A B-oldal igazi ereje

Az A és B oldal kifejezést leggyakrabban a vinyl kislemezeknél az adott lemez két oldalának megkülönböztetésére használták. A szimpla oldalnyilvántartás mellett a '60-as évek zenekiadói további jelentőséggel ruházták fel a lemez két oldalát: az A oldalra került ugyanis a potenciális rádiós sláger (akkoriban a rádió volt az egyik legkönnyebben elérhető "zenecsatorna" a hallgatóság számára). Mivel a fő fókusz az A oldal volt, a B oldalra kerültek az ún. filler-ek, melyek "csak" a rendelkezésre álló időkeretet kitöltésére voltak hivatottak.
Sok esetben - szerencsére - nem a kiadó gondolkodásmódja volt a nyerő, mert a hallgatóság választotta ki a saját kedvencét és ez néha bizony a B oldalra "eldugott" produkció volt. 
A B oldal igazi ereje abban rejlett, hogy a zenészek teher/nyomás nélkül szabadon alkothattak, mivel csak meg kellett tölteniük a "sötét oldalt", a kiadójuk pedig nem feltétlen várt slágert vagy világmegváltó produkciót a "flipside"-on is. A görcsösség nélküli zenélés pedig nem várt eredményeket hozott sokaknál.
Mivel a '60-as években albumokból még nem adtak el sokat, ezért a kislemezek dominálták a piacot. A '60-as évek végére fordult meg az arány és következett be egyfajta paradigmaváltás, az előadók és kiadók is album koncepcióban kezdtek el gondolkodni. Kislemezek ugyanúgy készültek, sokszor összeállt az LP teljes anyaga és arról jelentették meg egymás után a legerősebb dalokat, s a B oldalra pedig kerülhettek azok a zenék, amelyek az albumon nem kaptak helyet.
Az elektronikus zenék előretörésével sem változott a kiadók oldal szerinti megközelítése, viszont a remixkultúra felfutásával könnyebben reagálhattak a trendekre, ha például az egyik produkció felkapott lett a kislemezről csináltak egy remix kiadást belőle, s a B oldalas zenéből A oldalas lett a friss release-re.
Napjainkra a B oldal kifejezés némileg érvényét veszítette, ahogy a digitális tartalomfogyasztás felé tolódott el a világ. Már vannak olyan fiatalabb generációk, akik csak streamelnek és nem gyűjtenek lemezeket, vagy töltenek le akár tömörített vagy veszteségmentes formátumban zenéket a számítógépjükre. Nem beszélve arról, hogy sokszor single-ként jönnek ki zenék, egy track önmagában és semmi más nincs mellé.
Éppen ezért, hogy ne vesszen a feledés homályába a B oldal intézménye az alábbiakban tíz olyan lemezt nézünk meg, ahol a flipside produkciót kapta fel a közvélemény (vagy azt is).


1, Moby - Go!
Moby első kislemeze az 1990-es 'Mobility' EP volt, melynek B oldalán találhatjuk a híres 'Go!'-t. Igaz itt nem a Twin Peaks-es string mintával gazdagított nyugis változatot hallhatjuk, hanem az eredeti sokkal naivabb, nyersebb verziót.

2, Jam & Spoon - Follow Me!
A fülbemászó, együtt énekelős 'Right In The Night' óriási siker volt világszerte 1993-ban. A vinyl kiadvány B oldalán a 12:28-as 'Follow Me'-t találhattuk, ami egy apró szinti szekvencián kívül nem kötődik másban A oldalas párjához. Egy lassan épülő trance gigász, ami egy órási kiállás után szintet vált tempóban és mérgesen zakatol tovább. Jam & Spoon egyik legkiemelkedőbb alkotása (pedig volt pár!)!

3, Junk Project - Control '99
Ha szigorúan nézzük a 'Control' A oldalas megjelenés volt még 1997-ben az Universal Prime Brakes-en, igaz akkor még Aquaplex néven futott a projekt. A két acid trance/techno géniusz Andreas Kramer és Farris Al-Hassoni volt a közös nevező, akik az Aquaplex és a Junk Project fedőnevek mögött is megbújtak. Az artist név csere abszolút bocsánatos bűn, más is csinált már ilyet. A 'Control' 1999-es renovált változata (azért lényegesen másképp szól, mint a '97-es eredeti) a 'Beats Brings Silence' EP-n jött ki, és tényleg a B oldalra került, de onnan is újra meghódította a klubokat.

4, Airwave - Alone In The Dark
Tiesto által is erősen propagált 'Alone In the Dark' a szintén zseniális 'Escape From Nowhere' B oldalas társa volt 1999-ben, majd 2000-ben újra megjelent, akkor átkerült a kiadvány A oldalára, a flipside-ra pedig 'Division Bell' fért fel.

5, Albion - Air
Az Albion Ferry Corsten egy EP-s projektneve volt. 1997-ben jelent meg a 'Reach For The Sky' című kislemeze, amin a címadó tétel mellett az 'Air'-t is megtalálhattuk. Az 'Air' számtalan mixlemezben bukkant fel, s külön kiadványt is kapott a Platipus-on 1998-ban egy Palefield Mountain remix társaságában, illetve 2000-ben érkezett hozzá egy combosabb pakk Ferry Corsten, The Swimmer, Oliver Lieb és Hybrid remixekkel.

6, Kadoc - You Got To Be There
A spanyol Kadoc formáció az 1995-ös 'Nighttrain'-nel még a Top Of The Pops-ba (1996) is eljutott, ami elég nagy szó egy ennyire minimális eszköztárral rendelkező zene esetén. Ide két év alatt jutottak el a karrierjükben, ami azért megsüvegelendő tény. Az időrendiség kedvéért 1994-ben jöttek ki első kislemezükkel a 'Kadoc'-kal, ami a valóságban egy üzemelő portugál klub neve volt. Ezen a kislemezen kapott helyet a 'You Got To Be There' a B oldalon, ami később külön kislemezt is kapott remixekkel, időrendben minimálisan beelőzve a fentebb említett 'Nighttrain'-t.

7, Underworld - Born Slippy
Kár tagadni, de a 'Born Slippy'-t a Trainspotting-os szereplés tette igazán ismertté. Viszont sokan elfelejtik magát a tényt, hogy a híressé lett produkció a 'Born Slippy .NUXX' és nem a 'Born Slippy' original-ja. Persze a könnyebbség érdekében a rövid névverzió forrt egybe a '.NUXX' zenei világával. Az eredeti darab egyébként instrumentális törtes, utaztatós techno zene, tipikus Underworld féle manna.

8, Marmion - Schöneberg
A német Superstition kiadó hozta ki Marcos Lopez-Mijk Van Dijk projektjének a Marmion-nak az első kislemezét a 'Berlin' EP-t. A négyszámos kislemez B1-es szereplőjeként kaphattuk meg a visszafogottan építkező techno/trance hibrid 'Schöneberg'-et.
A track számtalan remixet ért meg (Man With No Name, Tony De Vit, Kid Paul, Ariel, Soursmash) és a mai napig egyértelműen a Marmion statement produkciója.

9, Klubbheads - Klubbhopping
A Klubbheads trió a '90-es években ontotta magából különböző álneveken a zenéket és remixeket. Klubbheads-ként 1995-ben gyártották le első EP-jüket, ami a hangzatos 'Work This Pussy' címet kapta. Az A oldalon a címadó tétel két verziója volt, a B oldalra felkerült a 'Klubbhopping', ami a Game soul-os 'U Turn Me On'-ját mintázta szövegileg, s telitalálatnak bizonyult. Egy év múlva jött is a remixpakk hozzá, de igazából az eredetit nem tudták az új verziók überelni.

10, Emmanuel Top - Acid Phase
Emmanuel Top 'Acid Phase'-ze szinte mindegyik magyar klasszik bulin felbukkan a lejátszási listában. A magyar közönség széles körben Dj Budai 'Techno-House Classics'-széről ismerhette meg, a vájtfülűek már a megjelenésekor 1994-ben lemeózhatták DJ szettekben. Kevésbé ismert infó, hogy az eredeti Attack Records-os kiadvány A oldalán nem az 'Acid Phase', hanem a lassabb, szikárabb 'This Is A...' található.

+1:
Push - Universal Nation
Igazából az 'Universal Nation' különleges kivétel, mivel hivatalosan nem B oldalas darab, de eredetileg Mike Dierickx aka Push annak szánta a Bonzai-os release-re a 'Prisma' című szám mellé. A végeredmény viszont annyira jó lett, hogy Fly-jal a Bonzai label menedzserével úgy döntöttek módosítják a számok sorrendjét. A kislemez 'The Real Anthem' néven jelent meg először, viszont néhányan tévesen az 'Universal Nation'-t kezdték el 'The Real Anthem'-nek nevezni, így alakulhatott ki a cím körüli kavarodás. A 'Universal Nation' cím egyébként egy utalás a Love Parade-ra, ahol a szám elkészültét megelőzően járt M.I.K.E., s inspirációit erre vezette vissza.

Érdemes még megemlíteni:
Inflexion - Pure ('Odyssey EP' B1)
Armin - Virgo ('Lost Soul Society EP' B1)
Moonman - Galaxia ('Don't Be Afraid EP' B1)
Cosmic Gate - Fire Wire ('Somewhere Over The Rainbow EP' B1)
Mark Van Dale with Enrico - Water Verve ('Energy From The Outside EP' B1)

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo