global Underground City széria, Mystery Trance stb), köszönhetően Red Jerry-nek és a Hooj Choons csapatának, akik a megfelelő átiratokkal töltötték fel a kiadványt. Ne feledkezzünk el a Mike Koglin és Red Jerry remixekről sem, melyek szintén nagyon magas színvonalat képviselnek.
Liquid - Orlando Dawn (Original Mix) vs. Liquid - Orlando Dawn (Agnelli & Nelson Remix)
Érdekes darab, mivel személy szerint az eredeti verziót sehol sem találtam meg hallgatható formában (a Discogs-on is csak egy helyen, egy promó lemezen bukkantam rá az original mixre), csak az Alex Gold féle Xtravaganza-n kijött Space Brothers és Agnelli & Nelson remixeket dobja fel a kereső. A radio edit a Space Brothers mixből lett lerövidítve.
Az original mix bújtatását azért sem értem, mert Liquid (Eamon Downes, Shane Heneghan) elég nagy névnek számított, hiszen a '90-es évek derekán olyan breakbeat hardcore slágereket jegyzett, mint a Ce Ce Rogers 'Someday' vokál részletét mintázó 'Sweet Harmony', a 'Closer' vagy éppen a 'Liquid Is Liquid'.
Innen csak a szabadgondolkodók teóriái kapnak szárnyra: mivel 1999-et írtunk vélhetően a Liquid próbált lépést tartani az aktuális trendekkel - nagy trance robbanás közepette -, viszont a szerzők között már csak Eamon Downes nevét találhatjuk meg, aki ezután 8 évre szögre akasztotta a fülest. Én egyfajta útkeresésnek tippelem, s bár mindig is volt szállós része a produkcióiknak, igazán mégsem passzolt a Liquid imidzsbe. Mivel Alex Gold ekkoriban sok-sok demót kapott tuti meghallotta a vokálban a potenciált (a hang vélhetően azé a Luca Santucci-é, aki korábban megannyi Liquid trackben énekelt) és a saját kontaktjain belül megremixeltette, ami mondhatni elég jól sült el. Hihetnénk, hogy ez volt Liquid hattyúdala, de a mai napig aktív, 2017 óta három friss LP-je is megjelent.
Nálunk az Agnelli & Nelson Remix volt frekventáltabb köszönhetően Slam Jr. legendás 'Strictly Trance Symphony'-jának záró tételeként, bár a Space Brothers Remix is sokszor pörgött a Roxy-n, illetve Náksiék 2001-es 'Sunshine' mixe is megőrizte az utókornak.
Zombie Nation - Kernkraft 400 (Original Mix) vs. Zombie Nation - Kernkraft 400 (DJ Gius Remix)
Az utolsó a sorban egy maga módján extravagáns produkció, amit a német Florian Senfter és akkori zenei partnere Emanuel Günther indítottak el Zombie Nation néven. Az első kislemezük rögtön a müncheni Dj Hell International Deejay Gigolo kiadóján jelent meg. Az öt számos EP-ről a 'Kernkraft 400'-ban volt a legtöbb vidámság és energia, nem csoda, hogy más kiadók is felfigyeltek rá, másrészt a részleteiben kicsit experimentál darabba belelátták a potenciált, hogy a disszonáns elemeket levetkőzve, kicsit átrendezve sikerre vihető a track a nemzetközi piacon is.
Hell a Vice youtube oldalának nyilatkozva elmondta, hogy a problémák akkor kezdődtek, amikor az első lincensz kérelem beérkezett Olaszországból és egy bizonyos DJ Gius elkészítette a saját verzióját a dalból, amit máshol is licenszelni kezdtek és egy öngerjesztő folyamat indult el. A remix verzió pedig totálisan elnyomta az eredeti darabot.
Elhangzik az említett videóban továbbá, hogy Florian a 'Kernkraft 400' fő dallamát egy C64-es játékból a Lazy Jones-ból adaptálta, s később a keletkezett jogvitát (naná David Whitakker rájött, hogy ezzel kereshet) elsimították az eredeti szerzővel
Első rész
Második rész
Folytatjuk.
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése