![]() |
Első desztinációként az elektronikus zene nemzetközi vérkeringésbe viszonylag hamar becsatlakozó Ausztriát vesszük górcső alá.
Nem hiszem, hogy hosszan taglalnom kellene, mennyi szálon – főleg történelmin – kötődünk nyugati szomszédunkhoz. Zeneileg már sokkal érdekesebb a történet. Az osztrákok legnagyobb hatással kétségtelen a komolyzenére voltak, nem csoda hiszen olyan zeneszerzőkkel büszkélkedhetnek, mint Haydn, Schubert, Johann Strauss, vagy éppen Mozart.
![]() |
'77 a Ganymed éve volt |
A hamisítatlan elektronikus zene szele tartósan Németország felől fújdogált, nem véletlen, hogy a techno zene vetette meg leginkább itt is a lábát. Bécs, mint főváros, egyben az osztrák partikultúra központja is lett, s olyan raveknek adott helyet, mint az 1994-1999 között fénykorát élő, világszerte ismert Gazometer rendezvények.
A mega techno bulikat szervező brigád XXX Records néven alapított kiadót, ahol két emlékezetes sorozatot indítottak ’Favourite Tools’ mixeket és ’Gazometertraxxx’ válogatásokat. Előbbin zömében az osztrák techno élvonal mutatkozott be (DJ Adelic, Peter Pan, Eric Fischer, Rokis, Felipe aka Philipp Straub, Elex Red), később a határokon átlépve más nemzetiségű lemezlovasok (Monika Kruse, Tom Wax, Toni Rios, Gayle San, Cristian Varela, Joel Mull) is lehetőséget kaptak tehetségük bemutatására. Utóbbin a Gazometer bulik hangzásvilágát tükröző zenék kaptak helyet, először unmixed verzióban válogatásként, majd később a világ elismert techno DJ-inek (Pascal F.E.O.S., Marco Bailey) tálalásában, mix formátumban.
A különcöknek is jutott hely a technós fazék közelében. Christopher Just egy igazi csodabogár volt, aki tökélyre fejlesztette (Peter Votava oldalán) a humoreszk hardcore-t az Ilsa Gold-dal/Sons of Ilsa-val, ahol vicces betétekkel ellensúlyozták a súlyos BPM-eket és groove-okat. A hardcore elsuttyósodásával Chris is új vizekre evezett és '97-ben kijött az 'I'm A Disco Dancer'-rel, amit a DJ Hell féle International Deejay Gigolo vett gondozásába (Chris Korda-val egy különös párost alkothattak volna). Az egyedi techno-elektro hibrid nerdy vokállal abszolút telitalálat volt, egyben méltó módon vitte tovább a Just-ban rejlő humorista potenciált.
House-ban sem kell szégyenkezniük a sógoroknak, hiszen Grammy-díj nyertesük is van Peter Rauhofer (aka Club 69, Danube Dance) révén (Cher 'Believe Club 69 Remix'). Rauhofer Bécsben született és itt bontogatta szárnyait, viszont a csillogás és az elegáns house groove-ok New York-ba csábították. Bekerült egy olyan elit körbe, ahol rendszeresen elismert A-vonalas pop és r'n'b artisztok számaihoz készíthetett saját verziót. Eleinte a soulful, vokálos "diva" house állt hozzá közel ('Diva', 'Let Me Be Your Underwear', 'Unique'), majd a tribal house berobbanásával ő is a törzsi dobokkal tarkított irányba mozdult (nyilván óriási szerepe volt ebben, hogy annak a Twisted America-nak az artisztja volt, ahol Funky Green Dogs, Danny Tenaglia, Junior Vasquez is megfordult, együtt formálva az akkori közízlést).
A másik house act, amelyik óriási sikert aratott az a Markus Moser producer és Nadia Ali vokalista nevével fémjelzett iiO duó volt (Vaiio-ként indultak, viszont a Sony Vaio brandje miatt a jogvitákat elkerülve iiO-ra rövidítették). A 2001-es esztendő a debütáló kislemezüktől a 'Rapture'-től volt hangos, melyek remix változatokban (Deep Dish, John Creamer & Stephane K) a slágerlisták mellett a klubokat is bevették. Az ezt követő kislemezeik sem voltak rosszak ('Smooth', 'At The End', 'Kiss You'), viszont a 'Rapture' sikerét már nem tudták megismételni. Az iiO Ali 2005-ös kilépésével gyakorlatilag "megszűnt", pár újrakiadást és egy 2011-es kislemezt nem számítva.
Trance vonalon is akadtak kiemelkedő tehetségek. A képzeletbeli dobogó első helyén Oliver Prime (polgári nevén Oliver Moser) áll, aki trance/psy/goa hatásokat magán viselő alkotásaival igazán értékálló dolgokat barkácsolt össze stúdiójában. Elég csak a ’Hesitated’-re, a ’Radiance’-ra, a ’Mind Games’-re gondolni, illetve a remix munkái közül kiemelkedő L.S.G. ’Netherworld’ illetve Vibrasphere ’Autumn Lights’-szának átiratára. Oliver egyik kedvenc megjelenési helye a John 00 Fleming nevével fémjelzett JOOF Recordings volt, hiszen itt jött ki több EP-je (’Interesting/Variatio Delectat’, ’Eye Searching Sun/Water Rise’, 'Resonette/Stimulated') is.
A pattogósabb elektró és progressive trance elemeket is bátran használó generáció három kiemelkedő alakja DJ Observer aka Wolfgang K. Fischer (legismertebb száma a Heatcliff-el közös ’Cowabunga’) Daniel Heatcliff aka Daniel Stiller (megahit-je a ’Phoenix') és David Barnes. Utóbbi kettő Barnes & Heatcliff ('Pyjamaparty', 'Attention', Dakota 'Johnny The Fox Remix') és Lentos ('Forget About Us') néven is alkot.
Hard trance-ben nagyot ment DJ Taylor & Flow (Schreyvogl-testvérek), akik nem szerénykedtek német nyelvű szövegeikkel ('Got Tanzte', 'Was Ist Zeit', 'Die Unbekannte Dimension'). Mellékprojektként a kétezres évek közepén a Benny Benassi-konjunktúrát meglovagló Global Deejays formáció is hozzájuk köthető, olyan leporolt megaslágerekkel, mint a 'The Sound Of San Francisco', vagy a 'What A Feeling'.
A jazzy, downtempo-s beütésű, intelligens hangzások mesterei közül is páran Ausztriában születtek, vagy itt találkoztak először, közös munkájuk innen datálható. A 'Vienna Sound' legnagyobb nevének a Kruder & Dorfmeister duó számít, akik egyedi a hip-hop-tól a d’n’b-ig több féle stílust magába olvasztó hangzásuk révén váltak igazán híressé. Két legismertebb remix munkájuk a Depeche Mode ’Useless’-szének valamint Madonna ’Nothing Really Matters’-szének átirata. DJ-ként is magasan jegyezték őket, DJ Kicks albumuk, valamint 'K&D Sessions' egyaránt jól fogyott. G-Stone néven saját kiadót is alapítottak, ami a mai napig töretlenül működik. Richard Dorfmesiter Rupert Huber oldalán 1994-ben keltette életre a Tosca alteregót (ismertebb zenéik: 'Opera', 'Suzuki', 'F*ck Dub'), ahol szintén a bedőlős, mélázós hangképek és lusta törtütemek domináltak. Peter Kruder szólóban is kipróbálta magát, deep és minimál gyökerekből táplálkozó zenéi 2008-tól kezdve jelentek meg különböző labeleken (Compost Black, International Deejay Gigolo).
Svájcban nevelkedett Mario Kamien és bosnyák zenész családból származó Vlado Dzihan tanulmányaik során Bécsben találkoztak először. Balkáni jegyeket magán viselő, fúvósokat és lebegős atmoszférákat bevető zenéjük hamar utat talált a hallgatókhoz. 'Freaks & Icons' (’Homebase’) és 'Gran Riserva' (’Where’s Johnny Sabatino’) albumukat klasszikusok között tartják számon.
A két említett duó munkásságából táplálkozó, a jelen elismert művészének számító Parov Stellar (aka Marcus Füreder) is a szcéna öreg motorosa. 2000 óta ad ki lemezeket, a korai munkáit Plasma álnéven és polgári nevén publikálta. Manapság Parov Stelar Band-ként négy zenész kíséretében ad élő fellépéseket, emellett DJ-ként is turnézik szerte Európában. Zenéje hektikus, hol house-osabb, hol jazz-esebb.
Nem szabad elfelejtenünk még a Sofa Surfers-t, Waldeck-et, Geb.el-t és az UKO formációt sem, akik szintén rengeteget tettek a 'Vienna Sound'-ért fúziós hangzásukkal.
Biosphere (2000-2004, 7. rész)
![]() |
Egy korai Felipe mix |
A különcöknek is jutott hely a technós fazék közelében. Christopher Just egy igazi csodabogár volt, aki tökélyre fejlesztette (Peter Votava oldalán) a humoreszk hardcore-t az Ilsa Gold-dal/Sons of Ilsa-val, ahol vicces betétekkel ellensúlyozták a súlyos BPM-eket és groove-okat. A hardcore elsuttyósodásával Chris is új vizekre evezett és '97-ben kijött az 'I'm A Disco Dancer'-rel, amit a DJ Hell féle International Deejay Gigolo vett gondozásába (Chris Korda-val egy különös párost alkothattak volna). Az egyedi techno-elektro hibrid nerdy vokállal abszolút telitalálat volt, egyben méltó módon vitte tovább a Just-ban rejlő humorista potenciált.
House-ban sem kell szégyenkezniük a sógoroknak, hiszen Grammy-díj nyertesük is van Peter Rauhofer (aka Club 69, Danube Dance) révén (Cher 'Believe Club 69 Remix'). Rauhofer Bécsben született és itt bontogatta szárnyait, viszont a csillogás és az elegáns house groove-ok New York-ba csábították. Bekerült egy olyan elit körbe, ahol rendszeresen elismert A-vonalas pop és r'n'b artisztok számaihoz készíthetett saját verziót. Eleinte a soulful, vokálos "diva" house állt hozzá közel ('Diva', 'Let Me Be Your Underwear', 'Unique'), majd a tribal house berobbanásával ő is a törzsi dobokkal tarkított irányba mozdult (nyilván óriási szerepe volt ebben, hogy annak a Twisted America-nak az artisztja volt, ahol Funky Green Dogs, Danny Tenaglia, Junior Vasquez is megfordult, együtt formálva az akkori közízlést).
A másik house act, amelyik óriási sikert aratott az a Markus Moser producer és Nadia Ali vokalista nevével fémjelzett iiO duó volt (Vaiio-ként indultak, viszont a Sony Vaio brandje miatt a jogvitákat elkerülve iiO-ra rövidítették). A 2001-es esztendő a debütáló kislemezüktől a 'Rapture'-től volt hangos, melyek remix változatokban (Deep Dish, John Creamer & Stephane K) a slágerlisták mellett a klubokat is bevették. Az ezt követő kislemezeik sem voltak rosszak ('Smooth', 'At The End', 'Kiss You'), viszont a 'Rapture' sikerét már nem tudták megismételni. Az iiO Ali 2005-ös kilépésével gyakorlatilag "megszűnt", pár újrakiadást és egy 2011-es kislemezt nem számítva.
Trance vonalon is akadtak kiemelkedő tehetségek. A képzeletbeli dobogó első helyén Oliver Prime (polgári nevén Oliver Moser) áll, aki trance/psy/goa hatásokat magán viselő alkotásaival igazán értékálló dolgokat barkácsolt össze stúdiójában. Elég csak a ’Hesitated’-re, a ’Radiance’-ra, a ’Mind Games’-re gondolni, illetve a remix munkái közül kiemelkedő L.S.G. ’Netherworld’ illetve Vibrasphere ’Autumn Lights’-szának átiratára. Oliver egyik kedvenc megjelenési helye a John 00 Fleming nevével fémjelzett JOOF Recordings volt, hiszen itt jött ki több EP-je (’Interesting/Variatio Delectat’, ’Eye Searching Sun/Water Rise’, 'Resonette/Stimulated') is.
A pattogósabb elektró és progressive trance elemeket is bátran használó generáció három kiemelkedő alakja DJ Observer aka Wolfgang K. Fischer (legismertebb száma a Heatcliff-el közös ’Cowabunga’) Daniel Heatcliff aka Daniel Stiller (megahit-je a ’Phoenix') és David Barnes. Utóbbi kettő Barnes & Heatcliff ('Pyjamaparty', 'Attention', Dakota 'Johnny The Fox Remix') és Lentos ('Forget About Us') néven is alkot.
Hard trance-ben nagyot ment DJ Taylor & Flow (Schreyvogl-testvérek), akik nem szerénykedtek német nyelvű szövegeikkel ('Got Tanzte', 'Was Ist Zeit', 'Die Unbekannte Dimension'). Mellékprojektként a kétezres évek közepén a Benny Benassi-konjunktúrát meglovagló Global Deejays formáció is hozzájuk köthető, olyan leporolt megaslágerekkel, mint a 'The Sound Of San Francisco', vagy a 'What A Feeling'.
![]() |
Kruder & Dorfmeister |
![]() |
dzihan & Kamien |
A két említett duó munkásságából táplálkozó, a jelen elismert művészének számító Parov Stellar (aka Marcus Füreder) is a szcéna öreg motorosa. 2000 óta ad ki lemezeket, a korai munkáit Plasma álnéven és polgári nevén publikálta. Manapság Parov Stelar Band-ként négy zenész kíséretében ad élő fellépéseket, emellett DJ-ként is turnézik szerte Európában. Zenéje hektikus, hol house-osabb, hol jazz-esebb.
Nem szabad elfelejtenünk még a Sofa Surfers-t, Waldeck-et, Geb.el-t és az UKO formációt sem, akik szintén rengeteget tettek a 'Vienna Sound'-ért fúziós hangzásukkal.
VA - Austrian Technologies 1 [1993]
VA - Austrian Technologies 3 [1995]
Free Party Parade [1996-99]
Obsession [1996-97]
Fruity's, [1997-1999]
Basic Grooves [1998-1999]
Danube Dance [1991-1995]
Fab Mix [1998]
Kiadók:
Gelb Wien (1993-1998);
Sabotage Recordings (1994-1999);
XXX Records, 1993-2004;
G-Stone Recordings, 1993-tól napjainkig;
Cheap Records, 1993-2021;
Mego, 1994-2005; 2006-napjainkig;
Grow Records (1995-2001);
Affine Records (2008-napjainkig);
Praterei Records (2010-2013);
Luv Shack Records (2012 - napjainkig);
D'n'b: Camo & Krooked, Ill.Skillz
House: Peter Rauhofer (Club 69, Danube Dance), Global Deejays/Global Playboys, Klangkarussell, Markus Moser aka iiO
Hardcore: Ilsa Gold / Sons Of Ilsa
Techno: Clemens Neufeld, Mario Ranieri, Electric Indigo, Christopher Just, Felipe & Nicolas Bacher, Erdem Tunakan, Killa Beez, Alpha Trax, Florian Meindl, Boriqua Tribez, John Tejada, Patrick Pulsinger
Chill-out, downtempo, swing: Sofa Surfers, Waldeck, Tosca, Kruder & Dorfmeister, Parov Stelar, Count Basic, Uko, Saint Privat, Geb.el
Dance: Edelweiss, Max Deejay, DJ Visage, Imperio, Groove Gangsters, Falco, Ravers On Dope, Harris & Ford
Disco: Ganymed
Trance, Hard Trance: DJ Observer, Heatcliff & Barnes, Oliver Prime, DJ Taylor & Flow, Styles & Romeo
Experimental & mixed: Christian Fennesz, Radian, Peter Rehberg, Stereotyp, Rodney Hunter, Makossa & Megablast, Ogris Debris, The Clonious, The New Tower Generation, Dorian Concept
DJ mixek/válogatások:
Favourite Tools (1995-2001, 16. rész)
01 - DJ L.X., 02 - DJ Romeo, 03 - Marcello, 04 - Peter Pan, 05 - DJ Rokis, 06 - DJ Waz, 07 - Eric Fischer, 08 - DJ Joro, 09 - DJ Felipe, 10 - Mike Vinyl, 11 - DJ Adelic, 12 - DJ Matthew Bell, 13 - DJ Elex Red, 14 - DJ Toluca, 15 - DJ Sdricci, 16 - DJ H.Posse.
01 - DJ L.X., 02 - DJ Romeo, 03 - Marcello, 04 - Peter Pan, 05 - DJ Rokis, 06 - DJ Waz, 07 - Eric Fischer, 08 - DJ Joro, 09 - DJ Felipe, 10 - Mike Vinyl, 11 - DJ Adelic, 12 - DJ Matthew Bell, 13 - DJ Elex Red, 14 - DJ Toluca, 15 - DJ Sdricci, 16 - DJ H.Posse.
More Favorite Tools (2001-2004, 7 rész)
01 - Gayle San, 02 - Rokis, 03 - Toni Rios, 04 - Tom Wax, 05 - Miss Yeti, 06 - Redhead, 07 - Cristian Varela,
01 - Gayle San, 02 - Rokis, 03 - Toni Rios, 04 - Tom Wax, 05 - Miss Yeti, 06 - Redhead, 07 - Cristian Varela,
Gazometertraxxx (1993-2003, 18. rész)
Gasometertraxxx 6, Gasometertraxxx 7, 12 - DJ Adelic, 13 - Pascal F.E.O.S, 14 - Electric Indigo, 15 - Elex Red, 16 - Elex Red, 17 - Marco Bailey, 18 - Stanny Franssen, 19 - Joel Mull,
Gasometertraxxx 6, Gasometertraxxx 7, 12 - DJ Adelic, 13 - Pascal F.E.O.S, 14 - Electric Indigo, 15 - Elex Red, 16 - Elex Red, 17 - Marco Bailey, 18 - Stanny Franssen, 19 - Joel Mull,
Biosphere (2000-2004, 7. rész)
01 - DJ Observer, 02 - Brenda Russell, 03 - Trouble Tatort Team, 04 - Roberto Q. Ingram, 05 - Tom Pooks, 06 - DJ Rok, 07 - Boriqua Tribez.
Nincsenek megjegyzések
Megjegyzés küldése