Brothers In Crime Vol. V: sikeres családtagok a stúdiók világából

A sikeres családtagokat bemutató cikksorozatunk ötödik részében már kevésbé közismert rokoni összefüggések is górcső alá kerülnek. H.P. Baxxter-től kezdve 16B-n és Mijk Van Dijk-ken át Steve Angello-ig bezárólag különböző stílusokban alkotó testvérek és unokatestvérekkel találkozhatunk.

1, Martin Broszeit (Dj Phoenix, Smart System) & Alex Broszeit (Axel Coon, Lacoon, Scooter)
A Broszeit tesók közül Alex vált ismertebbé, ehhez szükség volt arra is, hogy egy ideig a Scooter harmadik tagjaként ténykedjen (1998 és 2002 között, összesen 4 albumon hallhattuk közreműködni). Első számát ('Take Two'Lacoon álnéven 1997-ben a Kontor-nál adta ki, ami annyira megtetszett a label fejének, egyben a Scooter menedzserének Jens Thele-nek, hogy rögtön ki is adta a Trance Nation 11-en, míg Rick J. Jordan maga mellé vette stúdió asszisztenseként. Alex egyértelműen a keményebb dance és hands up mellett tette le a voksát, a Scooter-ből kiválva olyan kislemez sikereket rakott össze, mint a 'Close To You', a 'Lamenting City' és a 'Promise Me'.
Bátyja Martin érdemei sem kicsik, hiszen ő fertőzte meg Alex-et a zene iránti imádattal és egy ideig együtt zenéltek Németország szerte Resident DJ's néven. Jómaga Dj Phoenix néven szerzett hírnevet magának, produceri vonalon pedig Chopstick oldalán Smart System-ként progressive house és trance mezsgyéjén mozogva hagytak nyomot maguk mögött. Nyitó kislemezük a 'Step 1' rögtön Andry Nalin-ék Superfly-ához került, később remix fronton olyan neveknek készítettek átiratot, mint Rochus, Lyric & Natali, Hiver & Hammer és Solarstone.

2, Dimitri Desmet (Dimitri Andreas, Mojado) & Benjamin Desmet (SX)
A belga Dimitri Desmet neve techno és trance berkekben is jól cseng. Míg Dimitri Andreas alteregóján a groovy, tribal techno volt a fő felségterülete, addig Mojado-ként (Sam Pacquet aka Mr. Sam oldalán) a tech trance-be is belekóstolt, ahol ő volt a ritmika kreátora, Sam pedig a dallamoké. 2004-ben 'Naranja' című számukkal Tiesto szettjeinek folyamatos résztvevői lettek (nem csoda, hiszen Tijs rengeteg Mr. Sam produkciót pörgetett a trance-s időszakában). A debütáló albumukat a 2005-ös 'Arena'-t is a fent említett sound-ra építették és nem meglepő, hogy a Magik Muzik adta ki.
Eközben Dimitri testvére Benjamin is zenélésre adta a fejét, igaz más műfajban, ugyanis a 2009-ben alapított SX new wave/indie pop trió billentyűseként ténykedik.

3, Michael van den Nieuwendijk (Mijk van Dijk, Microglobe, Marmion, Loopzone, Mijk's Magic Marble Box) & Dj Mat Mushroom
A berlini születésű Mijk Van Dijk-nek a kora 90-es években számtalan techno-trance klasszikust köszönhetünk elég csak Marmion 'Schöneberg'-jére, Microglobe 'Home'-jára vagy Mijk's Magic Marble Box 'Spring'-jére (és a teljes 'The 4 Seasons Of The Mind' EP-re) gondolni.
Az 1993-ban alakult Superstition tekinthető az anyalabelének, ahol sokszor felbukkant a neve a későbbiekben különböző kiadványokon. A Superstition eleve a német techno és trance egyik neves inkubátorának tekinthető, hiszen olyan nevekkel dolgoztak együtt, mint Thomas Schumacher, Humate, vagy a frankfurti zenei kaméleon Oliver Lieb, akik egyaránt nemzetközi magasságokig jutottak karrierjüket tekintve.
Mijk testvére Mat a goa, psytrance szcénában mozgott otthonosan 1994 és 2019 között aktívan pörgette a lemezeket, illetve ő volt a Mushroom Magazine felelős kiadója. Munkássága nem igazán produceri munkáin keresztül marad majd fenn (a Discogs szerint egyetlen munkája volt, mint producer Ouija aka S.U.N. Project 'Mind Bending Chemicals' c. számának társszerzője), hanem mint a Mushroom fő mozgatórugója, a DJ, aki megszállottan keresi a megfelelő hangzású lemezeket a szettjébe, aki kiadványokat szerkeszt ('Mushroom Trance') és működtet egy olyan formátumú kiadványt, ami remekül ellavírozott a nyomatott sajtó elvérzésével és az online média boom közepette is.

4, Georg Koppehele & Martin Koppehele (Vertigo, Odyssey, AmbrA)
A müncheni Vertigo mögött Georg (vagy Giorgio) és Martin Koppehele (néha csak Cope) bújtak meg. 1996-ban üstökösként robbantak be Jean-Michel Jarre 'Oxygene'-jének feldolgozásával. A follow up single 'Magic Eyes', ha lehet mondani még jobban sikerült, s bár használták az előző sláger főbb hangzásvilágát több vokállal operálva még rádióbarátabb lettek. A harmadik kislemez a 'Twilight Zone' némileg visszalépett az első siker receptjéhez, hiszen a Bronski Beat 'Smalltown Boy'-jának dallamát építette be. Sajnos ezt a slágeres elektronikus vonalat nem folytatták tovább, inkább a pop hangzásokra tették le a voksukat háttérproducerként. Olyan rajz -és animációs filmprodukciók német (zenei) adaptációjában segédkeztek mint a Die Schlümpfe, Garfield, PumucklDragon Ball, Super Moonies (Sailormoon). Azért volt még minőségi megmozdulásuk, a new age/downtempo AmbrA projekt, mely hangzásában az Enigma-t idézte, legismertebb munkájuk az operaénekkel megfejelt 'Walking In The Air'.

5, Omid Nourizadeh (16B, Phaser, Changing Shape, O., O.R.N., 92%), Navid Nourizadeh (Nav, 92%)
Az Iránból származó, de Angliában felcserepedő Nourizadeh család gyermekei igazi multitalentumok. Omid és Navid a zenei világban, Nima pedig rendezőként zenei videók direktoraként (pl. Lily Allen-nek, Hot Chip-nek és Sophie-Ellis Bextor-nak is rendezett klipet) szerzett nevet magának. 
Omid 16B néven 1996-ban kezdte szépen bedolgozni magát. Debütáló nagylemeze a 'Sound From The Another Room' 1998-ban jött ki Sven Vath Eye Q labelén. Legnagyobb közönségsikerét a Morel vokáljával hódító 2001-es 'Escape (Driving To Heaven)'-nel érte el, amit a korszak vezető labele a Hooj Choons vett gondozásba. Második nagylemeze a szintén jól muzsikáló 'How To Live 100 Years' is itt jelent meg.
Ezzel párhuzamosan vitte saját kiadóját az 1994-ben alapított Alola-t, ahol saját produkciói először kijöttek (Phaser, O, O.R.N.16B, Changing Shape, Sixteen Souls neveken). 2002-ben Desyn Masiello-val közösen indították útjára a Sex On Wax labelt, ahol olyan nevek fordultak meg, mint Mr. C, Danny Howells és Frederik (a Pako & Frederik duóból). Omid a mai napig aktív, igaz már nem ontja olyan mennyiségben a zenéket, ahogy korábban.
Ahogy fentebb már említettek testvére Navid is belekóstolt a zenészek világába. Nav projektjei nem voltak túl hosszú életűek, Nav-ként egy EP-re ('Mawbass') futotta 2002-ből, illetve 92%-ként Omid-dal közösen két kislemezt jegyeztek ('Part One', 'Hop Bunny') huszonegy év kihagyással.

6, Lenny Burden & Lawrence Burden (Octave One, The Burden Brothers)
A detroiti Burden testvérek, Lenny és Lawrence szülővárosuk futurisztikus hangzása által megihletve maguk is belevágtak a zeneírásba, melynek első gyümölcsét az 'I Believe'-et 1990-ben Derrick May Transmat labelén adták ki. Kisebb-nagyobb kihagyásokkal, nyolc stúdióalbummal (a legutolsó 2023-as) és megannyi EP-vel a hátuk mögött a mai napig aktívak.
Legismertebb munkájuk a 2000-es 'Blackwater' (Kevin Saunderson feleségének Ann Saunderson-nak a vokáljával), amit a saját 430 West nevű kiadójuk adta ki, melyet pár hónappal az első hivatalos release-ük után keltettek életre.
Az Octave One egy valódi családi vállalkozás, hiszen további három Burden - Lance, Lorne és Lynell - is besegített a projektben Lenny-nek és Lawrence-nek.

7, Steven Patrik Joseffson Fragogiannis (Steve Angello, Swedish House Mafia, Mode Hookers) & Antoine Gabriel Michel Haydamous Joseffson (AN21)
Steven a Swedish House Mafia oszlopos tagja, az electro/tech house house-ban utazó Size Records alapítója, emellett alanyi jogon Steve Angello-ként is rendkívül termékeny svéd producer, olyan nagyszerű darabokkal, mint a 'Voices', a 'Woz Not Wot' (Eric Prydz-cel) és a 'Groove In You' és többek között olyan remixek munkákkal a zsebében, mint Gadjo, Alex Neri, Lee-Cabrera, Deep Dish, Roger Sanchez, Moby vagy Armand Van Helden
Steve öccse Antoine is zenélt, mégpedig AN21 néven (szintén electro/tech house vonalon mozogva), volt, hogy a tesójával kollabolt ('Flonko', 'Valodja'), de sokat dolgozott együtt a san francisco-i Max Vangeli-vel is.

8, John Dahlback (Hugg & Pepp, Dahlback & Dahlback) & Jesper Dahlback (Hugg & Pepp, Dahlback & Dahlback, Lenk, Svek)
És még mindig a svédek! John Dahlback unokatestvére Jesper révén csöppent bele a house zene világába, amit külön-külön és együtt is (Hugg & Pepp, Dahlback & Dahlback formáció, plusz közös kiadó Dahlback Records néven) alakítottak. 2002-től folyamatosan voltak megjelenései, melyek a dallamosabb deep house kategóriába voltak sorolhatók. Első nagylemeze a 'Shades Of A Shadow' a mai napig etalon játékossága és eredeti, komplex textúrái miatt. John azért elég jól lereagálta a trendek változását, hiszen a nagy elektro house hullámhoz ő is csatlakozott, egyik legnagyobb slágere a 'Blink' is ebből az időszakból (2007-ből) származik. Nagyjából azóta meg is ragadt az elektronikus zene mainstream-jében, ezzel tulajdonképpen lenullázva korábbi rajongó bázisát, akik organikus hangzása miatt kedvelték.
Az unokatesó Jesper is nagyjából hasonló metszetben mozgott a kezdetekben hangzását tekintve, organikus deep vibe-ja túl kellemes volt ahhoz, hogy hidegnek és svédnek tituláljuk. Idő közben ő is formálódott, nem véletlenül, hiszen a svéd techno szcéna nagyjaival dolgozott együtt (Adam Beyer, Cari Lekebush, Alexi Delano), de ő megőrizte underground gyökereit és egy hiteles hangzást is. 

9, Hans Peter Geerdes (H.P. Baxxter, Celebrate The Nun, Scooter, The Loop!, Ratty) & Sören Büller (Ferris Bueller, Ferris, Ancient Of Mumu, 3 Global Player's, Scooter, The Loop!)
2022-ben mutatták be a 'Fck 2020 - 2,5 Years With Scooter' című dokumentumfilmet, melynek első felében a banda megalakulását és korai éveit jártak körül. Itt megszólal Sören Bühler is (aki artist nevét egy 1986-os Matthew Broderick filmből a 'Ferris Bueller's Day Off'-ből, magyarul a 'Meglógtam a Ferrarival'-ból kölcsönözte). Sören H.P. unokaöccse volt, aki már a Celebrate The Nun-ös időkben együtt lógott a bandával (érdekesség, hogy H.P. nővérérével Britt Maxime-mal is együtt zenélt a CTN-ben, ahol a másik ős Scooter-tag Rick volt a billentyűs).
Ami kiderült a dokumentum filmből az az, hogy Sören az iskolapadból a nagybetűs életbe beleugorva a Scooter projekt kezdetén nem tudott a hirtelen jött népszerűséggel mit kezdeni, depressziós volt. Ez rányomta a bélyegét az együttműködésükre, másrészt szakmai nézeteltérések is adódtak a felek között az évek alatt, emiatt a szakítás mellett döntöttek. A szakítás ellenére (az ötödik nagylemezen, az 1998-as 'No Time To Chill'-en már Alex Brozeit aka Axel Coon került a helyére) négy LP-n is fontos szerepe volt a Scooter zenei imidzsének építésében.
A Scooter sztori további alakulása alaposan dokumentált, Sören karrierjéről viszont kevesebbet tudni. Ferris néven leállt lírai dalokat előadni (elmondása szerint a Scooter-nél is mindig nyálas zenét akart írni), ilyen volt a 'Girl', a 'Heaven' (igen Bryan Adams feldolgozás) és az 'About You'.
Együtt dolgozott a helyére pótlásként hozott Axel Coon-nal az egyszámos Ancient Of Mumu (az Interactive nagy klasszikusát a 'Living (Without Your Love)'-ot öntötték új formába) és 3 Global Player's projektben ('Daydream') a hands up és dance hangzás felé közelítve.

10. Stefan Biedermann (Edelweiss, DJ DSL, Danube J, The Moreau's) & Klaus Biedermann (Groove Gangsters, Bingoboys)
Az osztrák Biedermann tesók több projektjükkel is beírták magukat az osztrák elektronikus zene aranyoldalaira. Bár kis országról van szó, mindig volt pár igazán szerethető karakter (Falco, Ganymede, Kruder & Dormeister, Tosca, Club 69, Ilsa Gold, Parov Stelar stb.), aki világhírig vitte a sógoroktól.
Stefan az Edelweiss formáció producer csapatának a tagja volt. Míg a debütáló 'Edelweiss'-on csak a szkreccsekért felelt Danube Jay-ként (hip-hop DJ-ként kezdte a karrierjét), addig 1992-ben már a zenék hangzásának formálásában is nyakig benne volt. Az Edelweiss egyébként poén projekt volt, ami remekül mímelte a nemzetközi sikereket arató nagy előadók munkáit, nemcsak hangulatában, hangzásában, hanem konkrét sample-ök formájában is. Ilyen volt a csapat top seller-re, az 1988-as 'Bring Me Edelweiss' is, ami az ABBA legendás 'S.O.S'-éből nyúlta a fő dallam szekciót, csak a szöveg volt teljesen más. Egyébként a track maga olyan, mint egy diszkó ritmusokon nyugvó sample kollázs, amolyan osztrák válasz a Coldcut-ra és M.A.R.R.S.-ra. 
Klaus is a korszellemnek megfelelő zenét - euro house-t - hozta a Bingoboys tagjaként, ahol Rebecca rapje mellett a dalokért  hárman voltak felelősek (Paul Pfab, Helmut Wolfgruber és ő). Az 1990-es mintáktól hemzsegő 'How To Dance' az esztendő legnagyobb klub hit-je volt, bár a recept maradt később ezt a sikert már nem sikerült überelniük. 
Klaus belekóstolt a kommersz VIVA dance hangzásba is, Stefan Berndorfer oldalán a Groove Gangsters nevű projektjükkel, a 'Make You Yeah'-vel és a 'Funky Beat'-szel egyaránt megmászták a slágerlistákat.

0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo