Tíz tény és érdekesség Mousse T-ről

A soulful, funky-val átitatott groovy house német félistene, a 'Horny' és a 'Sexbomb' producere Mousse T a megaslágerek ellenére is hű maradt underground gyökereihez. A mai napig aktív tagja a nemzetközi house közösségnek, mint producer, mint mentor, s mint DJ egyaránt. Alábbi összeállításunkban tíz tényt és érdekességet gyűjtöttünk össze a karrierjéről.

1. Bár polgári neve Mustafa Gündoğdu, nem Törökországban, hanem Németországban, a Kölnhöz közeli Hagen-ben született 1966-ban. Édesapja orvos (nőgyógyász) volt, őt is orvosnak szánták a szülei.

2. Bár édesapja ellenezte, hogy zenész legyen, mégis ő vette neki az első szintetizátorát, ami egy Roland JX3P volt. Később, amikor fia sikeres lett producerként úgymond fellélegzett, hogy Mustafa mégis jó pályát választott magának.

3. Fiatalon a rock keményebb ágát kedvelte, nagy AC/DC fan volt, viszont amikor először hallotta a rádióban Donna Summer 'I Feel Love'-ját az megváltoztatta érdeklődését és a zenével kapcsolatos hozzáállását. 

4. 1993-ban stúdió partnerével Errol Rennals-szel megalapította a Peppermint Jam labelt (és a Peppermint Park stúdiót), mivel a garage, soul és house hatásokkal tarkított zenéiknek nem találtak lokális kiadót, lévén a németeknél akkoriban a trance, euro dance és techno pörgött ezerrel. Mondhatni túl brit/amerikai volt a hangzásuk a keményebb ütemekhez szokott germánoknak.

Inaya Day és Emma Lanford
5. Első világslágere a 'Horny' 1997-ben jelent meg instrumentális darabként a Peppermint Jam-nél. Eredetileg Mousse egy Michael Jackson remixen dolgozott, amiből több változatot is készített, mire végül úgy döntött hogy az alapot inkább megtartja magának. Persze megfeledkezett róla, viszont amikor Roger Sanchez-zel bandázott és ezt a darabot is lejátszotta neki, Roger egyből imádta és sürgette Mousse-t hogy adja ki azt. Ez meg is történt. A német vinyl kiadás már akkora sikert aratott, hogy több brit A&R menedzser is felfigyelt rá és licenszelni szerették volna a számot. Viszont Mousse-ék vittek egy csavart a sztoriba, mert éneket felvéve dallá alakították az újrakiadáshoz. Mivel a szám címe a kürtök miatt (amit nem mellesleg Earth, Wind & Fire 'Something Special'-jéből mintázott) 'Horny' volt, ezt megtartva és másodlagos jelentéstartalmát meglovagolva egy modernkori "szerelmes dalt" kerekítettek belőle egy fülledt hangulatú, mégis vicces videóklippel megtoldva.
A Hot 'n' Juicy Emma Lanford és Inaya Day duóját takarja, akik a klipben is szerepetek Mousse T oldalán. Lanford a refrént írta, akibe Errol Rennals futott bele teljesen véletlenül. Emma küldött neki egy demót és két héttel később már a 'Horny'-ra vették fel a vokált a hanoveri stúdióban.
Inaya Day Düsseldorfban élt és Mousse T-t már ismerte, mert Boris D'Lugosch-sal közös 'Keep Pushin'-ban és a 'Hold Your Head Up High'-ban is dolgoztak együtt. Ő jegyezte az átkötő részeket a 'Horny'-ban. A formáció háttér énekesei Nadine Richardson és Nikki Belle voltak.
Érdekesség, hogy mind Lanford mind Inaya a későbbiekben rendszeresen bukkantak fel Mousse T produkciókban vokalistaként.

6. Az 1998-as év a 'Horny' óriási világsikere mellett még egy nagy dolgot hozott Mustafa-nak, mégpedig Grammy díjra nevezték. A legjobb remixek kategóriája 1998-ban startolt és akkor még nem egy átiratot választottak ki, hanem 5 munkát, Mousse esetében pl. Ann Nesby 'Can I Get A Witness' és a Simply Red 'Your Eyes' variációja is szerepelt a kiválasztottak között. Végül a díjat Frankie Knuckles vitte el ebben az esztendőben, de mindenképp nagy fegyvertényként tekintett rá, hogy négy amerikai producer mellett ötödik, európai arcként szállhatott versenybe a díjért.

7. Saját remix munkái közül egyébként Quincy Jones 'Stomp', Ann Nesby 'Can I Get A Witness?', Selace 'So Hooked On You’re Loving', Horse Meat Disco 'Love If You Need It'-je a kedvence. Magáról a remixekről azt tartja, hogy az eredeti darabot tiszteletben kell tartani. A remixelés van, hogy csak apró változtatásokat jelent, de van hogy például a vokál köré egy teljesen más zenei körítéssel lehet kihozni az eredetiben rejlő potenciált.

'99-ben Kölnben a The Dome rendezvényen 
8. Édesanyja imádta Tom Jones-t, így amikor adódott a lehetőség hogy együtt dolgozhatnak ő is átérezhette, hogy milyen nagy zenei tehetséggel hozta össze a sors. Egyszer véletlenül találkoztak Mark-kal, Tom Jones fiával, egyben menedzserével. Először csak arról volt szó, hogy Mousse T remixelhetne Tom Jones régebbi slágerei közül néhányat, végül ez nem jött össze, de kapcsolatban maradtak Mark-kal elküldtek neki egy blues riffre épített dalt, melyben Emma Lanford énekelt, ez volt a 'Sexbomb', ami egyfajta főhajtás volt Tom előtt. Végül Tom-nak is tetszett a darab, ezért Mustafa elrepült Londonba, ahol először találkoztak személyesen. Tom Jones a valóságban is egy igazi úriember volt, előszeretettel sztorizgatott szürreálisnak tűnő dolgokról, pl, amikor Elvis-szel együtt turnézott. Emellett 200%-ot adott a stúdióban, ami a végeredményen is érezhető volt és hatalmas sláger lett világszerte, egyben újabb lendületet adott a Tom Jones karrierjének is.

9. Zsűritagként szerepelt a 2018-as Germany's Got Talent-ben (DSDS).

10. Bár nagyon sokan felültek arra a divatvonatra (Pete Tong, Milk & Sugar, Alex Christensen), ahol régi elektronikus zenei kompozíciókat szólaltatnak meg komolyzenei támogatással, sok esetben eltalálva, de néha öncélúan, kontextus nélkül prezentálva az adott alkotásokat. Mousse T a Deutsches Filmorchester Babelsberg-gel fogott össze 2013-ban és saját zenéiből készített el egy csokorra valót (Mousse T 'Re-Orchestrated') komolyzenei miliőben, ami hozza az elvárt rendkívül magas színvonalat.


0

Nincsenek megjegyzések

Megjegyzés küldése

© all rights reserved
made with by templateszoo